hur länge??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elinj
    • July 2007
    • 1100

    hur länge??

    Ligger hemma och har ev.lunginflammtion ska igentliggen göra delvattenbyten och orkar inte röra mig, så därför frågar jag er hur länge kan man dröja med att göra delvattensbyte innan det händer allt för mkt saker i vattnet?
    Senast redigerad av elinj; 20 December 2007, 12:28.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Har du bara ett akvarium som är igång med nitratproduktionen och allt, så är det inte så farligt. Det tar lite tid för nitraten att komma upp i ohälsosamma nivåer. Som vanligt är det också så, att större akvarier är mera stabila än små. Så "hur länge" är svårt att svara på.
    Under tiden som du inte orkar byta vatten, så mata väldigt sparsamt...fiskarna tar inte skada av det, och eftersom du matar mindre, blir det mindre att bryta ned också.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • elinj
      • July 2007
      • 1100

      #3
      Ursprungligen postat av Jens A.
      Har du bara ett akvarium som är igång med nitratproduktionen och allt, så är det inte så farligt. Det tar lite tid för nitraten att komma upp i ohälsosamma nivåer. Som vanligt är det också så, att större akvarier är mera stabila än små. Så "hur länge" är svårt att svara på.
      Under tiden som du inte orkar byta vatten, så mata väldigt sparsamt...fiskarna tar inte skada av det, och eftersom du matar mindre, blir det mindre att bryta ned också.

      jag har ett kar på 200l, som fungerar bra.
      Så om jag inte skulle orka göra delvattens byten till helgen (som jag brukar göra varje vecka) så gör det inget om jag gör det nästa vecka, då ska jag någ stå på benen igen (hoppas jag)

      Men är det någe annat som jag bör tänka på när jag gör delvattensbyte nästa gång?

      Vad bra att jag fick ett svar till slut tack

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Det vore bra att kolla nitrathalten både nu och senare, fast det är lite överkurs. Över 150 mg/l, och det börjar bli för mycket.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • elinj
          • July 2007
          • 1100

          #5
          OK, nu är ok. kollar rätt så ofta det här med nitrat efter som jag hade i början ett nitratanfall i mitt kar. Så jag är någa med att kolla det.

          Kommentar

          Arbetssätt...