Ett lite konstigt påstående...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tinet
    • April 2006
    • 93

    Ett lite konstigt påstående...

    ....Som gjordes av tjejen som jobbar i en av de lokala djuraffärerna i Uppsala: Jag ringde och frågade om de hade någon vit dolomit att ha som bottengrus. Hennes svar var "Nej vi har bara akvariegrus. Det är inte vitt". Jag tänkte att okey akvarium var då kanske inte hennes område och förselog att hon kanske hade engelsk sjösten. Hon svarade att "Nej engelsk sjösten är det inte, jag vet inte vad det är för grus för det står bara akvariegrus på den, men vi tar absolut inte in engelsk sjösten för i uppsala har vi väldigt hög kalkhalt i vattnet och engelsk sjösten förvärrar kalkhalten och det är inte bra för fiskar."


    ...? Va? Kalk är väl inte dåligt för fiskar? Kanske hon blandar ihop fiskar med orkidéer? Eller menade hon något annat? Alla mer specialicerade akvariebutiker tar ju in engelsk sjösten!!
  • Eurydike
    • September 2004
    • 931

    #2
    Det beror väl på vad du ska ha för fiskar. Är det hög kalkhalt i vattnet så vill man ju inte öka det ytterligare men kalkhaltigt grus. Ska du då ha fiskar som vill ha åt det sura hållet så göra man det ju onödigt svårt för sig.
    Åleds akvarium som ju är rätt kända och stora i Sverige har helt kalfritt grus i alla sina kar.

    Kommentar

    • Tinet
      • April 2006
      • 93

      #3
      Är det alltså sant att kalk kan vara direkt skadligt för fiskar? Det höjer PHet eller? Engelsk sjösten har jag aldrig hört talas om att det ska vara något problem för de vanligaste fiskarna!

      Kommentar

      • Eurydike
        • September 2004
        • 931

        #4
        Beror på hur höga halter kalt det är och vilken fisk sort det är. Kalk höjer ph och alla fiskar vill inte ha högt ph.
        Engelsk sjösten är kalkrikt men sen beror det ju på så mycket annat och som sagt vilka fisksorter man ska ha. Finns ju även saker som sänker ph i ett akvarium, rötter, torv, löv och alkottar...vad man nu vill dekorera med. Så totalt sett kan det bli ganska lagom ändå för de vanligaste fiskarna.

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13136

          #5
          Engelsk sjösten är nog i särklass det vanligaste bottensubstratet och att hon i butiken säger att de inte saluför den pga att vattnet i uppsala är så hårt är konstigt av 2 anledningar. 1. i ett redan hårt vatten löser inte kalkhaltig sten upp sig nämnvärt. 2. uppsala har inte längre så hårt vatten. Det var nog en ganska "grön" tjej du hade på tråden
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • Azur
            • March 2003
            • 12946

            #6
            Nej, man kan inte ha för höga halter av kalk i vattnet.

            Kalk kan inte höja pH bortanför 8.3, och ju närmare 8.3 man kommer desto långsammare/sämre löser kalkstenen upp sig - i verkliga världen brukar akvarier med mycket kalk ha pH 7.5.

            Hon visste helt enkelt inte vad hon pratade om.

            Däremot finns det förstås svartvattensfiskar som neontetra, som kräver mjukt & surt vatten för att leka, och de bör man ju då inte försöka odla i akvarier med kalkhaltig inredning.
            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

            Kommentar

            • Tinet
              • April 2006
              • 93

              #7
              OK, tack för svaren, jag kände också att hon var ganska grön och ville invända men visste inte exakt vilket argument jag skulle dra så jag avstog, blev lite förvirrad själv! Stammade fram ett "jag förstår att ni tycker det men jag tror inte att det stämmer faktiskt...Tack.. Hejdå"

              Men det är alltså korrekt att anta att kalk i vattnet höjer PH och GH, så länge vattnet inte redan är hårt? Kan det höja KH värdet också? (jag tror att Uppsala redan har ett KH värde som är högt, även om jag tror de flesta ser det som positivt) Kan ett FÖR högt KHvärde vara negativt för en del fiskar? Eller innebär det bara en mycket bra buffringsförmåga?

