Vattnet blir gult på bara några dagar! :S

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pytte86
    • November 2007
    • 158

    Vattnet blir gult på bara några dagar! :S

    Hejsan! som ni nog förstår så blir mitt vatten gult jätte fort, även efter att jag kokar stenarna, spolar rent rötterna noga och gör rent pumparna. har två stycken pumpar med relativt stor filtervolym. fiskarna som jag har är 6st slöjstjärtar och en stor mal. För det är ju inte direkt kul att fixa så att vattnet är jätte klart och sen efter några dagar är det helt gult, i vissa fall brunt. nått tips på vad jag kan göra?

    tack på förhand alla där ute!

    /Pytte86
  • patriksg
    • May 2007
    • 1705

    #2
    hur länge har du haft karet? koka rötterna så blir det inte lika brunt i vattnet...
    men hur man än gör så kommer rötterna alltid färga av sig till en början... vissa tycker det är fint=)
    Mvh Patrik

    Kommentar

    • Pytte86
      • November 2007
      • 158

      #3
      Ursprungligen postat av patriksg
      hur länge har du haft karet? koka rötterna så blir det inte lika brunt i vattnet...
      men hur man än gör så kommer rötterna alltid färga av sig till en början... vissa tycker det är fint=)

      jag har haft det i ca 3-4 månader, det har jag visseligen inte provat göra men det kan ju hjälpa lite ialf, men det e så här med att jag hade samma problem innan jag skaffade rötterna. vissa säger för att det e slöjstjärtar för sdom e så kallade bajsmaskiner, men det kan ju inte bara vara före dom tycker jag

      Kommentar

      • patriksg
        • May 2007
        • 1705

        #4
        Nää, har inte hört att dom kan bajsa så mycket :P hur stort är karet? vad har du för grus? rengjorde du det innan? men jag tippar på att rötterna kan ha något att göra med det hela..
        Mvh Patrik

        Kommentar

        • Pytte86
          • November 2007
          • 158

          #5
          Ursprungligen postat av patriksg
          Nää, har inte hört att dom kan bajsa så mycket :P hur stort är karet? vad har du för grus? rengjorde du det innan? men jag tippar på att rötterna kan ha något att göra med det hela..

          karet ligger på 200liter, vad det e för stenar vet jag inte men dom är köpta i en djurafär så antar att det ska vara "riktigt" akvariegrus
          men ska leta upp nått som jag kan koka rötterna i så får jag se om det blir bättre =)

          Kommentar

          • patriksg
            • May 2007
            • 1705

            #6
            Tror inte det är någon idé att göra det nu, skulle du gjort när du köpte dom... det kommer nog att gå över efter några vattenbyten =) det har det gjort för mig i alla mina 3 kar =) först tyckte jag inte om det men nu tycker jag bara det är fint när det är lite te färgat =)
            Mvh Patrik

            Kommentar

            • erikmoose
              • November 2005
              • 120

              #7
              Använder du PMDD?
              Jag får gult vatten efter att jag haft i det nämligen.
              MVH
              Erik Tinnerwall

              http://www.eriksgallery.com

              Kommentar

              • mayday
                • November 2005
                • 2085

                #8
                har aldrig märkt av Gult vatten av pmdd såvidare inte du kraftigt överdoserarar macrogödningen som är gul.

                Men tips är o koka rötterna ... byt vatten på koket 3- 4 gånger också .... spola dom kalla i kalt vatten i badkaret sen läääääänge så dom inte värmer upp ditt akvarium för mycket ...
                ______________________________________________

                "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                Kommentar

                • rödtoppen
                  • June 2006
                  • 3148

                  #9
                  det är säkert rötterna som färgar karet, mitt kar var (trots kokning av rötter) te-gult i 6 mån
                  / dtoppen /

                  Kommentar

                  • erikmoose
                    • November 2005
                    • 120

                    #10
                    Ursprungligen postat av mayday
                    har aldrig märkt av Gult vatten av pmdd såvidare inte du kraftigt överdoserarar macrogödningen som är gul.
                    Har i 11 ml per 100 liter som det står...
                    MVH
                    Erik Tinnerwall

                    http://www.eriksgallery.com

                    Kommentar

                    • Guest

                      #11
                      Frågan är om du har mycket järn i vattnet?
                      Viss fisk avföring kan färga vattnet, men att 6st i 200L skulle göra det, nja...
                      Problemet kom innan rötterna, så då kan det ju inte vara dom, men jag skulle ändå ge en slant på att de färgar ur sig fortfarande om du inte har kokat ur dom ett par gånger.

                      Har du problem med kiselalger i karet?
                      Hur ofta byter du vatten, och hur mycket byter du?
                      Hur ofta gör du ren sand o övrig inreding?
                      Hur sköter du filtret?
                      Vad har du för bottenmaterial?

                      Kommentar

                      • knaperstekt
                        • August 2007
                        • 77

                        #12
                        Jag har en fråga på samma tema:
                        Jag ska stoppa i mangroverötter i mitt nystartade 110L.
                        Jag undrar om det aktiva kolet i filtret tar bort "missfärgningen" som blir?
                        Tack för svar!
                        /Hannah

                        Kommentar

                        • mayday
                          • November 2005
                          • 2085

                          #13
                          kolet kan ta upp lite av det men inte specielt ... sätter nog bara igen o blir värkningslöst.

                          koka roten om o om igen, kan fungera o få bort det värsta genom o dränka den i badkaret i några dagar också men blir jobbit o sköta sin hygien då kanske :P
                          ______________________________________________

                          "Never underestimate the power of stupid people in large groups."

                          Kommentar

                          • Pytte86
                            • November 2007
                            • 158

                            #14
                            nu har jag låtit rötterna ligga i ett badkar i över ett dygn, har bytt vatten ett par gånger, spolat av rötterna och skrubbat dom. så nu ligger rötterna i akvariumet igen och det har dom gjort i några dagar nu och vattnet har inte blivit gult än ialf, så det var nog lösningen =)

                            tack för hjälpen alla!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...