akut hjälp, nitrit eller värre?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • matrixman
    • February 2005
    • 8

    akut hjälp, nitrit eller värre?

    Hej

    Jag har fått ett akut problem i min akvariedel till mittt vivarium! hela akvariet är fullt av genomskinliga trådar som fäster på allting, glas stenar växter. Alla mina tetror kippar febrilt efter luft i vattenytan.

    Jag har precis gjort ett vattenbyte med tillsats av salt och bikarbonat men efter ett par timmar har jag samma effekt. Är det någon som vet vad detta skulle kunna vara? är vattnet giftigt för dom eller har jag någon alg invasion?

    Vattendelen är på ca 100 liter, det har vart igång ca 1 år och inga nya grejjor är tillsatta de senaste månaderna. Det är bra genomströmning men ganska lågt ljus.

    Det enda som jag kan komma på som har hänt är att mina ödlor som bor på landdelen har lyckats stjälpa ner sin behållare med fruktsocker, ca 30 ml i vattnet för ett par dagar sedan.

    Jag skulle verkligen uppskatta hjälp, mina "blod tetror" ser ut att stryka med när som helst.

    Mvh Oskar
  • _Lena_
    • June 2006
    • 1273

    #2
    Blev det bättre precis efter vattenbytet? Är det bra rörelse i vattnet? Det finns inga döda växter eller djur i vattnet?

    Kommentar

    • åheim
      • April 2006
      • 13136

      #3
      Nog tror jag dessa 30ml fruktsocker kan ha med detta att göra, men jag vet inte exakt vad sockret ställer till med?
      Viva Leo Buscaglia

      Kommentar

      • matrixman
        • February 2005
        • 8

        #4
        Hej

        Det är inga döda växter och cirkulationen är ganska hög. Efter vattenbytet såg det bra ut i ca 1h sedan var det samma sak igen. Kan sockret ha orsakat övergödning och orsakar detta is så fall syrebrist?

        Någon som har några bra tips, en del av firrarna har acklat av under natten.

        /Oskar

        Kommentar

        • _Lena_
          • June 2006
          • 1273

          #5
          Forsätt byt vatten vatten, byt 50% så fort fiskarna står och flämtar. Jag tror att sockret kan ha orsakat en nitritspik.

          Kommentar

          • matrixman
            • February 2005
            • 8

            #6
            Hej och tack för svaren.

            Jag fortsätter att byta vatten i eftermiddag. Hoppas att det klingar av. Det blir nog till att säkra matskålen i fortsättningen....

            Kommentar

            Arbetssätt...