Nitrat

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bravo
    • July 2007
    • 62

    Nitrat

    Jag håller på att starta upp ett 250 L
    Malawi, alla vatten-värden ser bra ut förutom att Nitrat-värdet har börjat stiga.
    Behöver jag göra nåt åt det, och i så fall vad?
    Obs att det inte är nitrit, det är nitrat.

    // Bravo
  • Henrik_von_Jyndevad
    • January 2006
    • 272

    #2
    Vattenbyten =)
    MVH Henrik

    Kommentar

    • heeke
      • April 2003
      • 5033

      #3
      Att Nitratet stiger är ett tecken på att nitrifikationsbakterierna omvandlar nitrit till nitrat så det är ju bra.
      För att bli av med nitrat så är det som sagt vattenbyte som gäller, för jag antar att du inte tänker plantera så där värst mycket växter i ditt Malawi-kar
      heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

      Kommentar

      • surinam
        • September 2007
        • 673

        #4
        Vattenbyte och blanda 4 msk salt i en kanna vatten och häll i.
        1 st malkar
        1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

        Kommentar

        • heeke
          • April 2003
          • 5033

          #5
          Hm, salt, varför?
          Salt tar varken bort eller minimerar uppkomsten av nitrat.
          heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

          Kommentar

          • jubbe063
            • November 2007
            • 343

            #6
            Hej Surinam och alla andra

            Salt hjälper inte på nåt sätt. har man däremot för höga NITRIT-värden så kan salt bidra till att göra det mindre skadligt för fiskarna, naturligtvis i kombination med vattenbyten fram till nitritet minskar.

            Men i det här fallet är det bara vattenbyte som hjälper för att bli av med överskottet av Nitrat.

            Kommentar

            • erikmoose
              • November 2005
              • 120

              #7
              Ofta man ser att man skall häla i salt, själv har jag något akvariesalt som jag fick med när jag köpte mitt kar begagnat.
              Kan man använda vanligt salt eller skall det vara speciellt akvariesalt?
              MVH
              Erik Tinnerwall

              http://www.eriksgallery.com

              Kommentar

              • åheim
                • April 2006
                • 13136

                #8
                Man kan faktisk minska uppkomsten av nitrat genom att filtrera över zeolit!
                Ang. salt så är det bättre att hålla igen på det ifall man får någon sjukdom i karet och ta till det då istället!
                Viva Leo Buscaglia

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Ursprungligen postat av erikmoose
                  Ofta man ser att man skall häla i salt, själv har jag något akvariesalt som jag fick med när jag köpte mitt kar begagnat.
                  Kan man använda vanligt salt eller skall det vara speciellt akvariesalt?
                  OM man nu ska ha salt så kan man säga så här; "akvariesalt" innehåller mer än 99% NaCl (koksalt), dvs vanligt salt har precis samma effekt. Om det är nödvändigt överhubudtaget kan som sagt dock disskuteras.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Bravo
                    • July 2007
                    • 62

                    #10
                    Ursprungligen postat av åheim
                    Man kan faktisk minska uppkomsten av nitrat genom att filtrera över zeolit!
                    Ang. salt så är det bättre att hålla igen på det ifall man får någon sjukdom i karet och ta till det då istället!


                    Zeolit... Ska man lägga det i filtret?

                    Kommentar

                    • åheim
                      • April 2006
                      • 13136

                      #11
                      Ursprungligen postat av Bravo
                      Zeolit... Ska man lägga det i filtret?
                      Japp! 1 liter zeolit blir nog lagom och efter 2-3 månader bör den bytas eller regenereras i en hink med vatten och nått kilo salt några dagar som gör att den fäller ut nitraten i vattnet igen och blir så att säga "ren"! Obs! den riktigt bra zeoliten är väldigt porös och väger nästan ingenting och flyter till en början!
                      Senast redigerad av åheim; 14 November 2007, 21:45.
                      Viva Leo Buscaglia

                      Kommentar

                      • Bravo
                        • July 2007
                        • 62

                        #12
                        Ursprungligen postat av åheim
                        Japp! 1 liter zeolit blir nog lagom och efter 2-3 månader bör den bytas eller regenereras i en hink med vatten och nått kilo salt några dagar som gör att den fäller ut nitraten i vattnet igen och blir så att säga "ren"! Obs! den riktigt bra zeoliten är väldigt porös och väger nästan ingenting och flyter till en början!

                        Spelar det nån roll att den flyter om man lägger det i filtret?
                        Alltså jag menade att jag skulle fylla ett av "facken" i mitt ytterfilter....eller...?

                        Kommentar

                        • åheim
                          • April 2006
                          • 13136

                          #13
                          ja du lägger den i en av korgarna när filtret är tömmt på vatten sen har du en korg över som håller zeoliten på plats när filtret är fyllt! fast jag vet inte om alla säljer den zeoliten som flyter dock...
                          Viva Leo Buscaglia

                          Kommentar

                          Arbetssätt...