Syreproducerande lavasten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • c90368

    • September 2006
    • 5973

    Syreproducerande lavasten?

    Skaffade lavasten till mitt Tanganyika kar eftersom jag läst mig till att det i dessa skulle skapas ”nyttiga” bakterier som skulle hjälpa till med nedbrytningen.

    Vad tror ni händer i denna sten? Den har en grön fin algmatta som bubblar ständigt!

    Någon som vågar sig på att utveckla detta med lavastenens nytta?
    Bifogade filer
    Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
    http://www.youtube.com/user/c90368
    /Maths
  • åheim
    • April 2006
    • 13136

    #2
    algtillväxten på stenarna tror jag inte har med att det är lavasten att göra, men va rädd om denna naturliga grönska
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Mia A
      • February 2007
      • 357

      #3
      Ursprungligen postat av c90368
      Skaffade lavasten till mitt Tanganyika kar eftersom jag läst mig till att det i dessa skulle skapas ”nyttiga” bakterier som skulle hjälpa till med nedbrytningen.

      Vad tror ni händer i denna sten? Den har en grön fin algmatta som bubblar ständigt!

      Någon som vågar sig på att utveckla detta med lavastenens nytta?
      Åh, vad avundsjuk jag blir!

      Vilken fin algmatta du har.
      (Jag menar allvar, är inte le)
      Mvh / Mia

      Kommentar

      • Kjell Fohrman
        Administrator

        • December 2001
        • 48148

        #4
        I alla stenar där det finns håligheter så bildas det nyttobakterier - fast då krävs det rejäl cirkulation genom stenarna
        Akvaristiska hälsningar
        Kjell
        Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
        Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

        Kommentar

        • c90368

          • September 2006
          • 5973

          #5
          Pumpar på med 850 liter i timman rakt på stenarna i ett 180 liters.
          Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
          http://www.youtube.com/user/c90368
          /Maths

          Kommentar

          • c90368

            • September 2006
            • 5973

            #6
            Om man inte har bra cirkulation, blir det tvärt om då? Att det bildas "elaka" bakterier?

            Svaret kan tyckas självklart, men Lasse här på forumet har till och från fått mig att inse att det här med kemi och biologi inte är så enkelt och att gamla sanningar inte alltid är sanna.
            Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
            http://www.youtube.com/user/c90368
            /Maths

            Kommentar

            • Lasse
              • October 2002
              • 1965

              #7
              Ursprungligen postat av c90368
              Om man inte har bra cirkulation, blir det tvärt om då? Att det bildas "elaka" bakterier?
              Beror helt och hållet på vad du själv vill uppnå. Om du vill att stenarna skall vara fäste för syrekrävande nitrifierare så behöver du mycket syrerikt vatten över och genom. vill du att det skall uppstå syrefria miljöer med denitrifikation så är inte en kraftig syrerik vattenström så där väldans bra. Den där kraftiga algtillväxten - är den bara på lavastenen?

              MVH lasse
              Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

              Kommentar

              • c90368

                • September 2006
                • 5973

                #8
                Ursprungligen postat av Lasse
                Den där kraftiga algtillväxten - är den bara på lavastenen?

                MVH lasse
                Tyvärr inte, jag fyllde på vatten från mitt gödslade SA-kar vid uppstarten. Detta bidrog antagligen till en mycket kraftig algtillväxt. Har gått om grönalger och trådalger. Men jag börjar se en avmattning i tillväxten nu framförallt på trådalgerna. Jag skyndar långsamt och räknar med att ha algerna under kontroll i början på nästa år.

                Samtidigt börjar jag inse att en rik algflora inte bara är av ondo. Har någonstans mellan 50 – 70 Multisyngel i karet nu. Dom går ständigt och betar på algerna. Vet inte om det är själva algerna de betar av eller om det är ett mikroliv i algerna som är det intressanta?
                Med goda idéer är det som med svamp; där man hittar en finns det ofta flera
                http://www.youtube.com/user/c90368
                /Maths

                Kommentar

                • heeke
                  • April 2003
                  • 5033

                  #9
                  Jädrans, det där var nog dom vackraste alger jag sätt på länge.
                  Synd att man inte rikitgt kan bestämma vart dom ska växa bara.
                  heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                  Kommentar

                  • Westkusten
                    • September 2006
                    • 8

                    #10
                    Riktigt snyggt!! Sån matta skulle jag med vilja ha..

                    Kommentar

                    • Aircut64
                      • July 2007
                      • 1207

                      #11
                      Riktigt fint Bra jobbat !!

                      Kommentar

                      Arbetssätt...