              Nu blev det många följdfrågor... :P
              Senast redigerad av Tinet; 28 November 2007, 21:56.

              Kommentar

              • Kjell Fohrman
                Administrator

                • December 2001
                • 48148

                #8
                Ursprungligen postat av Tinet
                OK, tack för svaren, jag kände också att hon var ganska grön och ville invända men visste inte exakt vilket argument jag skulle dra så jag avstog, blev lite förvirrad själv! Stammade fram ett "jag förstår att ni tycker det men jag tror inte att det stämmer faktiskt...Tack.. Hejdå"

                Men det är alltså korrekt att anta att kalk i vattnet höjer PH och GH, så länge vattnet inte redan är hårt? Kan det höja KH värdet också? (jag tror att Uppsala redan har ett KH värde som är högt, även om jag tror de flesta ser det som positivt) Kan ett FÖR högt KHvärde vara negativt för en del fiskar? Eller innebär det bara en mycket bra buffringsförmåga?

                Nu blev det många följdfrågor... :P
                Hon har ju rätt i att dolomit inte är "akvariegrus" om man nu menar att akvariegrus skall se ut som naturgrus och ett vitt grus är ju i hög grad väldigt onaturligt.
                Men självklart kan man använda vad som helst (nåja nästan i alla fall) som akvariegrus.
                Dolomit innehåller kalk och detta höjer pH och KH värdet i vattnet - men pH överstiger i praktiken aldrig 7,5-7,6 som Azur skriver. Att använda ett kalkhaltigt grus är oftast bra i Sverige eftersom vi här har en mycket låg buffringsförmåga på vattnet (lågt KH) vilket gör att pH kan svänga mycket upp och ner. För 95% av alla fiskar så funkar det därför mycket bra med kalk i vattnet.
                Dock så är det ju som så att just Uppsala (samt Öland, Gotland och på vissa ställen i Skåne) så är vattnet från början mycket hårt och har ett högt pH-värde och där är det ju rätt onödigt att tillföra kalk - snarare kanske man borde sura vattnet lite om man har survattensfisk.

                Vad gäller engelsk sjösten så finns det såväl kalkhaltig som icke kalkhaltig i handeln.

                Zoopetartikel om akvarievatten http://www.zoopet.com/index.php?opti...=117&Itemid=88
                Akvaristiska hälsningar
                Kjell
                Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  Trodde all engelsk sjösten va i princip helt kalkfri, men man lär sig nåt nytt varje dag
                  Har sen för mig att ett högt kh kan påverka en del växter negativt oxå?

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #10
                    Ursprungligen postat av Fuzzop
                    Har sen för mig att ett högt kh kan påverka en del växter negativt oxå?
                    För några arter kan det vara negativt, men det är rätt få. Dessutom så lär inte KH skena iväg speciellt högt bara för att man använder kalk i akvariet - däremot så kanske en del kranvatten kan ha extremt höga KH-värden för dessa växter
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • Tinet
                      • April 2006
                      • 93

                      #11
                      Gjorde dropptest på kranvattnet idag och vi har PH på 7,5 och en KH på 6. Så nu drar jag slutsatsen att kalk inte påverkar dessa värden alls! Vad bra! De fiskar jag ska ha går bra med denna PH, behöver inte sura ner något. Dessutom tror jag att de fiskar som finns i den lokala handeln redan är vana med våra lokala värden (med undantag för de som vill ha mycket speciella vattenförhållanden, då har butikerna nog gått och ändrat lite i vattnvärdena för deras trivsel).

                      @Kjell Hon menade nog att varken eng. sjösten eller dolomit var akvariegrus utan att de bara hade bottenmaterial av namnet "akvariegrus" =P

                      Kommentar

                      Arbetssätt...