Temperaturfråga.

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    Temperaturfråga.

    Vårt 110-liters håller just nu en stadig temperatur på endast 21,5-22 grader jämfört med 24,5 grader i somras. I karet finns neontetror, sorgmanteltetror och ancistrus.

    Jag vet att fiskarna klarar sig i denna temperatur (det ser jag ju), de äter och mår till synes bra. Jag har hört att risken för vissa parasiter och vita prick är lägre om man inte har så hög temperatur....

    Men finns det någon risk eller något negativt med att ha så pass låg temperatur?
    (Om man betänker att många har 26-27 grader i sina kar med samma fiskar)

    Jag vill inte ha en doppvärmare för den enda gången jag hade det (under en sjukdomstid) satte sig ancistrusarna på värmaren konstant, brände sig nästan, och slutade med sitt "vanliga" beteende (leta alger på växterna).
    / Ebba
  • åheim
    • April 2006
    • 13136

    #2
    att de skulle bli mer motståndskraftiga mot parasiter och vita pricksjukan har jag svårt att tänka mig, snarare tvärtom! en fisk som går i låg temperatur är generellt mer mottaglig för allt...
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • toccata
      • January 2004
      • 1238

      #3
      aha, undrar var jag har läst det någonstans, borde kolla upp det. de tidigare år då jag hade akvarium fick fiskarna lättare vita prick och någon bakterieinfektion på sommaren när temperaturen i karet var hög (för hög), än när den var sval. jag kanske tänkte mera så att parasiten i SIG trivs sämre i svalare vatten, även om fiskarna är mindre motståndskraftiga... äsch jag vet inte, får kolla upp.

      men vad tycker du då, är det för kallt eller går det bra?
      / Ebba

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13136

        #4
        åtminstone ancistrusen vill ha lite varmare ca.26gr så en doppis kan vara bra!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13136

          #5
          Ursprungligen postat av toccata
          jag kanske tänkte mera så att parasiten i SIG trivs sämre i svalare vatten
          nja det är snare så att det tar längre tid för den att utvecklas än i ett varmt vatten men de är inte färre för att det är kallare bara långsammare precis som fiskens försvar mot andrepp pga lägre blodcirkulation!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          • toccata
            • January 2004
            • 1238

            #6
            men de brände sig på doppvärmaren
            den satt där konstant och var varken på botten eller växterna, ändrade helt beteende.

            jag har aldrig haft någon doppvärmare till något akvarium någonsin, men temperaturen har heller aldrig gått ner så här mycket. vill ha det tillbaka till 24,5 igen.

            prövar nog hellre att öka temperaturen i lägenheten litegrann (har bara ett element på, på grund av krukväxter) för att se hur mycket tempen går upp.
            / Ebba

            Kommentar

            • Azur
              • March 2003
              • 12946

              #7
              Alla temperaturer mellan 20 och 30 är 100% acceptabla för all fisk.
              21-22 grader är helt OK, särskilt som fisken redan är van vid det.
              Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13136

                #8
                oj de va en grov generallisering! en guldfisk i 30 gr mår inte bra!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • Fuzzop
                  • July 2007
                  • 2380

                  #9
                  Måste nog hålla med 28-30grader är det nog en del fiskar som inte gillar iaf.
                  Men du kanske kunde fundera över en liten värmare typ 25-50watt, sen finns det speciella skydd att köpa som man kan trä över värmarna så du lär inte få sånna "brännskador" igen

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    då kommer vi till nästa problem: värmare är fula :P

                    så vitt jag kan se går det ingen nöd på fiskarna. de simmar runt, jagar varandra, äter med stark aptit, ancistrusarna letar alger konstant. men kanske måste de äta mer om det är lite svalare i vattnet, för att hålla värmen?

                    jag ska försöka få upp tempen till 24 grader utan värmare, det borde gå.
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • Mia A
                      • February 2007
                      • 357

                      #11
                      I mitt 180L Juwel kar har jag 24 Grader utan doppvärmare.

                      Det jag tänker är; eftersom rampen är heltäckande så kan värmen inte försvinna ut ur karet lika lätt.
                      Sen beror det nog till viss del på hur varmt man har inne (jag har ca 21 grader inne).

                      Om du inte har akvariet helt täckt så är ju det en tanke, täck igen med täckglas eller en ramp till (en ramp till lär definitivt höja värmen) för att stänga in värmen (fast det kanske du tänkt på redan )
                      Mvh / Mia

                      Kommentar

                      • eriahl
                        • April 2004
                        • 5681

                        #12
                        Trivs fiskarna och är friska är det ju bara att köra på utan värmare
                        "Jag känner mig som en guldfisk som tittar ut på en ny värld" DOCTOR WHO

                        Kommentar

                        • Mia A
                          • February 2007
                          • 357

                          #13
                          Jag funderade lite på hur jag kan ha flera grader varmare i karet och kom på att skorstensmuren går bakom akvariet

                          Men om dina fiskar verkar må bra så är det säkert som andra säger, då mår de bra också!
                          Mvh / Mia

                          Kommentar

                          • Xul
                            • January 2007
                            • 709

                            #14
                            Köp en 15 W värmekabel avsedd att läggas i gruset. (den har ingen termostat (oftast i alla fall) så effekten skall ligga här dvs 10-20 w och ingen annan stans.

                            Jag har själv en från rena i mitt 180 L ( det var i precis underkant skall säjas och jag kompletterade med en 25 w doppvärmare)

                            Hur som helst borde det vara perfekt för dig...

                            Blir lagom vintertid....

                            Kommentar

                            • toccata
                              • January 2004
                              • 1238

                              #15
                              kan den inte påverka växterna? hmm får kolla upp det.
                              men nu är tempen uppe i 23 grader såg jag..
                              / Ebba

                              Kommentar

                              Arbetssätt...