Sänka pH

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Solid
    • August 2007
    • 734

    Sänka pH

    Jag planerar att nu någon gång kring jullovet ta och göra om mitt kar på
    200 L helt och hållet.

    Ett problem är att jag ska ha fiskar som vill ha surt vatten, och kranvattnet hos mig har ett pH-värde kring 8.

    Hur kan man sänka pH på ett enkelt sätt?



    Tacksam för svar
  • Vic
    • November 2006
    • 1533

    #2
    Du kan använda (ogödslad) torv under sanden, eller i en liten påse du hänger i akvariumet(finns att köpa i akvarieaffären), du kan lägga i ek eller boklöv eller så kan du fuska och använda speciella medel som finns i akvarieaffären
    Senast redigerad av Vic; 27 December 2007, 17:50.
    Mvh Viktor


    Apistogramma för hela slanten!

    Kommentar

    • Solid
      • August 2007
      • 734

      #3
      Ursprungligen postat av Vic
      Du kan använda (ogödslad) torv under sanden, eller i en liten påse du hänger i akvariumet(finns att köpa i akvarieaffären), du kan lägga i ek eller boklöv eller så kan du fuska och använda speciella medel som finns i akvarieaffären
      Jag vill helst inte använda torv då jag inte vill ha så brunt/tefärgat vatten, och vad jag vet räcker det inte med löv för att få ner pH nämnvärt. (har ett litet 10liters kar med både rot och löv, pH är fortfarande 7.5-8).

      Vet du om de medel som säljs fungerar bra
      eller finns det risk för att pH:t blir svajigt?

      Kommentar

      • Azur
        • March 2003
        • 12946

        #4
        Tänker du ODLA svartvattenfisk?
        I såna fall bör du kanske fundera på att skaffa en RO-anläggning, och sen torvfiltrera/alkotte-filtrera vattnet.

        Tänker du bara HÅLLA svartvattenfisk? Kör med kranvattnet. Fisken har ingen sämre trivsel, men är svårare eller omöjlig att trigga till lek, eftersom de ofta leker när vattnets temperatur och ledningsförmåga sjunker (vilket signalerar att regnperioden inletts).
        Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13136

          #5
          Ursprungligen postat av Solid
          Jag planerar att nu någon gång kring jullovet ta och göra om mitt kar på
          200 L helt och hållet.

          Ett problem är att jag ska ha fiskar som vill ha surt vatten, och kranvattnet hos mig har ett pH-värde kring 8.

          Hur kan man sänka pH på ett enkelt sätt?



          Tacksam för svar
          vad kar du för karbonathårdhet (KH) det är nämligen avgörande hur lätt/svårt du har att få ner PH.t
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Solid
            • August 2007
            • 734

            #6
            Ursprungligen postat av Azur
            Tänker du ODLA svartvattenfisk?
            I såna fall bör du kanske fundera på att skaffa en RO-anläggning, och sen torvfiltrera/alkotte-filtrera vattnet.

            Tänker du bara HÅLLA svartvattenfisk? Kör med kranvattnet. Fisken har ingen sämre trivsel, men är svårare eller omöjlig att trigga till lek, eftersom de ofta leker när vattnets temperatur och ledningsförmåga sjunker (vilket signalerar att regnperioden inletts).
            Nej, jag ska inte odla, bara hålla.

            Men om/när jag lyckats få balans i karet hade jag även tänkt ha diskus (dock inte säkert) och de trivs väl inte i pH 8... Och även om det inte är något mål direkt, så skulle jag gärna få lek på en del av fiskarna i karet (inte just diskusarna).

            Kommentar

            • Solid
              • August 2007
              • 734

              #7
              Ursprungligen postat av åheim
              vad kar du för karbonathårdhet (KH) det är nämligen avgörande hur lätt/svårt du har att få ner PH.t
              Jag vet tyvärr inte vad jag har för KH, jag har bara Nitrit- och pH-test hemma (dropptester).

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #8
                Mölndal - Göteborgsvatten - i stort sett inga karbonater och därmed ingen buffring - pH kommer att sjunka som en sten av sig självt . Du kommer att få problem med att hålla ph uppe istället. Skaffa en KH test, mät KH:t efter ett par dagar. Om det är under 4 så buffra upp med lite bikarbonat (börja med en tesked) till du ligger någonstans kring 4. Du kommer att få ett pH kring 7,4 - 7,5 vilket är utmärkt för 99 % av alla fiskar som i naturen går i pH under detta (även diskus). du kommer också att få ett stabilt akvarievatten som inte svänger allt för mycket och är optimerat för nitrifikation. Efter ett vattenbyte - ta Kh dagen efter och justera in mot 4 igen (4 är inte heligt men du bör definitiv inte ha lägre än 3 några dagar efter ett vattenbyte och sedan är det belastningen som bestämmer hur fort det sjunker men vid veckovisa vattenbyten och injustering dagen efter så kommer det att gå bra) Vil du senare ändå gå ner till pH kring 6,5 - 7 så skaffa dig en koldioxidanlägg med pH styrning.

