Hur mycket syre i vattnet?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Harry_
    • December 2007
    • 16

    Hur mycket syre i vattnet?

    Jag har precis startat upp två akvarium och funderar på hur mycket syre man bör ha som tillsätts i vattnet genom innerfiltret? Kan man ge för mycket syre till vattnet genom att låta det bubbla för fullt? Blir det bättre av att tillsätta så mycket syre som möjligt?
    Nybörjar akvarist
    Från början 160L & 100L, men då mitt 160 liters kar sprack i botten efter en månad har jag nu hottat upp mig till 200L.
  • Harry_
    • December 2007
    • 16

    #2
    Upptäkte precis när jag postade min fråga att det redan fans tidigare svar på den. =)

    Så jag bubblar väl på då
    Nybörjar akvarist
    Från början 160L & 100L, men då mitt 160 liters kar sprack i botten efter en månad har jag nu hottat upp mig till 200L.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Bubblorna är bara dekoration. Akvariet syresätts genom att man riktar utblåset mot vattenytan så att den rör på sig och drar ner syre i vattnet.
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Jag tycker bubblorna är onödiga, precis som Kjell skrev. Sätt pumpens utblås (där vattnet sprutar ut) precis under vattenytan, så att vattenytan rör på sig mycket UTAN att det blir en massa bubblor.

        Om du har en slang till din pump, som sticker upp ovanför ytan och tar in luft, så kan du ta bort denna, så kommer det bubbla mindre.
        / Ebba

        Kommentar

        • Harry_
          • December 2007
          • 16

          #5
          Men tillför inte bubblorna syre till vattnet?
          Visst åker de flesta bubblorna upp direkt till ytan men många mindre småbubblor verkar blandas ut i hela akvariumet.
          Så om jag både har utblåset vid vattenytan samt har bubblor så borde jag ju få maximal effekt? Eller?

          En sista fundering. Är det ännu bättre att sätta utblåset lite ovanför vattenytan så att det sprutar ner i vattnet?
          Nybörjar akvarist
          Från början 160L & 100L, men då mitt 160 liters kar sprack i botten efter en månad har jag nu hottat upp mig till 200L.

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Harry_
            Men tillför inte bubblorna syre till vattnet?
            Minimalt - de fyller i praktiken 2 funktioner 1/ estetisk 2/ de driver ut CO2 ur akvariet vilket är dåligt för växterna
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • cattus
              • August 2007
              • 167

              #7
              För att inte tala om hur mycket mer akvariet/pumpen låter.....
              Allt går om man vill...

              Kommentar

              • toccata
                • January 2004
                • 1238

                #8
                Om du ser små små bubblor i vattnet, så betyder ju detta faktiskt att syret INTE har blandats ut i vattnet. Istället flyter det ju runt i små små luftbubblor! Dessa kan fiskarna inte tillgodogöra sig genom gälarna, så vitt jag vet.

                Syre är ju inte luften i sig, utan syret finns -I- luften och måste bindas ner i vattnet.

                Detta sker alltså när vattnet kommer i kontakt med luften ovanför ytan, och inte genom bubblor.

                Som sagt, onödigt med bubblor (och fult, enligt mig), finare med bara en stark vanlig vattenström uppe vid ytan! Det räcker så, men vattnet ska röra på sig ordentligt där uppe.
                Senast redigerad av toccata; 05 December 2007, 11:03.
                / Ebba

                Kommentar

                • ubjs
                  • April 2007
                  • 192

                  #9
                  Tänk på att ha en lagom mängd fisk i akvariet.
                  Har man det och akvariet i övrigt är i bra balans så behöver man inte göra något för att syresätta vattnet.

                  Tänk också på att en del fiskar inte trivs i strömt vatten medans andra älskar det.

                  Mvh Ubjs

                  Kommentar

                  Arbetssätt...