Hjälp?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • CharlottaZ
    • November 2007
    • 2

    Hjälp?

    Hejsan

    Undrar om någon vet något om saltet Brustmann Ektozon?

    När och hur ska man använda det saltet och är det bra eller dåligt.

    Jag är just nu fiskvakt en månad och hon vill att jag ska göra vattenbyte 1gång/veckan till ett ca30-40liters akvarium. Jag byter 10liter och häller ner 1tsk salt.

    Sammtidigt har hon lagt ner ett matblock som räcker typ 2veckor och även att jag ska mata dem som vanligt. Kan aldrig tänka mej att allt det här kan vara en bra kombination.

    Någon fisk har dött och kan tänka mej att detta har någe med saken att göra.

    Behöver era åsikter och eran hjälp
  • Kramfors
    • January 2003
    • 7265

    #2
    Tja, http://hem.passagen.se/handol/texter/ektozon.htm
    http://www.kramforskoi.com/

    Kommentar

    • _Lena_
      • June 2006
      • 1273

      #3
      Nej ta bort långtidsmaten den kommer bara ställa till problem.

      Kommentar

      • eriahl
        • April 2004
        • 5681

        #4
        Ta bort matblocket och mata med några dagars mellanrum ist med vanliga fodret
        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Långtidsmaten är mest ett elände. Det är bättre att mata med några dagars mellarum istället, som eriahl säger - fiskar är kallblodiga djur, och klarar att gå utan mat långa stunder.
          Har någon fisk dött, är det trolgitvis långtidsmaten som har orsakat det, snarare än att de fått för lite mat.
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Xul
            • January 2007
            • 709

            #6
            Eller sa rakade fisken do nar du var fiskvakt... Det hander ibland att de dor.

            Inget att hanga upp sig pa...

            Kommentar

            • Mumin
              • October 2007
              • 3837

              #7
              Om akvarieägaren använder Ektozon, så är det nog bra att du också gör det, mängden verkar lagom. Men som sagt ta bort långtidsfodret, fiskarna bara låtsas vara hungriga, det är en speciell talang som de flesta fiskar har.

              Har du fler frågor så är du hjärtligt välkommen tillbaks hit med dem!

              Hoppas du blir smittad av akvariefebern själv!!!!
              För mycket är inte nog!
              Jag VILL ha en Elefantofon!!

              Kommentar

              • CharlottaZ
                • November 2007
                • 2

                #8
                Ursprungligen postat av Mumin
                Om akvarieägaren använder Ektozon, så är det nog bra att du också gör det, mängden verkar lagom. Men som sagt ta bort långtidsfodret, fiskarna bara låtsas vara hungriga, det är en speciell talang som de flesta fiskar har.

                Har du fler frågor så är du hjärtligt välkommen tillbaks hit med dem!

                Hoppas du blir smittad av akvariefebern själv!!!!
                Hehe jo akvariefebern har vi redan åkt på, har 2 små akvarium Ett på 110L och ett på 15L. När man väl börjat så är det svårt att sluta

                Kommentar

                Arbetssätt...