Speeda upp snabbstart,,,,Tips ?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Ken Olofsson
    • November 2006
    • 8014

    Speeda upp snabbstart,,,,Tips ?

    Hur kan man speeda upp starten av ett kar utan att använda sig av nitrivec och andra beredningsmatrial ?

    Tänkte att man kanske skulle kunna göra följande små tricks.

    1) Lägga en del (15-20 kg) grus som skall vara i det nya karet i några nylonstrumor, dratta ner dom i det gamla karet ett par tre veckor, och låta dom ligga där och ”suga” till sig lite goda bakterier.

    Funkar det ?

    2) Ta en stooor del av vatten från det gamla karet (240 liters till 222 liters) vid ett vattenbyte, kanske så mycket som 50% ?? Varje vecka fram till det är färdigcyklat.

    Funkar det ?

    3) Man kan ju krama ur lite gammalt filtervatten över den nya filtret. Men man kanske skulle kunna ”låna” lite av det gamla filtret (är ju 5-6 kuddar i det filtret) och låta det gå lite i det nya för att sprida mer bakterier.

    Funkar det ?

    Övriga frågor.

    Tänkte låta ett par tre fiskar börja ”gå in” det nya karet innan resten drattas ner.
    Har mollys/endler/platys/otocinclus som skall ner i det nya karet.

    Vilken av dessa firrar brukar anses som mest ”tålig” ??

    Spelar det någon roll om jag planterar mer eller mindre växter i början ?
    Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
    Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:
  • Maria - Sjöjungfru

    • January 2004
    • 4236

    #2
    Hur snabbt du kommer igång beror ju lite på hur många fiskar du vill ha i hur fort i hur stort kar
    När jag bytte till mitt 450L så kramade jag ur filtret ur det gamla karet i det nya, stoppade i dom första fiskarna dagen efter och efter en vecka hade jag i all fiskarna från mitt 180L, matade lite försiktigt i början bara.
    Har funkat kanon.
    När jag skulle starta upp 180L på jobbet efter att filtret hade stått torrt ganska länge så tog jag filtersvampar från mitt 110L och satte ner där, hivade i ett par ancistrus med en gång. Oxå utan problem.
    Om du har filtret som skall vara i det nya karet och låter det gå i ett gammalt kar några veckor så har du ju en bra bakterieflora där när du flyttar över det.
    Alternativt att man använder filtermaterial från ett gammalt kar.
    Maria - Sjöjungfru

    Kommentar

    • Ken Olofsson
      • November 2006
      • 8014

      #3
      Ursprungligen postat av Maria - Sjöjungfru
      Hur snabbt du kommer igång beror ju lite på hur många fiskar du vill ha i hur fort i hur stort kar
      När jag bytte till mitt 450L så kramade jag ur filtret ur det gamla karet i det nya, stoppade i dom första fiskarna dagen efter och efter en vecka hade jag i all fiskarna från mitt 180L, matade lite försiktigt i början bara.
      Har funkat kanon.
      När jag skulle starta upp 180L på jobbet efter att filtret hade stått torrt ganska länge så tog jag filtersvampar från mitt 110L och satte ner där, hivade i ett par ancistrus med en gång. Oxå utan problem.
      Om du har filtret som skall vara i det nya karet och låter det gå i ett gammalt kar några veckor så har du ju en bra bakterieflora där när du flyttar över det.
      Alternativt att man använder filtermaterial från ett gammalt kar.
      får man fråga hur du hade det med vattenbyten när du startade upp dessa kar ?
      Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
      Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

      Kommentar

      • Maria - Sjöjungfru

        • January 2004
        • 4236

        #4
        Ursprungligen postat av Kensa
        får man fråga hur du hade det med vattenbyten när du startade upp dessa kar ?
        Det kan du väl
        Jag har bytt vatten varje el. varannan vecka sedan start.
        Och i 450:an hade jag i fullt med växter och PMDD från början.
        I 180:an hade jag bara lite småväxter i början.
        Maria - Sjöjungfru

        Kommentar

        • Ken Olofsson
          • November 2006
          • 8014

          #5
          så du behövde inte byta vatten varje dag .... det räckte alltså med att krama ur filtret för dig,,,,,

          har jag fattat rätt ??
          Tycker jag, men jag har haft fel ganska många gånger förr, och med samma sannolikhet som att skatten skall betalas, så kommer jag förmodligen ha fel många gånger i framtiden oxå
          Ibland är jag : Ibland är jag: Men oftast är jag:

          Kommentar

          • Maria - Sjöjungfru

            • January 2004
            • 4236

            #6
            Ursprungligen postat av Kensa
            så du behövde inte byta vatten varje dag .... det räckte alltså med att krama ur filtret för dig,,,,,

            har jag fattat rätt ??
            Absolut!
            Jag hade dessutom i blästersand, å den behövde inte sköljas.
            Jag tror jag har lite bilder bland mina foton när jag startade upp 450L
            Maria - Sjöjungfru

            Kommentar

            Arbetssätt...