Vilket KH värde har jag?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • hambli
    • December 2004
    • 508

    Vilket KH värde har jag?

    Har under en längre tid läst lite om vikten att ha ett högt Kh värde.
    Har då jag mäter med mitt JBL KH-test haft ett kh på ca 1-1,5.

    har nu varit i kontakt med komunen och dom sägger att kh värdet ligger på 3,5 när det lämnar dom.
    Bli nu lite fundersam, stämmer inte mättvärderna fårn mitt JBL-test, eller kan ph ändras så mycket från det att de lämnar reningsverket?

    Har mätt både kranvattnet och akvarievatnet.

    Detta blir också lite problematiskt då jag ska koppla in co2 utrustningen igen, vilket ph ska jag lägga mej på? det är ganska stor skilnad på att vid ph 6,2 pumpa i 29ppm co2 (om kh är 1,5) eller 67ppm (om kh är 3,5).

    Vad ska jag göra?
  • Kjell Fohrman
    Administrator

    • December 2001
    • 48148

    #2
    Kommunerna brukar aldrig ange KH.
    Gå in på deras hemsida och kolla - där brukar det vara angivet GH och alkalininiteten.
    Akvaristiska hälsningar
    Kjell
    Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
    Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

    Kommentar

    • hambli
      • December 2004
      • 508

      #3
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Kommunerna brukar aldrig ange KH.
      Gå in på deras hemsida och kolla - där brukar det vara angivet GH och alkalininiteten.
      kan ha missförståt honom, det här är vad jag fick till svar.

      "hej jag undrar bara vilken karbonathårdhet (KH) som dricksvattnet i skövdeligger på?
      skulle väldigt bra om jag fick reda på det.

      tack på förhand/hampus"

      "Hej

      I de delar av kommunen som förses med vättervatten från Skaraborgsvatten(alla delar av kommunen utom Tidan, Lerdala och Timmersdala) så har vattneten hårdhet på 3,5 grader dH.Skall utläsas som tyska hårdetsgrader. 3,5 motsvarar ett mjukt vatten sådu behöver inte tex tillsätta salt i diskmaskiner mm.
      Marcus PetersonIngenjör
      VASkövde kommun"

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        Ursprungligen postat av hambli
        kan ha missförståt honom, det här är vad jag fick till svar.

        "hej jag undrar bara vilken karbonathårdhet (KH) som dricksvattnet i skövdeligger på?
        skulle väldigt bra om jag fick reda på det.

        tack på förhand/hampus"

        "Hej

        I de delar av kommunen som förses med vättervatten från Skaraborgsvatten(alla delar av kommunen utom Tidan, Lerdala och Timmersdala) så har vattneten hårdhet på 3,5 grader dH.Skall utläsas som tyska hårdetsgrader. 3,5 motsvarar ett mjukt vatten sådu behöver inte tex tillsätta salt i diskmaskiner mm.
        Marcus PetersonIngenjör
        VASkövde kommun"
        Du har inte missförstått - det är han som är okunnig och tror att GH och KH är samma sak. När man pratar om dH så avses i 99,9% av fallen dGH - eller GH. GH är oftast högre än KH så din egen mätning är med all säkerhet den korrekta.
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • hambli
          • December 2004
          • 508

          #5
          Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
          Du har inte missförstått - det är han som är okunnig och tror att GH och KH är samma sak. När man pratar om dH så avses i 99,9% av fallen dGH - eller GH. GH är oftast högre än KH så din egen mätning är med all säkerhet den korrekta.
          synd, hade varit bra, att veta exakt vad man har, tycker det är lite svårt att se när färgväxlingen sker då man mäter KH. men får väl 3 dubbla vatten mängden för att få nogranare resultat.

          Tack för svaren Kjell =)

          Kommentar

          • heeke
            • April 2003
            • 5033

            #6
            Du kan ju alltid höja KH (och pH) med bikarbonat först, för att öka på marginalerna.

            Ett annat sätt är att göra ett utandningsprov (kommer inte i håg exakta namnet) i ett glas med akvarievatten.
            Man blåser ut luft med sugrör under några minuter och mäter sedan pH, då får man fram vilket pH man har vid 30-60ppm CO2 (utandnings luften innehåller ju en hel del CO2)

            Krausse test tror jag nog det heter föresten, sök i forumet för detaljerna.
            heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

            Kommentar

            • hambli
              • December 2004
              • 508

              #7
              Ursprungligen postat av heeke
              Du kan ju alltid höja KH (och pH) med bikarbonat först, för att öka på marginalerna.

              Ett annat sätt är att göra ett utandningsprov (kommer inte i håg exakta namnet) i ett glas med akvarievatten.
              Man blåser ut luft med sugrör under några minuter och mäter sedan pH, då får man fram vilket pH man har vid 30-60ppm CO2 (utandnings luften innehåller ju en hel del CO2)

              Krausse test tror jag nog det heter föresten, sök i forumet för detaljerna.
              jo, men jag är lite lat, och tänkte att om jag hade haft kh 3,5 så hade jag inte behövt pytsat i något, bikarbonat.

              Hur håller sej Kh mellan vattenbyterna? om man bytter 1 gång i veckan, sjunker då kh sakta under veckans gång tills man pytsar i mer eller håller det sej stabilt?

              /hampus

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Ja du, det beror nog ganska mycket på många olika förutsättningar.
                Jag kan tyvärr inte säga hur det ser ut i mitt kar ens, var nog 2-3 år sedan jag mätte KH sist.
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                Arbetssätt...