Starta nytt med gammalt vatten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • issus
    • November 2007
    • 209

    Starta nytt med gammalt vatten?

    Jag ska starta upp mitt nya 375l kar snart. Jag har ett kar med fina vattenvärden som ligger på 100l. Så hur gör jag detta smartast?

    Min plan var att dra i ca 250l nytt vatten med aquasafe +25 liter gammalt inkört vatten i det nya karet. Låta det gå med innerfiltret från 100liters karet i det nya karet över natten. Sedan slänga över de gamla 75l (+ de 25 liter som tillkom vid "vattenbytet" dagen innan.) med fiskar.

    Så det blir alltså: mina gamla inkörda 100 liter + 275 aquasafepreppade liter som gått med ett gammalt filter över natten.

    Fiskarna är följande:

    10stk kardinaltetror
    4 pansarmalar
    1 algätare model stor

    Funkar detta?

    MVH
    MVH

    -------------------------------
    Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    Det brukar inte finnas så mycke nyttobakterier fritt i vattnet, så det bästa brukar vara att bara krama ur lite av sitt gamla filter i det nya. Gammalt vatten lär ju inte skada.
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • issus
      • November 2007
      • 209

      #3
      Ursprungligen postat av Shagrat
      Det brukar inte finnas så mycke nyttobakterier fritt i vattnet, så det bästa brukar vara att bara krama ur lite av sitt gamla filter i det nya. Gammalt vatten lär ju inte skada.
      Ska man bara krama filtret rakt ner i makaronerna på ytterfiltret då eller? Har hört att folk klämmer det rakt ut i karet med.

      MVH
      MVH

      -------------------------------
      Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

      Kommentar

      • _Lena_
        • June 2006
        • 1273

        #4
        Flyttar du med filter och vatten och kör gammal och nytt filter parallellt i en månad och inte tillför några fiskar under den tiden ska det gå finfint för det mesta av bakterierna finns i filtret. Någon förflyttning över natten tycker jag bara låter onödig. Tycker du kan flytta allt direkt.

        Kommentar

        • Dysnomia
          • April 2004
          • 1692

          #5
          Vi ska flytta 144 liter till 375 och kör över rubbet på en gång. Ser det som ett stort vattenbyte bara... Lite mindre matning och koll på vattenbvärde så kommer det att gå fint. Så länge man kör i det gamla filtret.
          Skånetös i Dalarna
          MIN ZOON!

          Kommentar

          • issus
            • November 2007
            • 209

            #6
            Ursprungligen postat av _Lena_
            Flyttar du med filter och vatten och kör gammal och nytt filter parallellt i en månad och inte tillför några fiskar under den tiden ska det gå finfint för det mesta av bakterierna finns i filtret. Någon förflyttning över natten tycker jag bara låter onödig. Tycker du kan flytta allt direkt.
            Men grejen är ju att jag vill ha i fiskarna ganska omgående.

            Aquasafe, 100l gammalt vatten och att den gamla pumpen hänger med ett tag borde väl göra att firrarna klarar att flytta direkt eller?

            MVH
            MVH

            -------------------------------
            Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

            Kommentar

            • issus
              • November 2007
              • 209

              #7
              Ursprungligen postat av lili76
              Vi ska flytta 144 liter till 375 och kör över rubbet på en gång. Ser det som ett stort vattenbyte bara... Lite mindre matning och koll på vattenbvärde så kommer det att gå fint. Så länge man kör i det gamla filtret.
              Exakt så resonerar jag med. Ett gigantiskt vattenbyte. Nu är ju filtret ganska litet, det gamla, men det får hänga med för att styra bakterier etc.

              MVH
              MVH

              -------------------------------
              Projekt: http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=112840

              Kommentar

              • eriahl
                • April 2004
                • 5681

                #8
                Lite grus som man flyttar över med en håv och bara skakar av lite först i gamla burken är bra
                "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                Kommentar

                • _Lena_
                  • June 2006
                  • 1273

                  #9
                  Ursprungligen postat av issus
                  Men grejen är ju att jag vill ha i fiskarna ganska omgående.

                  Aquasafe, 100l gammalt vatten och att den gamla pumpen hänger med ett tag borde väl göra att firrarna klarar att flytta direkt eller?

                  MVH

                  Jag menade några nya fiskar. De du redan har klarar ju ditt gamla filter av...

                  Kommentar

                  • firefox75
                    • April 2007
                    • 1806

                    #10
                    Ta en 5-10liter grus från ditt gamla 100liters och lägg i botten av ditt nya.
                    Tillsätt 50liter vatten från ditt gamla och resten nytt.
                    Filtret i 100litert flyttar du över till ditt nya.
                    (jag skulle ge det filtret en extra dos sera nitrivec och bioclean start för damm)
                    Även i det nya filtret så skulle jag faktiskt ta en tre nävar grus i en nätpåse.
                    Skölja med vatten fast ovan på filtermaterialet i det nya filtret.
                    Sen även där tillsätta nitrivec och biostart för damm.
                    Samkör båda filtren under några dagar o plocka bort det som ska vara till 100l.
                    Frånvarande nu mera men här ibland.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...