Tillsats av amonium???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jubbe063
    • November 2007
    • 343

    Tillsats av amonium???

    hej!

    Normalt läser man oftast (min egen erfarenhet oxå) att vid nystart av akvarier så vänta till bakteriefloran växt till sig innan insläpp av fler djur i vattnet eller tillsätt bakteriekultur och avvakta lite och sen öka sakta fiskantalet vartefter vattenvärdena stabiliseras.

    Men stötte nyligen på dessa råd som går ut på att man tillsätter amonium i vattnet i små portioner till man uppnår 3-5 PPM ungefär, sedan håller vman denna amoniumnivå medan man mäter nitrit och nitrat tills man ser att nitrathalterna börjar minska till förmån för nitratet, då slutar man med amoniumtillförseln och gör ett vattenbyte på upp till 90% av vattnet för att få bort alla skadliga kemikalier, och då ska man kunna smälla i alla fiskar på en gång istället för att öka antalet under några veckor. Enligt de som rekomenderar detta så har man då "boostat" bakterierna att klara hård belastning av vattnet och kan således på betydligt kortare tide (1/3 av tiden mot vanligt) uppnå full "djurbesättning" i sitt akvarium.

    Någon som testat denna modell? Jag känner mig lite skeptisk till att leka med amonium i vattnet, men det kanske inte är någon fara? Eller vad säger eventuella växter om att leva med så mycket amonium som 3-5 ppm? Eller kan man tro vänta med att plantera in växterna till man boostat klart vattent?

    // Jörgen
  • Shagrat
    • September 2004
    • 335

    #2
    Inte provat själv, men hört andra som gjort det med bra resultat. Vet inte om de hade växter i eller inte. Så länge du ser till att hålla lågt ph så amoniumet fortsätter att vara amonium så ska det nog inte vara någon fara för växterna. Skulle ph:t bli högt skulle det tom sticka rejält om du stoppar ner handen pga att amoniumet blir amoniak istället.
    Ja, jag vet att jag inte kan stava....
    Min zoon

    Kommentar

    • jubbe063
      • November 2007
      • 343

      #3
      Ja. När man tänker efter så är det ju rätt logiskt i alla fall att kunna göra så innan man släpper i djuren. Amonium blir nitrit som blir nitrat. Så man kan väl se det som man matar bakterierna med artificiellt bajs helt enkelt he he.

      Nej, jag har inga planer att testa det här på ett tag, har alla kar jag behöver just nu och alla har gått ett par års tid vardera så det var mest en teoretisk undran från min sida.

      //Jörgen

      Kommentar

      • heeke
        • April 2003
        • 5033

        #4
        Det du pratar om brukar kallas "fishless cycle" och går ut på att man tillsätter amonium istället för fiskskit. En sådan cykling av karet tar ca 30dagar innan man har fått i gång bakterie kulturen.
        Så det är bara att välja 30dagar väntan och sen full belastning av karet, eller några fiskar åt gången i början och kanske få vänta något längre innan man kan köra full belastning.
        heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

        Kommentar

        Arbetssätt...