Vattenbyte?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • The_fish
    • November 2007
    • 26

    Vattenbyte?

    Jag har haft mitt akvarium i snart 3 veckor
    Har inte bytt vattnet än, men vill göra det imorgon.
    Hur ska jag ta bort vattnet?
    Jag vet att man ska ta bort ungefär 1/3 av vattnet
    Men är inte akvariumet fortfarande smutsigt?
    Har märkt att det har kommit som ett grönt lager på glaset, vad är det?

    Och hur blir det med fisk bajset om jag bara ska byta 1/3, det är väl fortfarande i bottnet lr?

    Tacksam för svar
  • The_fish
    • November 2007
    • 26

    #2
    ..

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Det finns speciella slangar som man kan använda till att byta ut akvarievattnet. T.ex. den jag har drar man ner till botten, där man ser smuts eller liknande och så fungerar den som en damsugare ungefär.
      När jag gjorde rent mitt lilla akvarium, som just då var väldigt smutsigt, så såg jag när jag hällde ut vattnet att det hade blivit lite gulare, alltså pga smnutsen.
      Det gröna lagret kan vara alger, det finns speciella algskrapare för sådant
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Smutsen som finns i sanden (bajs, som förmultnar) och i filtret är till viss del bra för akvariet! Det finns en massa nyttobakterier i filtret, som bryter ner denna smuts till näringsämnen för växterna. Ett akvarium ska inte vara kliniskt rent helt enkelt.

        När ditt akvarium har kommit i balans, så att vattenvärdena är stabila, kommer bajsen att brytas ner mycket snabbt. Det är viktigt att inte göra rent för mycket i akvariet, och absolut inte göra rent filtret så att det blir kliniskt rent - för där sitter i princip alla nyttobakterier!

        Du bör byta en tredjedel (30%) varje vecka i fortsättningen. Köp en vanlig sug-hävert (vit slang med blå "pumpdel", finns i djuraffärer) och låt vattnet rinna ut i en hink.

        Algerna du får på rutan kommer också att minska, när ditt akvarievatten är i bra balans. Under tiden kan du köpa en algskrapa och skrapa bort dem. Du kan påskynda det genom att köpa många snabbväxande växter! Dessa kommer ta upp en massa näringsämnen, och då trivs algerna inte lika bra.

        Kort sagt:

        > Byt 30% varje vecka med en slang (sughävert) och en hink.

        > Gör inte rent filtret. Om du ser att det är mycket smutsigt, kan du "krama ur" det några gånger i en hink - sen sätta tillbaka. Då kommer ditt akvarium snabbare i balans.

        > Gör inte rent så mycket på botten. Du kan suga upp den värsta smutsen, som syns på ytan av sanden, med den där sughäverten jag nämnde.

        > Mata inte för mycket - då blir det väldigt mycket rutten mat som nyttobakterierna måste bryta ner, och det kan bli problem. Mata bara litegrann, en gång per dag, precis så mycket som fiskarna äter upp direkt.

        Lycka till!
        / Ebba

        Kommentar

        • Mumin
          • October 2007
          • 3837

          #5
          En vanlig diskborste för tio spänn är alldeles utmärkt att ta bort alger på glaset med.......
          För mycket är inte nog!
          Jag VILL ha en Elefantofon!!

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Ja, eller en is-skrapa från Clas Ohlson (gul med handtag).

            Problemet som jag ser det, är att algerna skrapas loss och sen åker runt i akvariet eller sugs in i filtret, vilket inte kan vara helt bra? Men det är svårt att få bort dem på annat sätt.
            / Ebba

            Kommentar

            • The_fish
              • November 2007
              • 26

              #7
              Och tack så mycket, då ska jag köpa slangen imorn

              Så det där med algerna, kan jag bara skrapa loss de eller?
              Kommer de inte åka runt i akvariumetsom 'toccata' sa eller?
              Är det farligt?
              Finns det något annat sätt att ta bort det på?

