"Dammigt" vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Morgan71
    • November 2007
    • 114

    "Dammigt" vatten

    I mitt vatten flyter det runt en massa små små partiklar, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara att det ser ut, man kanske kan säga att det ser ut som att vattnet är dammigt . Karet har varit igång knappt en månad var av ca två veckor med fisk och jag har gjort vattenbyte (ca 20%). Jag är mycket försiktig med maten så att det inte blir för mycket. Är det någon som med hjälp av denna info. kan föklara (gissa) vad det kan vara.
    Alla är vi yngel i början.....
  • ize
    • May 2004
    • 612

    #2
    Ser det ut som om någon har hällt i ett glas lättmjölk i akvariet? Då är det sannolikt små encelliga organismer som kallas infusorier och som trivs med små täta vattenbyten. Infusorier finns i allt vatten så det finns inget man kan göra för att inte få dem, däremot kan man motverka att de tar över. När karet kommer i balans försvinner de av sig självt, men det kan ta lång tid.

    Gör en sökning på "mjölkigt vatten" eller infusorier så kommer det massor av tips på hur du kan göra.
    Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

    Amor vincit omnia

    Kommentar

    • Morgan71
      • November 2007
      • 114

      #3
      Ursprungligen postat av ize
      Ser det ut som om någon har hällt i ett glas lättmjölk i akvariet? Då är det sannolikt små encelliga organismer som kallas infusorier och som trivs med små täta vattenbyten. Infusorier finns i allt vatten så det finns inget man kan göra för att inte få dem, däremot kan man motverka att de tar över. När karet kommer i balans försvinner de av sig självt, men det kan ta lång tid.

      Gör en sökning på "mjölkigt vatten" eller infusorier så kommer det massor av tips på hur du kan göra.
      Njae..... alltså det är inte så mjölkigt att man ser det på håll, det är mer som att det skulle vara typ pollen i vattnet alltså inte missfärgat (mjölkigt) utan......äsch jag vet inte hur jag ska förklara, skit samma det kanske försvinner
      Alla är vi yngel i början.....

      Kommentar

      • ize
        • May 2004
        • 612

        #4
        Du kan ju koppla ett quickfilter före pumpen så får du bort många småpartiklar. Ett quickfilter blir dock snabbt igenslammat men det går att rengöra och borde funka. En annan lösning är flockmedel som klumpar ihop partiklarna så att ditt vanliga filter klarar att hantera dem.. om du vill använda kemi.

        Man kan också testa att byta delar av filtermaterialet till ett mer finporigt material som lättare kan fånga upp partiklarna.
        Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

        Amor vincit omnia

        Kommentar

        • bear
          • October 2006
          • 89

          #5
          Ursprungligen postat av Morgan71
          Njae..... alltså det är inte så mjölkigt att man ser det på håll, det är mer som att det skulle vara typ pollen i vattnet alltså inte missfärgat (mjölkigt) utan......äsch jag vet inte hur jag ska förklara, skit samma det kanske försvinner
          Tror jag förstår vad du menar....... i mitt Juwelfilter har jag ca 2cm tjock filtervadd överst för att fånga upp småpartiklar i vattnet vilket fungerar för mig. Det blir kristallklart

          Detta gör ju att cirkulationen minskar men har bytt impeller(propeller)i pumpen för att öka cirkulationen från 600 till 1000 l/tim

          Pröva först med mer filtervadd finns att köpa i påse 500gr betydligt billigare än Juwel orginal små söta "näsdukar"...
          annars byt impeller.....

          Ha det bäst!
          bear
          Om du är säker på att du begriper alltihop så har du
          inte begripit ett enda dugg.