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • matzen
                  • February 2004
                  • 608

                  #9
                  Det enklaste och bästa sättet att sänka Ph. Är att skaffa sig en Koldioxid anläggning. Fast det går lös på cirka 2000kr..................
                  To be or not to be a cichlidlover that´s no question

                  Kommentar

                  • Solid
                    • August 2007
                    • 734

                    #10
                    Ursprungligen postat av Lasse
                    Mölndal - Göteborgsvatten - i stort sett inga karbonater och därmed ingen buffring - pH kommer att sjunka som en sten av sig självt . Du kommer att få problem med att hålla ph uppe istället. Skaffa en KH test, mät KH:t efter ett par dagar. Om det är under 4 så buffra upp med lite bikarbonat (börja med en tesked) till du ligger någonstans kring 4. Du kommer att få ett pH kring 7,4 - 7,5 vilket är utmärkt för 99 % av alla fiskar som i naturen går i pH under detta (även diskus). du kommer också att få ett stabilt akvarievatten som inte svänger allt för mycket och är optimerat för nitrifikation. Efter ett vattenbyte - ta Kh dagen efter och justera in mot 4 igen (4 är inte heligt men du bör definitiv inte ha lägre än 3 några dagar efter ett vattenbyte och sedan är det belastningen som bestämmer hur fort det sjunker men vid veckovisa vattenbyten och injustering dagen efter så kommer det att gå bra) Vil du senare ändå gå ner till pH kring 6,5 - 7 så skaffa dig en koldioxidanlägg med pH styrning.

                    MVH Lasse
                    Tack så mycket för all infon

                    Men i mina kar har jag haft pH 7.6-8 i ett halvår (mitt pH-test köptes innan jag visste pH:t i kran vattnet, testet kan inte mäta över 7.6), har med andra ord aldrig varit med om att det sjunkit så det blivit mätbart med mitt test.


                    Det här med koldioxidanläggning har jag funderat på förut, jag hade tänkt ha en hel del växter och försöka få dom att trivas så bra som möjligt (vilket inte lyckats alltför bra tidigare...). Men det kostar ju en del

                    Kommentar

                    • matzen
                      • February 2004
                      • 608

                      #11
                      Det går ju alltid att få tag på begagnat. Titta på annonserna där fins det några Co2-anläggningar till salu.
                      To be or not to be a cichlidlover that´s no question

                      Kommentar

                      • Paatsu
                        • December 2006
                        • 294

                        #12
                        Det finns konstgjorda bottensubstrat som håller ner PH om du ändå ska göra om akvariet.
                        Fast i svensk sortiment finns bara från aquatic nature tror jag.

                        Jag använder själv Aquasoil från ADA, sedan finns ett billigare alternativ som heter Akadama som är en bonsaijord. Båda sänker PH effektivt utan att färga vattnet.
                        Redbee.se » // Johnny

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13136

                          #13
                          Ursprungligen postat av Solid

                          Men i mina kar har jag haft pH 7.6-8 i ett halvår (mitt pH-test köptes innan jag visste pH:t i kran vattnet, testet kan inte mäta över 7.6), har med andra ord aldrig varit med om att det sjunkit så det blivit mätbart med mitt test
                          låter högst osannolikt att ditt ph skulle ligga över 7,6 i ditt akvarie nån vecka efter vattenbyte så jag tyckedr du ska köpa nya tester och passa på och köp ett kh test samtidigt!
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          • Solid
                            • August 2007
                            • 734

                            #14
                            Ursprungligen postat av åheim
                            låter högst osannolikt att ditt ph skulle ligga över 7,6 i ditt akvarie nån vecka efter vattenbyte så jag tyckedr du ska köpa nya tester och passa på och köp ett kh test samtidigt!
                            Något speciellt pH-test jag borde köpa som visar rätt? (det jag har nu är ett dropptest från Nutrafin, för pH 6-7,6).
                            Kh-test ska jag också köpa.

                            Jag hade pH över 7.6 enligt mitt test i tisdags också, då hade jag inte bytt vatten på två veckor pga semster i Thailand...

                            Kommentar

                            • Solid
                              • August 2007
                              • 734

                              #15
                              Ursprungligen postat av Paatsu
                              Det finns konstgjorda bottensubstrat som håller ner PH om du ändå ska göra om akvariet.
                              Fast i svensk sortiment finns bara från aquatic nature tror jag.

                              Jag använder själv Aquasoil från ADA, sedan finns ett billigare alternativ som heter Akadama som är en bonsaijord. Båda sänker PH effektivt utan att färga vattnet.
                              Det låter som en lösning som skulle kunna passa mig,
                              jag kommer byta ut det grus jag har på botten nu ändå

                              Behöver man byta ut jorden och hur ofta i så fall?
                              Vet du ungefär hur mycket de sänker pH:t?

                              Kommentar

                              Arbetssätt...