Vattenkemi

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • maria_
    • March 2007
    • 2867

    Vattenkemi

    Finns det någon bra akvariebok som tar upp vattenkemin? Jag har läst en del nybörjarböcker, men det brukar inte tas upp. Och nu, efter sådär ett år med akvarier, känner jag att det är dags att jag lär mig. Än så länge har jag faktiskt bara haft koll på pH och nitrit, eller om det var nitrat. Jag blandar alltid ihop dem. Men den som är skadlig för fiskarna. Ja, ni ser, jag behöver lära mig. Antar att det kan bli svårt att hitta på svenska, men jag kan nog klara det på engelska med. Jag har ju en ordbok.
    Med vänlig hälsning,
    hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.
  • vmax4ever
    • April 2005
    • 198

    #2
    Läst Akvarievattnet under Artiklar?
    Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det är nitrit och ammoniak som är farligt.

      Vattenkemi, särskilt då kolsyra/bikarbonat/karbonat-kemi & pH, är rejält knepigt, och det är säkert därför de flesta akvarieböcker undviker det så mycket de orkar.
      De mest informativa och korrekta artiklar jag läst om pH/KH är skrivna av Randy Holmes-Farley, och de finns på nätet men är på engelska och ganska tekniska. Jag tror inte man får ut mycket av dem om man inte redan är rätt duktig på kemi.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • maria_
        • March 2007
        • 2867

        #4
        Okej, det var ju lite tråkigt. Känns bara som att det är något som jag missat, för mitt ena akvarium krånglar hela tiden. Och jag tycker jag har inrett bra och jag har bara snälla fiskar, och de är inte särskilt många heller. De har ett eget rum som de får vara ifred i, så det känns som att det bara kan vara vattnet det är fel på. Och jag har läst alla artiklar på zoopet, och jag har läst en massa nybörjarböcker och om det är sera som har en massa informationshäften om akvarier. :/
        Med vänlig hälsning,
        hennes höghet majestät Snailcollector Catsnuggler.

        Kommentar

        Arbetssätt...