              Kommentar

              • Fuzzop
                • July 2007
                • 2380

                #8
                Du kan ju annars skaffa fiskar som gillar att äta alger, eftersom ditt akvarie är så nytt så bör du ju ha väldigt få fiskar nu men om ett tag så om du inte matar fiskarna på ett par dar och sen skrapar loss med en isskrapa så brukar det kunna bli mat istället för att hamna i pumpen
                Sen om du inte redan har det så skaffa några snabbväxande växter att ha i karet tills du fått bra balans på vattnet så minskar dom algtillväxten

                Kommentar

                • åheim
                  • April 2006
                  • 13136

                  #9
                  Ursprungligen postat av The_fish
                  Och tack så mycket, då ska jag köpa slangen imorn

                  Så det där med algerna, kan jag bara skrapa loss de eller?
                  Kommer de inte åka runt i akvariumetsom 'toccata' sa eller?
                  Är det farligt?
                  Finns det något annat sätt att ta bort det på?
                  att algerna åker runt i karet och tillslut in i filtret är ingen fara alls! Men du kan göra så att du skrapar rutorna först och sen byter vatten så får du bort lite av algresterna då! som regel kan man också säga att så lite rengöring som möjligt dess bättre! skrapa rutorna och kanske försiktigt suga lite över botten är det enda som krävs, bildas det högar av avföring så har man matat alldels för mycket!
                  Viva Leo Buscaglia

                  Kommentar

                  • Björne_77
                    • August 2007
                    • 133

                    #10
                    men om man inte håller rent från gojs på bottnen eller tar bort synliga döda växtdelar så kommer canyon som ett vrev på posten! iallafall i mitt kar!
                    Jag är en stolt plantswapare

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13136

                      #11
                      Ursprungligen postat av Björne_77
                      men om man inte håller rent från gojs på bottnen eller tar bort synliga döda växtdelar så kommer canyon som ett vrev på posten! iallafall i mitt kar!
                      har man döda växter eller växtdelar bör man givetvis plocka bort dem men jag vill hävda att om man har ett tillräckligt filter i förhållande till hur mycket man matar så behöver man aldrig slamsuga botten, jag säger så eftersom jag aldrig behöver slamsuga mina helt rena bottnar
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • jubbe063
                        • November 2007
                        • 343

                        #12
                        Det går i perioder när jag behöver slamsuga botten. Jag gör det oftare inför lektiden när fiskarna ska äta upp sig inför leken och därmed skiter som hästar, då blir det väl att slamsuga en till två gånger i månaden, övriga året så klarar jag mig med var tredje till var fjärde månad.

                        Kommentar

                        • Björne_77
                          • August 2007
                          • 133

                          #13
                          Ursprungligen postat av åheim
                          har man döda växter eller växtdelar bör man givetvis plocka bort dem men jag vill hävda att om man har ett tillräckligt filter i förhållande till hur mycket man matar så behöver man aldrig slamsuga botten, jag säger så eftersom jag aldrig behöver slamsuga mina helt rena bottnar
                          jag har 600liter o ca 4100l/t ett 2028II med lätta filterkassar! o ett innerfilter som trycker otto 2100l/t o ett litet på 950liter som arbetar tillsammans med otto 2100Lirtarn i ett strilrör ala hemmabygge varav otto 2100l sitter i en blå filtmatta !


                          med filtermatrial ca 30% mindre effekt
                          2028:735l
                          otto:1470l
                          950L:665l
                          total 2870L/t
                          så om man tar ren pump effekt så har jag väl tilltagen cirkulation o ingen storm i karet då jag har diskus
                          men men jag får slamsuga ändå
                          Jag är en stolt plantswapare

                          Kommentar

                          • åheim
                            • April 2006
                            • 13136

                            #14
                            Ursprungligen postat av Björne_77
                            jag har 600liter o ca 4100l/t ett 2028II med lätta filterkassar! o ett innerfilter som trycker otto 2100l/t o ett litet på 950liter som arbetar tillsammans med otto 2100Lirtarn i ett strilrör ala hemmabygge varav otto 2100l sitter i en blå filtmatta !


                            med filtermatrial ca 30% mindre effekt
                            2028:735l
                            otto:1470l
                            950L:665l
                            total 2870L/t
                            så om man tar ren pump effekt så har jag väl tilltagen cirkulation o ingen storm i karet då jag har diskus
                            men men jag får slamsuga ändå
                            Men då är frågan, hur många discus har du i karet?
                            Viva Leo Buscaglia

                            Kommentar

                            • Björne_77
                              • August 2007
                              • 133

                              #15
                              7 ungdomar
                              Jag är en stolt plantswapare

                              Kommentar

                              Arbetssätt...