Luftavfuktare och koppar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #16
    Ursprungligen postat av HazelCR
    Att mäta koncentrationen koppar är ju möjligt, men då infinner sig fråga 3.

    3/ Vad är en acceptabel koncentration och till vilka arter? Gränsvärden finns det?
    Det är i princip nolltolerans för lägre stående djur (skrev ju ovan att det var ett saltkar) så det är det som gäller.

    Fortfarande ingen som känner till något koppartest som säljs i Sverige?
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • HazelCR

      #17
      De flesta gymnasieskolor har möjlighet att testa ditt vattem m.h.a atomabsorptionsspektrofotometri. (Lite kalibreingslösningar som måste köras först, sedan i princip en snabb mätning.)

      Nu råkar jag vara bekant med flera gymnasielärare i Kemi, så för mig är det lätt med kontakter. Jag gissar att du också kan få hjälp, om du kontaktar en närliggande gymnasieskola.
      Senast redigerad av Gäst; 17 November 2007, 09:03.

      Kommentar

      • khedlund
        • December 2005
        • 63

        #18
        atomabsorptionsspektrofotometri

        Ursprungligen postat av HazelCR
        De flesta gymnasieskolor har möjlighet att testa ditt vattem m.h.a atomabsorptionsspektrofotometri. (Lite kalibreingslösningar som måste köras först, sedan i princip en snabb mätning.)

        Nu råkar jag vara bekant med flera gymnasielärare i Kemi, så för mig är det lätt med kontakter. Jag gissar att du också kan få hjälp, om du kontaktar en närliggande gymnasieskola.

        Jag skulle knappast tro att de flesta gymnasieskolor i Sverige har dessa apparater.
        Du har tur att bo i en kommun som har råd att satsa på naturvetenskaplig/teknisk utbildning. De två skolor (en i Dalarna och en i Västergötland) som jag jobbat i hade mycket enklare och billigare analysutrustning att tillgå och så är nog (?) fallet i de flesta skolor.
        Eftersom konc ammoniak bildar mycket starkt violettfärgade komplex
        med kopparjoner kan man påvisa närvaron av sådana (kvalitativt) även i mycket utspädda lösningar.

        Kommentar

        • HazelCR

          #19
          Ursprungligen postat av khedlund
          Jag skulle knappast tro att de flesta gymnasieskolor i Sverige har dessa apparater.
          Du har tur att bo i en kommun som har råd att satsa på naturvetenskaplig/teknisk utbildning. De två skolor (en i Dalarna och en i Västergötland) som jag jobbat i hade mycket enklare och billigare analysutrustning att tillgå och så är nog (?) fallet i de flesta skolor.
          Eftersom konc ammoniak bildar mycket starkt violettfärgade komplex
          med kopparjoner kan man påvisa närvaron av sådana (kvalitativt) även i mycket utspädda lösningar.
          Just precis, vill elever möta god och i vissa fall dyrbar utrustning bör de välja en anrik skola med välförsedda labsalar. Sådana finns väl fortfarande kvar?

          Eftersom Kjell vill mäta eller kunna konstatera nollnivå, så bör det finnas enklare alternativ än det jag föreslog också t.ex. det du förslog. En gymnaseskolas laborationsutrustning bör räcka.

          Frågan är vad som skall räknas som noll. Mitt dricksvatten, alltså det som kommer ur kranarna, ligger ju på 0.060 mg/l +- 10% och Seras test ger svaret 0,0 mg/l om det vill sig väl.
          En avrundning på kranvattnet blir ju faktiskt 0,1 mg/l.

          Kommentar

          • janne dansk
            • June 2004
            • 1740

            #20
            Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
            Det är i princip nolltolerans för lägre stående djur (skrev ju ovan att det var ett saltkar) så det är det som gäller.

            Fortfarande ingen som känner till något koppartest som säljs i Sverige?
            har för mig att defdac efterlyste likn. kanske du kan pm honom och kolla om han hittade nogot , har för mig att det var en tåt her på zoopet
            mvh janne
            Fantasi är viktigare än kunskap.Albert Einstein

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #21
              Kjell: Om du är missnöjd med kvaliteten på ditt kranvatten, rekommenderar jag att hälla kondensvattnet i avloppet och skaffa RO. Det är en i sammanhanget rätt liten investering.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • Lasse
                • October 2002
                • 1965

                #22
                Kjell

                Jag tänkte inte på det innan när vi snackades vid men i din gamla kåk har du nog också en viss mängd koppar i dricksvattnet. Jag skulle nog göra som Azur säger för top - off vattnet (om du skall köra kalkvatten). Du vet ju att jag som har samma vatten (kom vi inte fram till det?) använder kranvattnet till vattenbyten och starter men eftersom jag kör en tillsats med kalciumhydroxid i top-off vattnet så använder jag RO vatten just för det. Sen får vi se senare (om jag får fatt på mätutrustning) om vi kan ta några koppartester på både och - bara för att veta.

