För stort vattenbyta, farligt?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Nils Holmström
    • November 2004
    • 2195

    För stort vattenbyta, farligt?

    Jag glömde bort mig och råkade tömma ut ca 55% istället för 30 som jag brukar. Är det någon fara?
    222 liter Malawi
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

    #2
    Nej, fara och fara är det väl inte, men se till att tillsätta vattenberedningemedel i det nya vattnet när du fyller på, karet. Håll ett öga på vattenvärdena så de inte förändras för mycket och mata lite mindre ett par dagar, sen ska allt vara som vanligt igen ;-)

    Kommentar

    • Nils Holmström
      • November 2004
      • 2195

      #3
      faran med att zoopeta och byta vatten samtidigt...
      222 liter Malawi

      Kommentar

      • ansjo
        • November 2005
        • 29967

        #4
        Var glad att det hände när du tömde karet och som inte för mig, jag glömde vattenslangen när jag fyllde mitt.
        /Anders

        Medlem i NCS - givetvis!

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Ursprungligen postat av ansjo
          Var glad att det hände när du tömde karet och som inte för mig, jag glömde vattenslangen när jag fyllde mitt.
          Jag glömde det på två kar samma kväll

          För övrigt byter jag alltid mellan 50-75% i mina kar varje vecka, helt utan tillsats av vattenberedningsmedel eller bakteriekulturer.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • Kjell Fohrman
            Administrator

            • December 2001
            • 48148

            #6
            Ursprungligen postat av Nils Holmström
            Jag glömde bort mig och råkade tömma ut ca 55% istället för 30 som jag brukar. Är det någon fara?
            Om du inte har speciellt dåligt kranvatten (t.ex. kloramin som kloreringsmetod) eller har skött ditt akvarium dåligt tidigare (så att pH ligger extremt lågt) så är det inget farligt.
            Akvaristiska hälsningar
            Kjell
            Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
            Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

            Kommentar

            • Nils Holmström
              • November 2004
              • 2195

              #7
              Ursprungligen postat av ansjo
              Var glad att det hände när du tömde karet och som inte för mig, jag glömde vattenslangen när jag fyllde mitt.
              Fast hade man haft slangen hela vägen ner i botten är det nog värre för fiskarna om man glömmer vid tömning :o
              222 liter Malawi

              Kommentar

              • hambli
                • December 2004
                • 508

                #8
                Ursprungligen postat av ansjo
                Var glad att det hände när du tömde karet och som inte för mig, jag glömde vattenslangen när jag fyllde mitt.
                ja de är en syn när man ser det forsa över kanten ner på parketen i vardagsrumet.

                Kommentar

                • ansjo
                  • November 2005
                  • 29967

                  #9
                  Ursprungligen postat av hambli
                  ja de är en syn när man ser det forsa över kanten ner på parketen i vardagsrumet.
                  Jepp, jag vet!
                  /Anders

                  Medlem i NCS - givetvis!

                  Kommentar

                  • Guldsömm
                    • November 2005
                    • 125

                    #10
                    Jag brukar tömma ut vatten med en lång slang som går från akvariet och in i badrummet så slipper man kånka med spannar.Har väl hänt en och annan gång att man tömt ut för mycket.

                    Kommentar

                    • Thomas&Anna
                      • January 2006
                      • 1030

                      #11
                      Ursprungligen postat av ansjo
                      Var glad att det hände när du tömde karet och som inte för mig, jag glömde vattenslangen när jag fyllde mitt.
                      Lätt hänt,jag spolade ut ett antal ancistrusyngel på golvet för ett tag sedan dom var inte alls nöjda,fast dom hade en del vatten och simma i på golvet.

                      Thomas
                      Thomas & Anna

                      www.annaothomas.com

                      Kommentar

                      • Inka
                        • July 2005
                        • 1233

                        #12
                        Ursprungligen postat av hambli
                        ja de är en syn när man ser det forsa över kanten ner på parketen i vardagsrumet.
                        Definitivt... Ett härligt stämningsfullt plaskande ljud blir det också
                        Tre akvarium, 350 l och 2x240 l, fyra huskatter, attan så många fåglar och två belgisk vallhund/groenendael

                        www.kvitter.n.nu

                        Kommentar

                        • hambli
                          • December 2004
                          • 508

                          #13
                          Ursprungligen postat av Inka
                          Definitivt... Ett härligt stämningsfullt plaskande ljud blir det också
                          Det konstiga i sådana situation är att man blir som handelsförlamad, man står där som ett fån och vet inte vad man ska göra.

                          Kommentar

                          • MattiasL
                            • September 2006
                            • 1479

                            #14
                            Det är bra med en liten sil längst fram på hävertslangen om man har småfisk. Detta är särskilt bra när man leder vattnet direkt till avloppet, vilket en stackars liten rasbora fick uppleva hos mig... Snyft... Jag såg hur den på ett surrealistiskt sätt sögs genom den genomskinliga slangen innan jag hann dra upp den ur avloppet! Jag öppnade golvbrunnen, men fisken var redan bortom all hjälp...
                            Qui audet adipiscitur!

                            Kommentar

                            Arbetssätt...