Bakterier på händerna??

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Huggew
    • February 2003
    • 247

    Bakterier på händerna??

    Jag hade tänkt mig att plantera lite fler växter, kan man stoppa ner händerna i vattnet med tanke på att det kan ju finnas en hel del bakterier på händerna även om man har tvättat dom?

    Hur gör ni annars om ni inte vill stoppa ner händerna i vattnet och skall plantera växter eller göra något annat?

    MAH
    Magnus
    och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet
  • gosatta
    • December 2002
    • 2669

    #2
    kan inte vara några problem skulle ja tro? jag stoppar iaf allit bara ner händerna.

    Tea/GoSatta
    /Mats Åhrman
    http://www.gosatta.org
    http://www.stockholmsciklidklubb.com
    http://www.ciklid.se

    Kommentar

    • bubbis
      • February 2003
      • 425

      #3
      Tror nog de flesta är och inreder med sina händer i sina akvarium, utan att det blir någon förorening av det. Har dock sett att det finns långa tänger i akvarieaffärer att köpa, för t ex plantering av växter. Men det är nog enklare att använda händerna skulle jag tro.

      Kommentar

      • cecilia
        • January 2003
        • 754

        #4
        Bara man har sköljt av tvålen ordentligt, så.

        Kommentar

        • Huggew
          • February 2003
          • 247

          #5
          Kan det finnas bakterier kvar på tvålen...

          Jag tror att man skall försöka undvika att stoppa ner händerna allt för ofta men går det inte på annat vis så ner med dom bara!

          MAH
          Magnus
          och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

          Kommentar

          • cecilia
            • January 2003
            • 754

            #6
            Jag menade att jag tror att tvålen är farligare för fiskarna än normala handbakterier. Däremot ska man kanske tänka sig för om man har (infekterade)sår på händerna/trasiga nagelband, både för sin egen och fiskarnas skull.

            Kommentar

            • molgan
              • January 2003
              • 62

              #7
              De bakterier som gör fiskarna sjuka är OFTAST speciella fiskpatogener (patogen=sjukdomsalstrare), så det är nog ingen fara! Jag har rotat i mina akvarier dagligen utan att tvätta händerna först och jag har sällan fiskar som dör för mig. En liten del av bakteriefloran går på både människa och fisk, som ex kan nämnas tuberkulos. Men där är det nog snarast fiskarna som smittar dig! Tänk på hur otroligt många olika naturligt förekommande och nyttiga bakterier det finns i ett akvarium...

              Kommentar

              • Huggew
                • February 2003
                • 247

                #8
                Jag tror inte heller att det skall vara någon större fara men väl värt att tänka på.

                Fiskarna levde fortfarande imorse trots att jag rotade runt vid två tillfälle igår kväll.

                MAH
                Magnus
                och till alla er som älskar mig, Lyllos er/Grynet

                Kommentar

                • molgan
                  • January 2003
                  • 62

                  #9
                  KLART ATT MAN SKALL ROTA RUNT!!! Det är ju en del av nöjet. (Fast inte för ofta, fiskarna stressas.) Förstår inte denna bakterieskräck!

                  Kommentar

                  • Ulla
                    • April 2002
                    • 1163

                    #10
                    Man ska tvätta händerna innan man stoppar ner dem i akvariet, är du rädd för att fiskarna ska få tvål i sig, så kan du använda sprit eller Alkogel från Apoteket. Sen finns det jättelånga skyddshandskar att köpa i vissa webbutiker som till exempel
                    Aquaristik & Aquarium Shop. Auch Aquariumpflanzen / Wasserpflanzen für Ihr Aquarium im Shop. Aquaristik Versand seit 1992. Über 170.000 Kunden weltweit


                    Det är en kille här på Forumet som blivit smittad med fisktuberkulos


                    Det verkade inte särskilt trevligt, 6 månaders antibiotikakur mm. Så stoppa inte händerna i karet om du har trasiga nagelband eller sår på händerna!

                    Ulla, 92-l, 350-l och 678-l akvarier samt ett 45-liters, nystartat!
                    Ulla,http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=46637

                    Kommentar

                    • molgan
                      • January 2003
                      • 62

                      #11
                      Absolut, TBC är en faktor att ta hänsyn till. Fast här gällde det rädsla för bakteriell smitta från människa till fisk om man vill plantera ett par växter i akvariet...

                      Kommentar

                      • Kramfors
                        • January 2003
                        • 7265

                        #12
                        Är det någon som kan om spridning av bakterier mellan olika akvarier,jag tvättar alltid händerna efter att ha varit i kontakt med akvarievatten.
                        Alla mina redskap som håvar, svampar, hinkar, ja allt som varit i kontakt med med vattnet i ett akvarium innan det andvänds i ett annat akvarium i 80 gradigt vatten.
                        Kräftpest tex. kan spridas mellan sjöar via redskap.
                        Är det överdrivet.
                        En bakterie som är harmlös för en fisk kan vara skadlig för en annan.
                        Det skrivs inte ofta om att ha nyinköpta fiskar i karantän av er som har tropiska fiskar, men för de som dammfiskar är väl karantän en regel.
                        Många tropiska fiskar som importeras behandlas för att vara bakterie fria, och har därför inget imunförsvar mot bakterier som finns i akvariet dit de flyttats, och sedan frågar man här på Zoopet varför fiskarna dör.

                        I Kramfors är det ljust och vackert
                        http://www.kramforskoi.com/

                        Kommentar

                        • masse_86
                          • January 2003
                          • 301

                          #13
                          Det ska finnas något som heter fiskTBC som människor kan få. Det är inte lika farligt som vanlig TBC.

                          Det mesta går att fixa själv!!!
                          //Masse
                          Det mesta går att fixa själv!!!
                          //Masse

                          Kommentar

                          • cri
                            • September 2002
                            • 700

                            #14
                            Hej Ulla!

                            Tack för http://www.aquaristic.net!!!

                            Har beställt handskar, växtskydd och algtabletter :o)

                            Har förtvivlat letat hÄr i Genève efter dessa handskar! Hand och hudkrämer har kanske inte den bÄsta effekten på akvarie vatten...

                            Mvh,
                            cri
                            Mvh, cri

                            Kommentar

                            • small
                              • January 2003
                              • 470

                              #15
                              Kanske kommer jag ifrån ämnet lite!?
                              Skulle vara intressant att veta hur ofta Ni andra här på forumet håller på i Era akvarium?Fick veta i zooaffären att jag själv skulle ha stressat fiskarna och på så sätt sett till att dom fick vita prick.
                              Höll på i karet varje dag i 7 dgr med att flytta växter.Numera är jag i karet med händerna 1 gång i veckan.Låt oss ventilera ideér och utbyta erfarenheter!!!
                              http://zoonen.com/minzoon.asp?oid=178185
                              Att måla är ingen konst.

                              Kommentar

                              Arbetssätt...