                MVH Lasse
                Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                Kommentar

                • Kjell Fohrman
                  Administrator

                  • December 2001
                  • 48148

                  #23
                  Ursprungligen postat av Azur
                  Kjell: Om du är missnöjd med kvaliteten på ditt kranvatten, rekommenderar jag att hälla kondensvattnet i avloppet och skaffa RO. Det är en i sammanhanget rätt liten investering.
                  Jag har t.o.m. en RO liggande - det är väl mest det att jag tycker att det är lite omständigt att köra med RO och samtidigt slöseri med vatten.
                  Akvaristiska hälsningar
                  Kjell
                  Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                  Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                  Kommentar

                  • Kjell Fohrman
                    Administrator

                    • December 2001
                    • 48148

                    #24
                    Ursprungligen postat av Lasse
                    Kjell

                    Jag tänkte inte på det innan när vi snackades vid men i din gamla kåk har du nog också en viss mängd koppar i dricksvattnet.
                    MVH Lasse
                    Ja, men nästan alla ledningar är ju nya och varmvattenberedaren är inte i koppar.
                    Akvaristiska hälsningar
                    Kjell
                    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
                    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

                    Kommentar

                    • heeke
                      • April 2003
                      • 5033

                      #25
                      Är det något jag missat här? De vanliga märkena (Sera, JBL, mfl) av vattentester i akvarie sammanhang har väl koppar test, eller är dom inte tillräckligt tillförlitliga??
                      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                      Kommentar

                      • Lasse
                        • October 2002
                        • 1965

                        #26
                        Ursprungligen postat av heeke
                        Är det något jag missat här? De vanliga märkena (Sera, JBL, mfl) av vattentester i akvarie sammanhang har väl koppar test, eller är dom inte tillräckligt tillförlitliga??

                        Det senaste

                        MVH Lasse
                        Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

                        Kommentar

                        • erikthur
                          • March 2004
                          • 9953

                          #27
                          Testade Moina i mitt avfuktarvatten och det gick bra faktiskt.
                          Om avfuktaren har kopparledningar eller inte vet jag ej.
                          Det var inte den dyraste maskinen iaf.
                          Killies is a lifetime passion

                          Kommentar

                          • Azur
                            • March 2003
                            • 12946

                            #28
                            Ursprungligen postat av erikthur
                            Testade Moina i mitt avfuktarvatten och det gick bra faktiskt.
                            Om avfuktaren har kopparledningar eller inte vet jag ej.
                            Det var inte den dyraste maskinen iaf.
                            Det är ett hyfsat känsligt test, så jag skulle tippa att du inte har kopparslingor (eller slingorna är kapslade på något vis, eller maskinen är alldeles ny och har inte börjat oxidera).

                            Ett problem och en fördel i sammanhanget med just saltvatten är att man har högt pH. Det höga pH't gör att tungmetaller snabbt faller ut ur lösning som svårlösliga metallhydroxider och karbonater, vilket förstås är bra. Det som är tråkigt med det är att man konstant får högre halter tungmetaller på alla ytor i akvariet ju äldre akvariet blir och det går inte att få bort genom t.ex. vattenbyten.

                            Bl.a. Ron Shimek anser att anrikningen av framför allt koppar är anledningen till så kallad "old tank syndrome", dvs observationen att det blir progressivt svårare att hålla ryggradslösa djur vid liv i saltvattenkar som varit i drift länge, men att man kan föryngra karet genom att byta ut sand och sten.
                            Tanken är att man då har byggt upp höga metallhalter i sand och sten som frisläpps vid störningar (som t.ex. tillfälliga dipp i pH eller syrgashalt).

                            Det går inte att helt undvika att det kommer in tungmetaller, eftersom de förekommer som föroreningar i saltblandningarna, men man kan minska extra-tillförseln från t.ex. kopparledningar.

                            Dags att spekulera...
                            Det går förmodligen att reducera bort (nästan) all koppar genom att göra som Lasse gör, och blanda kalkvatten. Ser man bara till att låta kalkvattnet sedimentera ordentligt och är noga med att inte få ned "slammet" på bottnen i reaktorkärlet i akvariet, torde mycket litet koppar ta sig in i akvariet (tungmetallerna, och fosfat, torde hamna i "slammet").

                            Eventuellt kunde man göra processen snabbare & effektivare med nån droppe natriumtiosulfat (finns i vattenberedningsmedel).
                            Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

                            Kommentar

                            • Xul
                              • January 2007
                              • 709

                              #29
                              Mata ravattnet map koppar ar svart

                              Det Anrikas ju

                              Kommentar

                              • erikthur
                                • March 2004
                                • 9953

                                #30
                                Ursprungligen postat av Azur
                                Det är ett hyfsat känsligt test, så jag skulle tippa att du inte har kopparslingor (eller slingorna är kapslade på något vis, eller maskinen är alldeles ny och har inte börjat oxidera).
                                Den har bara gått någon månad. Så det kan bli värre med tiden tydligen.
                                Killies is a lifetime passion

                                Kommentar

                                Arbetssätt...