Malawi-vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Trollsvans
    • November 2007
    • 1118

    Malawi-vatten

    Hur mycket behöver man höja pH och KH för malawiciklider?
    Enligt vattenverket så kommer det ut ur kranen med pH 8,0, och KH på ca 3 dGH i Göteborg.
    Från början tänkte jag höja pH och KH med att ha kalkgrottor/akvarieberg i baljan... Dock tror jag detta skär sig med färgerna på btnmoduler...

    Skulle man kunna lägga kalk-kross i filtermodulen? Eller rättare sagt, skulle det vara tillräckligt för att sköta om dessa vattenvärden i ett 180litersakvarium?
    Tänkte använda en filtermodul med biobollar och sen vanlig blå filtermatta, och om detta då tros fungera, kalkstensbitar i botten, precis vid insuget.
    Låt säga att filterutrymmet är på 4-5 liter... hur mycket kalksten skulle det behövas för att få ordning på det hela?

    Eller är detta mer eller mindre skit samma, om gbgs kranvatten räcker till?
    Senast redigerad av Trollsvans; 27 December 2007, 15:41.
    //Troll

    Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
    http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011
  • Hagi
    • December 2007
    • 240

    #2
    Kalk kommer inte att göra något åt ditt pH, det är ju dessutom rätt bra som det är. Det du bör göra är att dosera bikarbonat så att du får ett högre kH (hårdare vatten) för ett stabilare pH, pH kommer att höjas aningen med tillsättningen av bikarbonat. Kalk löser inte i ett vatten med högt pH!
    "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

    Kommentar

    • Trollsvans
      • November 2007
      • 1118

      #3
      pHvärdet är helt ok ja, däremot är ju KH lite lågt. Dock trodde jag att kalket skulle fixa till det, då det brukar stå lite här och var att man ska ha kalksten i akvariet för att höja hårdheten..

      Hur mycket bikarbonat då?
      Och är det nåt som köpes i akvarieaffär ( i stil med saltet till saltvattensakvarier), eller duger det med bikarbonat från godtycklig mataffär?
      //Troll

      Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
      http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

      Kommentar

      • Hagi
        • December 2007
        • 240

        #4
        Ursprungligen postat av Trollsvans
        pHvärdet är helt ok ja, däremot är ju KH lite lågt. Dock trodde jag att kalket skulle fixa till det, då det brukar stå lite här och var att man ska ha kalksten i akvariet för att höja hårdheten..

        Hur mycket bikarbonat då?
        Och är det nåt som köpes i akvarieaffär ( i stil med saltet till saltvattensakvarier), eller duger det med bikarbonat från godtycklig mataffär?
        Kalk löser ut i vatten med pH upp till någonstans mellan 7.5-8, bikarbonat buffrar vid drygt pH 8. Man kan köpa vanligt bikarbonat i mataffären. Jag kan inte säga precis hur mycket du bör dosera, men det är ofarligt att överdosera eftersom pH:t buffrar vid drygt 8 (det blir alltså ej högre pH hur mycket du än häller i), det är bara alkaliniteten (hårdheten) som höjs därefter. Det är till att prova sig fram och mäta för att se att man hamnar ungefär där man vill. Köp enkelt dropptest för kH så du kan kontrollera. Skulle tro att ca 30ml bikarbonat/100L vatten kan bli ganska lagom, men det är mer av en gissning!

        Man bör dock göra detta (dosera bikarbonat) i samband med vattenbyte eftersom en snabb höjning av pH kan göra att ammonium i karet omvandlas till ammoniak, det är giftigt i ganska svaga koncentrationer. kH vill man ha upp (iaf över säg 4) för att inte få pH-fall, malawi är känsliga för det. Själv brukar jag peta i tills jag har ett kH på ca 10 till mina Malawi, det verkar vara ok med det vattnet jag har i min brunn!

        EDIT: Tillägg, ser att du blandar ihop kH (karbonathårdheten) och GH (totalhårdheten) i ditt ursprungliga inlägg. Det är kH du ska sikta in dig på att höja och kontrollera iaf
        Senast redigerad av Hagi; 29 December 2007, 16:07.
        "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

        Kommentar

        • Trollsvans
          • November 2007
          • 1118

          #5
          Ok, får helt enkelt testa mig fram...

