Använda Kaltsten i Ytterfiltret

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • m0rphaza
    • June 2007
    • 46

    Använda Kaltsten i Ytterfiltret

    Hej.

    Jag gjorde ett test på mitt 310 Liters akvarium precis och märkte att PH och KH hade väldigt låga värden. Pht ligger vid 6.4 och KH farligt nära 0!

    Jag har en kalksten liggades hemma och tänkte att man kanske skulle byta ut bågra bitar makaroner mot några bitar kalksten. Är detta en bra idé?

    Har haft igång akvariet i ca 6 veckor nu och har fortfarande nitrit problem. Ligger och smyger runt 0.4 - 0.5. Tänkte det kanske har lite med att göra att jag har så lågt PH?

    Tack på förhand.
    Senast redigerad av m0rphaza; 07 November 2007, 12:18.
    I am the lizardking, I can do anything...
    310 - Fisksoppa | 70 - Kulfisk
    54 - Palletciklider
  • Vandal
    • January 2006
    • 1655

    #2
    om du har pirayor i det akvariet borde de trivas alldeles utmärkt i pH 6.4 och mjukt vatten...
    over and out /Petter
    Techno, Akvarier, Sneakers och Fulöl

    http://saltvattenvandal.blogspot.com/

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #3
      Vill du ha upp pH och kH på det viset, bör du nog byta ut alla makronerna mot kalksten. Annars är ett bra sätt att få upp de båda sakerna att ösa i bikarbonat. Sök runt på forumet, så lär du hitta dosering.
      Men, som sagt, det finns massor med fiskar som gillar de förhållanden du har...problemet brukar vara tvärtom.
      pH lär inte påverka nitrithalterna, snarare är det så, att du kan få ammonium i burken också, om du höjer pH. Håll bra koll på vattenvärdena om du tänker göra det.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • jubbe063
        • November 2007
        • 343

        #4
        Ursprungligen postat av Jens A.
        ....pH lär inte påverka nitrithalterna, snarare är det så, att du kan få ammonium i burken också, om du höjer pH. ....

        Amonium finns i vatten med lågt Ph (surt), höjer man ph till mer basiska värden så omvandlas amonium till giftigt amoniak. Så innan man sätter igång att höra pH så genomför man ett vattenbyte på minst 50% anser jag och de jag pratat med i alla fall.

        // J

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Ursprungligen postat av Jens A.
          Vill du ha upp pH och kH på det viset, bör du nog byta ut alla makronerna mot kalksten. Annars är ett bra sätt att få upp de båda sakerna att ösa i bikarbonat. Sök runt på forumet, så lär du hitta dosering.
          Men, som sagt, det finns massor med fiskar som gillar de förhållanden du har...problemet brukar vara tvärtom.
          pH lär inte påverka nitrithalterna, snarare är det så, att du kan få ammonium i burken också, om du höjer pH. Håll bra koll på vattenvärdena om du tänker göra det.
          Jodå det finns många fiskar som gillar surt vatten, men det finns få fiskar som gillar ett instabilt vatten och om KH ligger på 0-1 så är vattnet mycket instabilt.
          Så jag tycker att det är en utmärkt idé att använda kalk i vattnet, men då inte bara några småbitar utan rätt mycket.

          Vore intressant att veta pH-värdet på kranvattnet och vilka fiskar du har i akvariet.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Ursprungligen postat av jubbe063
            Amonium finns i vatten med lågt Ph (surt), höjer man ph till mer basiska värden så omvandlas amonium till giftigt amoniak. Så innan man sätter igång att höra pH så genomför man ett vattenbyte på minst 50% anser jag och de jag pratat med i alla fall.

            // J
            Upps, felskrivning mellan -ium och -iak. Sorry .
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • jubbe063
              • November 2007
              • 343

              #7
              Ursprungligen postat av Jens A.
              Upps, felskrivning mellan -ium och -iak. Sorry .
              Ha ha ha, ja jag gissade nästan att du skrev fel i hastigheten, för du ska ju vara limnolog och då borde du ju ha koll på så basic saker. Annat är det med mig som är Statsvetare och kan med gott samvete "snurra ihop" saker ibland tankspridd som jag är *LOL*... Men, nu är det ju rättat så....

              Kommentar

              • m0rphaza
                • June 2007
                • 46

                #8
                Tack för alla svar.

                Jag har 11 stycken små pirayor och 2 stycken gibbiceps malar. Ph på kranvattnet ska jag kika på under morgon dagen.
                I am the lizardking, I can do anything...
                310 - Fisksoppa | 70 - Kulfisk
                54 - Palletciklider

                Kommentar

                Arbetssätt...