Mitt vatten har blivit grönt?!

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jeppman88
    • March 2007
    • 49

    Mitt vatten har blivit grönt?!

    Hadevarit borta i en vecka, när jag sedan kom hem var vattnet alldeles grönt och grumligt, jag har inte lagt i något nytt?! någon som vet vad det kan vara?
    Jesper Andersson

    Jeppman
  • HooFNaueR
    • November 2007
    • 142

    #2
    det är troligen algblommning i ditt akvariun, alltså för mycket näring i vattnet, står akvariet nära ett fönster? vi hade också de för ett tag sen men gör så att du byter vatten 1/3(en tredje del) varannan dag tills de ser normalt ut igen, och flytta de om de står nära ett fönster, kan även vara så att du har Någon slags growlamp i akvariet, dem gör att de växer på bra och ger mycket näring till vattnet. Hoppas ja hjälpte dig ngt

    Kommentar

    • peterhaack
      • November 2004
      • 1752

      #3
      Ursprungligen postat av HooFNaueR
      det är troligen algblommning i ditt akvariun, alltså för mycket näring i vattnet, står akvariet nära ett fönster? vi hade också de för ett tag sen men gör så att du byter vatten 1/3(en tredje del) varannan dag tills de ser normalt ut igen, och flytta de om de står nära ett fönster, kan även vara så att du har Någon slags growlamp i akvariet, dem gör att de växer på bra och ger mycket näring till vattnet. Hoppas ja hjälpte dig ngt
      Growlamp?
      Vad växer bra och ger mycket näring till vattnet?
      Senast redigerad av peterhaack; 24 November 2007, 08:48.
      Siten där alla plantor växer PlantSwap!

      Kommentar

      • peterhaack
        • November 2004
        • 1752

        #4
        Ursprungligen postat av jeppman88
        Hadevarit borta i en vecka, när jag sedan kom hem var vattnet alldeles grönt och grumligt, jag har inte lagt i något nytt?! någon som vet vad det kan vara?
        Du har fått grönvatten vatten som kan bero på gamla döda växtdelar mycket grums... som ger så hög näringshalt att de växter man har inte tar åt sig detta och svävalger bildar grönvatten, men som snabbt avhjälps (eller iaf oftast) med hjälp av att man suger upp gammalt skräp man har på botten och ser till att filtreringen är ok OBS byt inte vatten och rengör filter på samma gång....

        Alger älskar höga näringshalter(finns inga växter suger algerna detta med engång) och de kan leva på nästan inga näringar alls (suger växterna mycket näring så de får näringsbrist lever ändå dessa algerna på party) ett kar som har snabbväxande växter och bra med ljus, stabil näringskälla gör att växterna tar åt sig näringen och ger syre och välmående till karet, helt enkelt balans.
        Siten där alla plantor växer PlantSwap!

        Kommentar

        • HooFNaueR
          • November 2007
          • 142

          #5
          växterna växer och lampan ger näring till vattnet, har du aldrig läst på dina lampor, då står de va de är fär slags lampor. Altså en lampa som gör att de ska växa, översatt till svenska växlampa. min lille bror har en day and grow lught lampa... den ger mycket näring till vattnet och på så sätt växer växterna mycket `(I)´, vi hade också algblomning!

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13136

            #6
            Ok nu är det så här att inget lyse kan tillföra någon näring till vatten utan det är så att ett bra lyse triggar fotosyntesen och växten börjar då växa och suger då näring ur vattnet och motverkar då grönvatten/övergödning!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • peterhaack
              • November 2004
              • 1752

              #7
              Jupp som Åheim säger ingen lampa/ljusrör tillför näring.
              Siten där alla plantor växer PlantSwap!

              Kommentar

              • EnoZ
                • February 2007
                • 5

                #8
                hej

                min kompis fick problem med grön vatten o han köpte ett UV filte som han körde med ett tag tills det försvan

                Kommentar

                Arbetssätt...