Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Fisken Knut
    • November 2007
    • 3

    Grumligt vatten

    Hej!

    Jag har haft mitt akvarium i flera år och det har fungerat bra.
    För ett par veckor sedan köpte jag nya lysrör, ett Flora-Glo 30W (bra för växterna) och ett Power-Glo 30W. Båda köpte jag efter rekommendation i zoo-butiken. Köpte samtidigt nytt filter till pumpen och några nya växter.

    De nya lysrören alstrar mycket värme, temperaturen i akvariet har stigit till 24 grader istf 23.

    Till min fasa har vattnet de senaste dagarna blivit allt grumligare, liknar nu mest en vitaktig soppa. Fiskerna mår inte bra, flera av mina gamla trotjänare har dött!
    Vad beror detta på? Och vad ska jag göra?

    Oerhört tacksam för hjälp, jag har som sagt många gamla fiskar som har följt mig i många år, och dessa vill jag inte se varken lida eller dö!

    Mvh Ingunn
  • Jens A.
    • March 2007
    • 5026

    #2
    Jag skulle tro att det har något att göra med att ditt nya filter inte kommit igång ännu. Kolla nitrithalterna med ett dropptest, och om det finns nitrit, köp nitrivec eller någon liknande bakteriekultur och börja byta vatten.
    Att köpa ett nytt filter är väldigt likt att starta upp ett akvarium på nytt. Det hade varit bra att krama allt i det gamla filtret ner i det nya för att få en bra bakterieflora.
    Det finns massor av trådar om nitrit och uppstart härinne, det är bara att söka.
    Senast redigerad av Jens A.; 11 November 2007, 18:14.
    Earth first! We´ll screw up the other planets later!

    Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

    Kommentar

    • Fisken Knut
      • November 2007
      • 3

      #3
      Tack så mycket för hjälpen! Ska åka till djuraffären och köpa test i morgon.
      :-)

      /Ingunn

      Kommentar

      Arbetssätt...