Mjukt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Annaica
    • February 2006
    • 1177

    Mjukt vatten?

    Jag funderade idag på om jag har mjukt eller hårt vatten, eller kanske något därimellan. Eftersom jag har räkor, och vad jag hört kan de sluta försöka sig om vattnet är för hårt, så tänkte jag att jag skulle testa.

    Rotade runt bland mina vattentester och hittade ett GH test som vad jag kunde läsa mig till mäter den totala hårdheten.

    Men var hittar jag information om vilka värden som är hårt/mjuk? Det finns inte i den lilla manualen
    Räkbiten


  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Vattnet i Göteborg är mjukt så tillsätter du inget för att göra ditt akvarievatten hårdare så är det oxå mjukt.

    Kommentar

    • BluesBoy
      • January 2004
      • 2559

      #3
      Lite info:


      Troligen ditt vatten:
      BluesBoy
      http://www.bluesboy.se

      Kommentar

      • Annaica
        • February 2006
        • 1177

        #4
        med mitt test fick jag fram att jag hade 4 °dGH men antar att det är samma som °dH?

        Mjukt är det ju i alla fall då.
        Räkbiten


        Kommentar

        • Hagi
          • December 2007
          • 240

          #5
          0-4 GH = mycket mjukt-mjukt

          dGH el GH är samma, totalhårdhet (general hardness har jag för mig att förkortningen betyder)
          "Man vill inte vara den man är. Man vill vara den som man inbillar sig att man kunde ha blivit"

          Kommentar

          • Mumin
            • October 2007
            • 3837

            #6
            Är man osäker på vilket vatten man har, om man nu inte har egen brunn, så ringer man bara till sitt lokala vattenverk, de vet vattenvärdena timme för timme t.o.m.!!!
            För mycket är inte nog!
            Jag VILL ha en Elefantofon!!

            Kommentar

            Arbetssätt...