Dimman lättade...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • moby
    • March 2005
    • 24

    Dimman lättade...

    Har i ett par månaders tid haft problem med dimmigt vatten. Senaste fyra veckorna kunde man bara se in ett par cm. Är ganska säker på att det handlade om infusorier. Provade 4 dygns mörkläggning med viss men kortvarig effekt. Då jag räknade med att ljuset inte trängde ner särskilt bra till mina växter så reducerade jag gödning och CO2.

    För ca tre veckor sedan suckade jag djupt och beställde ett Aquael UV-C 9 W som ännu inte kommit.

    Fram till för två dagar sedan har dimman varit kompakt men därefter har den successivt lättat utan att jag har gjort något särskilt åt det och idag är vattnet nästintill glasklart!

    Antar att det är bakteriefloran som kommit igång ordentligt men det var fascinerande att se en så snabb förändring!!
    Senast redigerad av moby; 07 December 2007, 12:31.
  • Zanders
    • December 2007
    • 177

    #2
    sitter med 2 akvarium, 1 på drygt 50 liter som har gått i typ 2 veckor med 6 platys i och ett par yngel och mitt vatten är glasklart.

    andra är på 550 liter och har varit igång i snart 24 timmar och ser ut som om man spillt mjölk i det. Jag glömde skölja mackisarn :/ men det ger sig
    Min blog : http://zanders.apics.se

    Kommentar

    • surinam
      • September 2007
      • 673

      #3
      jag får förhoppningsvist min uv-lampa till mitt filter i morgon, det ska bli mycket intressant o se om jag får kristallklart vatten som jag hoppas på.
      1 st malkar
      1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

      Kommentar

      • Morgan71
        • November 2007
        • 114

        #4
        Mitt problem är kanske inte av samma kaliber som ni skrivit här men ändå....
        I mitt vatten flyter det runt en massa små små partiklar, jag vet inte riktigt hur jag ska förklara att det ser ut, man kanske kan säga att det ser ut som att vattnet är dammigt . Karet har varit igång ca en månad och jag har gjort vattenbyte (ca 20%). Jag är mycket försiktig med maten så att det inte blir för mycket. Är det någon som med hjälp av denna info. kan föklara (gissa) vad det kan vara.
        Alla är vi yngel i början.....

        Kommentar

        • shilton
          • June 2004
          • 30

          #5
          Hej
          Jag har liknande problem. Startade akvariet en månad sedan. Jag har typ en hinna som flytter på ytan, den är lite grönaktik. När jag gör delvattenbyte så är vattnet grön-gult.
          Ett tag tänkte jag att färgen på vattnet berodde på stockarna men jag förstår inte var den grön-gula färgen kommer. Det var dimmigt och det har lättat lite med vattenbytena. kommer det att försvinna med vattenbytena eller måste man medicinera?
          shilton

          Kommentar

          Arbetssätt...