Yngel i nytt akvarium

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Harry_
    • December 2007
    • 16

    Yngel i nytt akvarium

    Har för tre veckor sedan startat upp mitt första akvarium med några få fiskar i. Men redna efter två veckor har jag fått yngel. Jag har ca 10 yngel smatidigt som mitt akvarie har invaderats av diverse alger. Har ynglerna i ett yngelkar men funderar på om det finns något bra tips på hur jag får dessa småliv att bäst överleva i mitt nya obalanserade akvarium?

    Känner mig orolig att dom kommer dör eftersom akvariet precis är uppstartat.
    Nybörjar akvarist
    Från början 160L & 100L, men då mitt 160 liters kar sprack i botten efter en månad har jag nu hottat upp mig till 200L.
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Efter två-tre veckor brukar en nitrittopp uppträda, då de bakterier som omvandlar ammonium till nitrit kommit igång, men inte de som omvandlar nitrit till nitrat.
    Köp ett dropptest för nitrit och börja testa vattnet. Om du har nitrit, börja byta vatten, ca 30% om dagen. Köp också bakteriekultur och använd vid varje byte, alternativt kan du krama ut gojs från ett gammalt filter ner i det nya. Håll sedan på så tills nitriten försvunnit.
    I övrigt, läs på om de fiskar du har och kolla vad de trivs med.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • MattiasL
      • September 2006
      • 1479

      #3
      10 st yngel ökar dock inte belastningen nämnvärt. Förmodligen går du ganska säker om du matar försiktigt (se dock till att ynglen får finfördelad mat och inte blir utan) och gör ett veckovattenbyte på 30% tills dess att bakteriekulturen är stabil. Därfter kan man byta mindre mängd vatten. Rengör inte filtret i onödan.
      Algerna motas dessutom med en ancistrusmal algätande fisk eller en siamesisk algätare + snabbväxande växter. Varför inte lite flytväxter av typ vattenpest eller lite hornsäv?
      Qui audet adipiscitur!

      Kommentar

      Arbetssätt...