råd om vattenbyte 450L

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vmax4ever
    • April 2005
    • 198

    råd om vattenbyte 450L

    Har: 2st plecos, 2 slöjstjärtar och 20st tigerbarber

    Och nyss satte jag ner växter, detta efter ett totallbyte av vatten pga svävalger och det är nu påväg tillbacks så börjar en kur idag med nitrivec och täcker över akvariet dom närmsta 3 dagarna.

    frågan är hur ofta jag bör byta vatten.
    ytterfiltret är ett eheim 2028

    är rätt rådvillig, vad bör göras för växterna,vattnet och fiskarna
    i daglig skötsel i det långa loppet och vad bör finnas hemma för att klara sig
    Senast redigerad av vmax4ever; 26 November 2007, 20:12.
    Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den
  • vmax4ever
    • April 2005
    • 198

    #2
    PMDD tänkte ja beställa ifrån haack och har då förstått att reglerna om vattenbyte ändras, vad gäller då för ett kar på 375L 24firrar och 9st nya växter och lysrör, dock utan co2 som jag även förstått ändrar reglerna om vattenbyte igen

    så finns det nån påläst som kan hjälpa en noobie
    Senast redigerad av vmax4ever; 26 November 2007, 20:12.
    Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      Hej!

      Du stör bakteriekulturen ganska mycket om du byter allt vatten på en gång. Även om du har svävalger är detta inte en bra idé, det är normalt att de kommer tillbaka om du gör så...

      Försök att byta lite mindre mängder, men oftare istället! Tex, 40% en gång i veckan eller 30% två gånger i veckan, alltid samma mängd. Alger kommer när det blivit obalans i näringsnivåerna eller i pH-värde och liknande. Det gäller att få vattenvärdena att bli konstanta, så mycket det bara går, så att växterna får en chans att gilla läget.

      När växterna trivs kommer de börja använda näringsämnen i vattnet och i "bottenskiten" och då minskar algerna snabbt. Men jag har förstått att det kan vara svårt att ha växter med slöjstjärtar, prova typ Anubias eller lite "hårdare" växter.

      När det gäller PMDD så kan du välja om du vill tillsätta din akvariedos vid delvattenbyte EN gång i veckan, men du kan också sprida ut dosen så att du lägger i PMDD två gånger i veckan, när du gör ett lite mindre vattenbyte. Detta kan göra att näringsmängden inte förändras lika mycket, det kan alltså vara lite lättare att få stabilt värde om man häller i PMDD två gånger i veckan (lite mindre dos då).

      Du kommer troligen få lite extra mycket alger i början, det fick iallafall jag innan växterna började växa ordentligt, men då minskade algerna snabbt. Räkna med 1-2 månader innan du ser ett tydligt resultat.

      Vad gäller mängden PMDD så måste den anpassas till den mängd växter du har. Om du märker att du får mycket alger även efter lång tid så har du för mycket näringsämnen jämfört med vad växterna behöver, då kan man prova att minska lite. Det märks väldigt snabbt på växterna om de har för lite näring.

      Kort sagt: Välj om du vill göra delvattenbyte en eller två gånger i veckan, och gör dessa på 30-40%. Huvudsaken är att det blir regelbundet. Om du får alger, fortsätt med likadana byten, ändra ingenting (mörklägga kan du dock göra).

      Nitrivec behöver du bara ha i om du har Nitrit över noll.... Det ska ligga på noll. Men det brukar stabiliseras rätt bra om man sköter sina delvattenbyten, och inte gör rent filtret så ofta! Filtret är ju fyllt med en massa nyttiga bakterier.

      Lycka till!
      / Ebba

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Kom just på att om du har 450 liter och 24 firrar, och bytte allt vatten på en gång, så är ju risken större att du får nitrit (antar att du inte gjorde rent filtret? om du gjorde det är risken ännu större). Så det var väl därför du tillsatte Nitrivec - då gjorde du helt rätt, kan vara bra att göra det i förebyggande syfte nu i början, det skadar ju inte!
        / Ebba

        Kommentar

        • vmax4ever
          • April 2005
          • 198

          #5
          --
          Senast redigerad av vmax4ever; 26 November 2007, 20:13.
          Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            Hur ska jag tolka det svaret?

            Men jaja, du fick mina tips iallafall. Säkert finns det någon annan som skulle ge andra tips.. Det handlar väl mycket om att göra sånt som funkar för en själv och de egna fiskarna.
            / Ebba

            Kommentar

            • Stew
              • July 2004
              • 1736

              #7
              Ursprungligen postat av toccata
              Hur ska jag tolka det svaret?

              Men jaja, du fick mina tips iallafall. Säkert finns det någon annan som skulle ge andra tips.. Det handlar väl mycket om att göra sånt som funkar för en själv och de egna fiskarna.
              Kanonbra svar tycker jag
              540l Malawi
              180l Växt / sällskapskar
              90l odlingskar
              50l odlingskar / karantänskar

              Kommentar

              • vmax4ever
                • April 2005
                • 198

                #8
                Ne jag skrev nåt som jag sen ändrade, tänkte berätta att jag startat en bättre tråd som är mer ingående och bättre på alla vis här http://www.zoopet.com/forum/showthread.php?t=111557
                Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

                Kommentar

                • MagArne
                  • December 2006
                  • 424

                  #9
                  Tra fram miniräknaren och en spritpenna. Har ditt 450 liters en bottenyta på 50x150cm och du vill byta 35% vatten vilket är ca 160 liter gör du såhär.

                  450*0,35=157,5

                  X*5*15=160 --> X=160/(5*15) --> X=2,13

                  Rita ett streck på glaset 21cm ner från vattenytan. Sänker du sen vattenytan 21cm har du tömmt karet med 160 liter vatten.

                  Sen gäller det att få rutin på vattenbytena och gödningen så ska du se att det bli ordning på akvariet. Tyvärr har jag inga bra råd då jag själv kör PMDD och CO2 där man har stora vattenbyten 1ggr/vecka men att byta 15% 2ggr/veckan och göda med en halv dos PMDD vid varje tillfälle kanske skulle vara en början?

                  Kommentar

                  • Stew
                    • July 2004
                    • 1736

                    #10
                    Ursprungligen postat av MagArne
                    Tra fram miniräknaren och en spritpenna. Har ditt 450 liters en bottenyta på 50x150cm och du vill byta 35% vatten vilket är ca 160 liter gör du såhär.

                    450*0,35=157,5

                    X*5*15=160 --> X=160/(5*15) --> X=2,13

                    Rita ett streck på glaset 21cm ner från vattenytan. Sänker du sen vattenytan 21cm har du tömmt karet med 160 liter vatten.

                    Sen gäller det att få rutin på vattenbytena och gödningen så ska du se att det bli ordning på akvariet. Tyvärr har jag inga bra råd då jag själv kör PMDD och CO2 där man har stora vattenbyten 1ggr/vecka men att byta 15% 2ggr/veckan och göda med en halv dos PMDD vid varje tillfälle kanske skulle vara en början?
                    Bra ide att rita markering! Blir ju enklare än att höfta hur mycket man ska ta ur. Får fixa detta ikväll
                    540l Malawi
                    180l Växt / sällskapskar
                    90l odlingskar
                    50l odlingskar / karantänskar

                    Kommentar

                    • vmax4ever
                      • April 2005
                      • 198

                      #11
                      redan räknat ut och gjort det du säger
                      Det enda sättet att övervinna en frestelse, är att ge efter för den

                      Kommentar

                      Arbetssätt...