Gröna alger + stopp i raster

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Lelle76
    • September 2007
    • 50

    Gröna alger + stopp i raster

    Jag har nu haft mitt kar igång ca 2 mån. 400 L, 24 st Malawi, 3 st malar.

    Fiskarna verkar må bra : )

    Men jag har lite problem med alger på min "Back To Nature" bakgrund. Det bildas som ett grönt täcke av alger på bakgrunden som jag försöker borsta bort med en diskborste var 3:e dag eller så. Det börjar bli irriterande att det inte ger sig. Jag har hyggliga vattenvärden och gör vattenbyte varannan vecka. Är det normalt? Brukar det avta av sig själv? Eller måste jag ändra/göra nåt?

    Jag har som sagt ett stort filter bakom bakgrunden som jag gjort helt enligt back to nature´s anvisning. D v s i ena sidan långt ned har jag borrat ett hål på ca 60 mm och i andra sidan långt upp har jag utblåset. Pumpet sitter bakom bakgrunden tillsammans med doppvärmaren och en himla massa filter 10 ppi sönderklippt i bollar.
    Hålet (60 mm) för insuget i filtret använder jag filtermaterial som jag klippt till så det passar i hålet. Problemet jag har är att efter ca 1 vecka sätter det igen sig och orsakar en nivåskillnad mellan fram och baksida av bakgrunden.
    Jag brukar ta ut det och krama det under rinnande vatten. Då försvinner allt skit och det fungerar igen. På ett sätt tycker jag det är bra. Får då slipper jag få in så mycket skit i det stora filtret på baksidan. Ökar livslängden : )

    Men det är lite jobbigt att passa på det hela tiden. Det finns ju raster att köpa också. Men då får jag ju in skiten i filtret.
    Vad tycker ni? Ska jag fortsätta som jag gör? Eller?
Arbetssätt...