Nitrivec

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • nelly.trott
    • December 2007
    • 355

    Nitrivec

    Undrar bara .... (en blondin fråga )
    Det står på förpackningen hur man skall dosera sedan står också att efter 24 h kan man ha fish i ... men om man har redan fisk hur gör man det då ? Har aldrig fattat det .....


    just nu behöver jag inte använda det men om jag skulle behöva hur gör jag då ?
    När du vill att något skall försvinna,
    kan du låta svavelsyra över detta rinna.

  • Zanders
    • December 2007
    • 177

    #2
    Om karet inte är nystartat förstår jag inte varför du behöver det överhuvud taget?
    Min blog : http://zanders.apics.se

    Kommentar

    • nelly.trott
      • December 2007
      • 355

      #3
      Ursprungligen postat av Zanders
      Om karet inte är nystartat förstår jag inte varför du behöver det överhuvud taget?

      Det är nog inte svar på min fråga eller mistar jag mig ....

      som jag sade innan bahöver inte det ... men vill veta
      När du vill att något skall försvinna,
      kan du låta svavelsyra över detta rinna.

      Kommentar

      • erikmoose
        • November 2005
        • 120

        #4
        Skulle vara intressant att veta tycker jag med då jag har ett nystartat kar och funderar på att köpa nirivec eller bactozym att lägga i för att få igång det lite fortare.
        MVH
        Erik Tinnerwall

        http://www.eriksgallery.com

        Kommentar

        • nelly.trott
          • December 2007
          • 355

          #5
          enligt instruktionen så funkar det braa vid nystartat akva men vet inte hur det är sen .....
          www.sera.de
          När du vill att något skall försvinna,
          kan du låta svavelsyra över detta rinna.

          Kommentar

          • erikmoose
            • November 2005
            • 120

            #6
            Jo självklart fungerar det bra vid nystart, lite av det som är vitsen med det...som jag förstår!
            Men om man kan ha fisken i samtidigt då det tydligen står att man kan släppa i efter 24 timmar.
            Har ingen flaska själv så kan inte läsa *s*
            MVH
            Erik Tinnerwall

            http://www.eriksgallery.com

            Kommentar

            • nelly.trott
              • December 2007
              • 355

              #7
              Hochwertige Produkte für Aquaristik, Terraristik & Gartenteich: ✔Fischfutter ✔Aquarienzubehör ✔Gartenteichzubehör ✔Terrarien. ▶ Jetzt entdecken!



              Öppna pdf format där finns instruktion =) Som på flaskan =)
              När du vill att något skall försvinna,
              kan du låta svavelsyra över detta rinna.

              Kommentar

              • rödtoppen
                • June 2006
                • 3148

                #8
                Jag hade inte i nått medel i mitt senaste kar(50 l), men jag väntade i ca 3 dagar innan jag satte i 2 fiskar (guppy) sen efter 1 månad så satte jag i ytterligare 2 guppys.... tar man det bara lungt i början så ska inte dessa medel behövas men som nybörjare så blir man ju grundlurad av zoobutikerna som prackar på en en massa fisk

                Nitrivec är inte farligt för fisken om det var det du trodde så om du har nitrit i karet så byt omedelbart ca 30% av vattnet och häll i lite medel.
                Senast redigerad av rödtoppen; 25 December 2007, 11:57.
                / dtoppen /

                Kommentar

                • Zanders
                  • December 2007
                  • 177

                  #9
                  Det man gör vid nystart är att man fyller karet efter konstens alla regler med vatten växter osv. Sen har man i aquatan i den mängd man ska ha i.

                  Efter ca 1 timme har man i nitrivec och väntar 24 timmar.
                  Efter ca 24 timmar kan man sätta i sina första fiskar.

                  Sen kastar man i nytt nitrivec varje dag enligt instruktioner.

                  Det som ej står på flaskan är att OM man får nitrit i vattnet (vilket man får 99%) av fallen är att man igentligen inte ska göra ett vattenbyte utan bara kasta en större mängd nitrivec och aquatan. byter man vatten tar processen med att få fram nyttobakterier bara längre, Nitriten går ner med nitrivec eftersom man pytsar i nitrater. Detta har tydligen sagts officiellt från sera iallafall.. jag tycker dock själv att det låter lite skevt men det verkar funka på mitt andra kar med mina 4 stackars testplatysar!


                  Jag skulle tro att man kan ta nitrivec när man slutat sin dos om man skulle råka få nitrit i vattnet även fast karet är flera månader gammalt fast då med vattenyte innan.

                  /Anders
                  Senast redigerad av Zanders; 25 December 2007, 13:33.
                  Min blog : http://zanders.apics.se

                  Kommentar

                  • Zanders
                    • December 2007
                    • 177

                    #10
                    Ursprungligen postat av rödtoppen
                    Jag hade inte i nått medel i mitt senaste kar(50 l), men jag väntade i ca 3 dagar innan jag satte i 2 fiskar (guppy) sen efter 1 månad så satte jag i ytterligare 2 guppys.... tar man det bara lungt i början så ska inte dessa medel behövas men som nybörjare så blir man ju grundlurad av zoobutikerna som prackar på en en massa fisk

                    Nitrivec är inte farligt för fisken om det var det du trodde så om du har nitrit i karet så byt omedelbart ca 30% av vattnet och häll i lite medel.
                    Man ska inte behöva medel om man vet hur man matar fiskar och kan deras symptom men som nybörjare (som jag själv är) så underlättar det att man vet att fiskarna har en del av dom bra bakterier dom behöver.
                    Speciellt när dom börjar bajsa 4 ggr om dagen för att någon har matat dom för hela veckan på samma dag
                    Senast redigerad av Zanders; 25 December 2007, 13:33.
                    Min blog : http://zanders.apics.se

                    Kommentar

                    • nelly.trott
                      • December 2007
                      • 355

                      #11
                      Så där nu fick man ett BRA svar på frågan... allt är nu klart från min sida =)
                      Tack Zanders =)
                      När du vill att något skall försvinna,
                      kan du låta svavelsyra över detta rinna.

                      Kommentar

                      • erikmoose
                        • November 2005
                        • 120

                        #12
                        Har aldrig brytt mig om nitrivec förr. Men när jag köpte nya karet på 300 liter kom det med 2 st 30cm malar vilka skiter som hästar hela tiden.
                        Därför jag funderade på att häva i lite nitrivec för att förebygga.
                        Kan dock inte flytta dom så var mest därför jag undrade om just första dygnets dos =)
                        MVH
                        Erik Tinnerwall

                        http://www.eriksgallery.com

                        Kommentar

                        • Zanders
                          • December 2007
                          • 177

                          #13
                          vad jag förstår är det väldigt svårt att överdosera nitrivec. om man tex har lite nitritproblem över en lång tid och normala dosen inte verkar hjälpa kan man dubbla den utan större fara men man ska nog inte börja där

                          Sen vill jag poängtera att man MÅSTE skaka flaskan innan man använder den för annars får man inte med mycke av det som ligger på botten på flaskan som helst ska ner i akvariet
                          Min blog : http://zanders.apics.se

                          Kommentar

                          Arbetssätt...