          /Walter Mondale

          Kommentar

          • ize
            • May 2004
            • 612

            #6
            Hmm.. det kanske man skulle testa. Jag har ett Eheim 2252 i ett 250liters med SA tema som behöver mindre drag i vattnet. (jo, strilslang har jag över hela bakre långsidan, det är ett måste annars blåser fisken fast mot motsatt ruta )
            Trygg nog att acceptera det jag inte kan förändra, styrka att förändra det jag kan, och förståndet att inse skillnaden.

            Amor vincit omnia

            Kommentar

            • Morgan71
              • November 2007
              • 114

              #7
              Tack för tipset det ska jag testa.
              En annan fråga då..... Räcker det med att ha en cirkulationspump (Juwel) med filtermaterial i ett 170l kar?? Pumpen är bytt mot en kraftigare än vad som satt i original (jag kommer inte ihåg pumpmängden just nu) så det är rätt bra drag i vattnet. Frågan är om jag behöver komplettera med något mer filter?? Jag har ca 35 fiskar i karet samt en del växter (se mitt galleri) så det är inte direkt "överbefolkat".
              Alla är vi yngel i början.....

              Kommentar

              • bear
                • October 2006
                • 89

                #8
                Ursprungligen postat av Morgan71
                Tack för tipset det ska jag testa.
                En annan fråga då..... Räcker det med att ha en cirkulationspump (Juwel) med filtermaterial i ett 170l kar?? Pumpen är bytt mot en kraftigare än vad som satt i original (jag kommer inte ihåg pumpmängden just nu) så det är rätt bra drag i vattnet. Frågan är om jag behöver komplettera med något mer filter?? Jag har ca 35 fiskar i karet samt en del växter (se mitt galleri) så det är inte direkt "överbefolkat".

                Ja det tror jag, bra drag i vattnet men det gäller ju och fånga upp partiklarna vilket filtervadden gör.

                Ju tjockare ju bättre men det påverkar ju cirkulationen bara testa och se ........det klarnar .......
                Om du är säker på att du begriper alltihop så har du
                inte begripit ett enda dugg.

                /Walter Mondale

                Kommentar

                • Artur gross
                  • February 2006
                  • 10

                  #9
                  svårt att sia om ditt problem

                  men två saker jag tänker på
                  hur väl sand eller grusen är tvättad,,
                  och alger??

                  går det att fotografera,,,

                  artur

                  Kommentar

                  • fimpen
                    • January 2003
                    • 93

                    #10
                    Jag har samma problem.
                    Små partiklar ser ut som när man tittar på damm i soljus.
                    Jag har eheim 2224 professionell med eheims egna subtrat samt blå filtermatta och filtervadd. Ändå tycks jag inte bli av med dessa små ljusa partiklar. Igår gjorde jag ett 50 procentigt vattenbyte och rengjorde ordentligt. Men partiklarna finns där nu.. Kan det ha med gödningen och göra? Göder med pmdd och easy carbo. Insuget sitter ganska högt upp på samma sida som strilröret. Ska jag sätta insuget på motsatta sidan som utsuget?

                    Funderar på att låta akvariet (juwl 180l) vara helt. Ingen matning ingenting gödning på en vecka.

                    Kommentar

                    • gnu83
                      • August 2007
                      • 74

                      #11
                      likadant i mitt juwel 180 trots 3 filtermattor och vadd överst så kryllar det av små partiklar som åker omkring i vattnet överallt! skitstörande! sen har jag ett 64 liters litet med en simpel fluwal pump och där e det kristallklart!

                      Kommentar

                      • Deje-Nicke
                        • January 2006
                        • 344

                        #12
                        Hade samma problem med juwels skitpump i mitt 450 tills jag köpte Fx5:an.
                        Då åkte den fula svarta "lådan" ut.
                        220L 375L 450L 720L

                        Kommentar

                        • Aircut64
                          • July 2007
                          • 1207

                          #13
                          Samma problem med mitt 3000L kar ^^
                          Ska köpa en FX pump jag med snart så allt löser sig grrr :/ !

                          Kommentar

                          Arbetssätt...