Regnbågsvatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Captayn
    • September 2007
    • 78

    Regnbågsvatten

    Hej! jag har fyllt på ett nytt akvarium som stått oberört i en vecka. Men! när jag kolla på ytan så var det lila/gult/blågrönt och när man drog genom fingret på vatten ytan fick man upp som något vit som var skinn, typ när man har varm mjölk elr något annat såsigt. Vad kan detta bero på? Vill så gärna lägga i mina nya fiskar i det så dom inte behöver trängas


    Mvh Linda
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Var det helt nytt eller begagnat? Hur är det med inredningen? Har vattnet varit stillastående?

    Kommentar

    • Captayn
      • September 2007
      • 78

      #3
      som botten grus har jag Svart basaltgrus och Ohiogrus (tror jag), 3st Vallisneria spiralis,2st hygrophila corymbosa och 5st Cabomba caroliniana en så länge. Akvariet är begagnat, jag fick det av en kompis och det är ca 1 år gammalt. Det är ett filter där i som är igång.

      Kommentar

      • Öronräv
        • March 2007
        • 754

        #4
        Jag vet inte vad det beror på, men; ta en bit hushållspapper och lägg den på vattenytan, plocka upp den direkt (hinnan fastnar på pappret), upprepa tills ytan är klar.

        (även om du får bort hinnan så är det möjligt att det finns något otrevligt i vattnet och att du hursomhelst inte borde introducera fiskarna, men det får någon annan avgöra. sådär kan du få bort hinnan iaf)
        There is a windmill in my beard; Your argument is invalid.

        http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1277734

        http://oeronraev.bilddagboken.se/

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          Ha ordentlig "sprutt" på pumpen så att vattenytan rör sig mycket. Utblåset från pumpen ska ligga precis vid vattenytan, så att det kommer mycket syre ner i vattnet, från luften. Detta kanske kan hjälpa!

          Du kan också tillsätta uppstart-bakterier och vattenberedningsmedel (som "Aquasafe" ) för säkerhets skull, innan du släpper i fiskar.

          Kanske kan du köpa bara en eller två fiskar de första 2 veckorna för att se om vattnet är okej! Köp några tåliga fiskar i så fall, så du inte köper en art som är känd för att vara känslig.
          Senast redigerad av toccata; 30 November 2007, 13:03.
          / Ebba

          Kommentar

          • Captayn
            • September 2007
            • 78

            #6
            Tack! Det funkade bra att få iväg hinnan "skinnet". Jag har redan några fiskar jag tänkt släppa i, Wagtail Svärdbärare (väldigt stora). Är dom okej?

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Det går säkert bra med dem, men kom ihåg att bara ha 2-5 fiskar hela den första månaden! Och sen successivt köpa några i taget, när du vill ha fler. Annars kan du får problem med ämnet nitrit. Men börja med bara 1-2 nu första veckan iallafall, för säkerhets skull.

              Lycka till med vattnet nu
              / Ebba

              Kommentar

              • Captayn
                • September 2007
                • 78

                #8
                Tackar Så det var nitrit som var i vattnet?

                Kommentar

                • toccata
                  • January 2004
                  • 1238

                  #9
                  Nej det var nog inte nitrit som du hade på ytan av ditt vatten, nitrit syns inte men bildas av ruttnade växter och rutten mat.. Om tillräckligt många nyttobakterier finns, så lyckas de bryta ner de farliga ämnena och omvandla detta till nitrat, som är ett näringsämne som växterna tycker om!

                  Men fyller man på med för många fiskar för snabbt så finns det inte tillräckligt många nyttobakterier för att ta hand om allt bajs från dessa, då hinner inte bakterierna med, och det giftiga ämnet nitrit bildas.

                  Enkelt att undvika detta genom att bara köpa 2-5 fiskar den första månaden! Djuraffärer säger ofta "Nej, köp alla på en gång du!" men låt dig inte luras av detta! De vill bara sälja fisk, så många som möjligt...
                  / Ebba

                  Kommentar

                  • Krax
                    • December 2005
                    • 1329

                    #10
                    Mangan- och järnföreningar kan se ut som oljehinna. Såna ämnen är ofta färgade och vad jag vet inte särskilt farliga. Folk här på zoopet brukar säga att det vita är protein.

                    Kommentar

                    Arbetssätt...