Fällningar i PMDD-flaskor

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Pegrasus
    • March 2007
    • 455

    Fällningar i PMDD-flaskor

    Är det någon annan som råkar ut för detta? Blandar i 0,5 liters petflaskor och efter bara någon vecka är det "vitt slem" som i dem. Har fått fällningar även i Micro+ flaskan (inte i originalförpackningen). Är det algbildning tro? Vet inte om vattnet i Jakobsberg innehåller extra mycket alger. Nu bryr jag mig egentligen inte längre, allt jag planterar i mitt malawikar dör i alla fall inom en ganska snar framtid. Har bara Windelöv som överlever och frodas. Men var lite nyfiken på om det är vanligt förekommande? Fick lite trådalger på allt som växer upp emot ytan, som givetvis sedan kryper nedåt på plantkräken.

    Kanske skulle ha lagt denna tråd i Växter istället...
    Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!
  • heeke
    • April 2003
    • 5033

    #2
    Man kan få lite "vitt slem" i flaskorna, brukar främst vara om man kör NutriSI iofs.
    Peter Haack har gjort lite undersökningar på det där: http://www.plantswap.se/forum/viewto...er=asc&start=0
    heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Citronsyra kan väl komplexbinda en massa saker om inte jag minns fel. Har nåt vagt minne från kemin av utfällning av kalcium med citronsyra i närvaro av fosfat.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Pegrasus
        • March 2007
        • 455

        #4
        Ok, tack för svaren. Som sagt om det är ofarligt spelar det ju inte så stor roll, man kan ju alltid skaka flaskorna så det löser upp sig. Var mest orolig för att det var något som "grodde" i flaskan och sen förökade sig i akvariet. Men det verkar ju bara vara vanliga utfällningar som är harmlösa.
        Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

        Kommentar

        • Pirajamaja
          • May 2007
          • 74

          #5
          Jag råkade ut för detta i mina flaskor, så jag slängde innehållet och blandade nytt, sedan dess har jag förvarat flaskorna i kylskåp och sen har det varit slemfritt.

          Kommentar

          • Pegrasus
            • March 2007
            • 455

            #6
            Kanske kan vara en idé. Har bara så jäkla trångt i vårat lilla kyskåp hemma, men ska snart bygga om köket så då löser det sig. Kan ju i och för sig förvara flaskorna nån annanstans än jämte pumpen i underskåpet på akvariebänken som inte är det direkt svalaste stället i lägenheten!
            Jag behöver inte inledas i frestelse, jag kan gå själv!

            Kommentar

            Arbetssätt...