          Nån annan som har nåt annat sätt, några generella tips, eller en exakt dosering?
          //Troll

          Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
          http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

          Kommentar

          • Zanders
            • December 2007
            • 177

            #6
            krossad korall i filterpåse höjjer KH och när kh börjar dala (svårt att säga exakt när biofilmen hamnar över korallen) så tar du upp påsen och pressar innehållet mot varandra lixom gnider runt allt ett tag sen bara skölja av den och ner med den igen. Har du ingen bakgrund så är det värre men den kanske kan gömmas nånstans ?

            Funkar för mig, tar dock ett tag innan allt reagerar och kh't börjar vandra uppåt så man börjar med lite och ökar lite efter ett tag när det stannar. typ en kopp per 100 liter eller nått kanske.
            Har kört bikarbonat också men det känns lite mera vanskligt då ph't ökar rätt fort fast i ditt fall spelar det ingen roll, men kh 3 funkar ju sålänge det inte dalar för mycket. buffra inte över 5-6 om du inte måste

            En bra länk som man kan räkna ut dosering på Bikarbonater.
            (hoppas den räknar rätt)
            Senast redigerad av Zanders; 29 December 2007, 19:59.
            Min blog : http://zanders.apics.se

            Kommentar

            • mayday
              • November 2005
              • 2085

              #7
              Jag doserar ca 1.5 tsk till 100l utbytt vatten
              har inte mätt ph på länge nu men brukar ligga strax över 8 dock är det med mitt kranvatten på 7

              Du kan inte överdosera bikarbonat utan det blir som max 8.3 - 8,4 hur mycket du än häller i
              ______________________________________________

              "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

              Kommentar

              • Trollsvans
                • November 2007
                • 1118

                #8
                Ursprungligen postat av Zanders
                krossad korall i filterpåse höjjer KH och när kh börjar dala (svårt att säga exakt när biofilmen hamnar över korallen) så tar du upp påsen och pressar innehållet mot varandra lixom gnider runt allt ett tag sen bara skölja av den och ner med den igen. Har du ingen bakgrund så är det värre men den kanske kan gömmas nånstans ?
                Jo, tänkte ha några BTNmoduler, med filter i en av dom. Det var däri funderingen om kalksten i filtret kunde göra något, att man "silade" vattnet genom kalk.

                Ursprungligen postat av mayday
                Jag doserar ca 1.5 tsk till 100l utbytt vatten
                har inte mätt ph på länge nu men brukar ligga strax över 8 dock är det med mitt kranvatten på 7

                Du kan inte överdosera bikarbonat utan det blir som max 8.3 - 8,4 hur mycket du än häller i
                Ok, mitt kranvatten ska ha ph på ca 8 redan... hur mycket ökar KH av din dosering, på ett ungefär?


                Har jag förstått det hela rätt så kommer alltså inte kalksten i akvariet att göra ett smack för vare sig KH eller ph, eftersom stenen inte kommer lösas upp av ett redan lagom högt ph?
                //Troll

                Har man satt yxan i båten, får man ro som fan.
                http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1052011

                Kommentar

                • Hagi
                  • December 2007
                  • 240

                  #9
                  Kalk löser inte i ditt vatten pga det höga pH du har, ditt vatten är dock mjukt vilket i värsta fall kan leda till en snabb pH-sänkning (pga av lågt kH). Då kommer kalket att börja lösa ut och så sakteliga stabilisera upp pH igen, men så vill man ju inte ha det! Sen är det alltid en osäkerhetsfaktor i hurvida ex. kalkkross o dyl överhuvudtaget påverkar vattnet pga av den "film" som bildas.

                  Bikarbonat är det överlägset enklaste sättet för dig tycker jag! Det kommer bara att höja pH marginellt, i ditt fall från 8 till max. 8.2, utan i princip bara att påverka hårdheten. Det räcker med ett kH på ca 4 och däröver fär att stabilisera vattnet mot pH-fall, men kanske inte är optimalt för de fiskar du skall husera i vattnet.

                  Prova 15ml bikarbonat/100l vatten och mät sedan kH med dropptest, vill du ha högre så prova 30ml/100L vatten. osv.

                  Aquarium Malawi AB rekommenderar ca 30ml/100L vatten till Malawifiskar som utgångspunkt för de flesta kommunala vatten.
                  "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

                  Kommentar

                  Arbetssätt...