Vatten...

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ccsf
    • November 2007
    • 4

    Vatten...

    Jag har ett 200L akvarie som jag gjort bort mig ordentligt med p.g.a att jag har gjort rent det, grus,filter allt....(Hjärnsläpp) Nu har jag kört igång det o.s.v men fiskarna står uppe vid ytan och kippar efter luft, typ. Jag har haft i "Denitrol", "Ammo lock" t.o.m "Aqua bon". Inget verkar hjälpa. Bytt 1/3 utav akvarie vattnet ett antal ggr nu....
    Jag har i.o.f endel M-rötter i, kan de vara problemet?
  • rsoderberg
    • February 2007
    • 954

    #2
    Har du kollat nitrit med en dropptest?

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Börja med att ta bort rötterna så eliminerar du i alla fall den felkällan. I med lite salt i akvariet (natriumklorid - vanligt bordsalt) 1 till två matskedar per 100 liter (blockerar ev. nitrit). Byt vatten om det är fara för fiskens liv. Använd någon typ av bakteriekultur under 3 veckor (nitriveck eller liknande). Mata ytterst försiktigt under inkörningen. Sätt filterutblåset så det piskar ytan (syresätter).

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • drd
        • March 2004
        • 5586

        #4
        Vad har du för fiskar ?
        Samt tips är att byta mer vatten bara.....och tillsätt nitrivec eller om du har nån polare som har akvarie, be att få låna lite filterkultur från ett inkört filter.
        Typ skumfilter och så krama ut lite av innehållet i ditt akvarie.
        ________________________________________________

        Matte med fina och kort på Min Zoon och mitt Zoopet Galleri

        Kommentar

        • ccsf
          • November 2007
          • 4

          #5
          jag har endel, gurami, zebraciklider samt div, malar.. Tack för tipset!

          Kommentar

          • ccsf
            • November 2007
            • 4

            #6
            Tack för tipsen, ska testa dem!

            Kommentar

            • ccsf
              • November 2007
              • 4

              #7
              Salt...

              Ska tacka för alla tips, jag gjorde ett vatten test och alla värden var okey, sedan så provade jag med att ha i JOD fritt salt, höjde upp pumpen (som jag har i som xtra vatten drivare) till ytan och vipps, 30 min senare beter sig fiskarna normalt?? Hur nu normalt är för en fisk? hahahah.... men nu så står de inte vid ytan och kippar efter syre längre..

              Kommentar

              Arbetssätt...