Syrebrist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • metzie
    • May 2005
    • 78

    Syrebrist?

    Jag vet inte om detta är rätt forumsdel men för all del.....


    Är lite orolig, Min mal går till och från upp till ytan snabbt och tar en nypa luft, och en ciklid simmar runt vid ytan hela tiden och mina pirayor cirkulerade nyss runt ytan så jag börjar bli lite orolig här för att något är fel!
    Har precis fått igång min nya pump och jag vet inte om det har något med det hela att göra?

    MVH
    tidigare arter i akvariet:
    + en miljon andra
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Är det ordentliga vågor på vattenytan???
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • metzie
      • May 2005
      • 78

      #3
      nej det står ganska still......det är nere i vattnet allt rör på sig för fulla muggar
      tidigare arter i akvariet:
      + en miljon andra

      Kommentar

      • Verbal-slaughter
        • June 2007
        • 272

        #4
        Ytan måste röra sig för att det blir syre i akvariumet

        Kommentar

        • Katharina
          • December 2006
          • 4045

          #5
          Ursprungligen postat av Verbal-slaughter
          Ytan måste röra sig för att det blir syre i akvariumet
          Precis.. Kör på riktiga svallvågor... Dra upp pumpen till ytan.. Så ordnar det sig nog..
          Ha dé bäst... Tina

          Kommentar

          • metzie
            • May 2005
            • 78

            #6
            Katharina jag har ingen innerpump men jag flyttade upp utblåset. Nu har cikliden gått ner iaf vilket är bra=)
            tidigare arter i akvariet:
            + en miljon andra

            Kommentar

            • Verbal-slaughter
              • June 2007
              • 272

              #7
              Inga höga nitrithalter heller elr?

              Kommentar

              • metzie
                • May 2005
                • 78

                #8
                Det vet jag inte, går det märka på fiskarna? går att köpa nitrittest i fiskaffären annars eller?
                tidigare arter i akvariet:
                + en miljon andra

                Kommentar

                • Katharina
                  • December 2006
                  • 4045

                  #9
                  Ursprungligen postat av metzie
                  Det vet jag inte, går det märka på fiskarna? går att köpa nitrittest i fiskaffären annars eller?
                  Ja, dropptesten är bäst... Det måste du köpa om du inte har ett.. Alltid bra om det är ett nystartat kar...

                  När det är riktigt illa med nitrit (dödligt) så luktar det sunket... som en gammal damm.. Alla ser ledsna och passiva ut och inget är roligt... Men köp ett test i första hand så du är säker..
                  Ha dé bäst... Tina

                  Kommentar

                  • metzie
                    • May 2005
                    • 78

                    #10
                    ok Det är ju inget märkbart på fiskarna vad jag ser, dom är som dom brukar vara, hur skiljer jag lukten på akvarium och gammal damm? det ska lukta riktigt jävla illa så man kan känna det så fort man går förbi?
                    tidigare arter i akvariet:
                    + en miljon andra

                    Kommentar

                    • Verbal-slaughter
                      • June 2007
                      • 272

                      #11
                      Ursprungligen postat av metzie
                      Det vet jag inte, går det märka på fiskarna? går att köpa nitrittest i fiskaffären annars eller?
                      Ha alltid Dropptest hemma, då kan du ta bort hög nitrit halt som orsak ifall det händer nått... Det kan lika gärna vara nitrit, köp ett nitrit dropptest(vet inte med stickor) och kolla ifall det e gult.. är det inte de så får du fråga här vad du kan göra... Beror lite på hur hög nitrithalten är... I början när jag had akvarium dog hela tiden mina Sugmalar... Till slut våga jag inte köpa men efter att jag köpt dropptest och sett till så det visar gult så mår dom jättebra

                      Kommentar

                      • Katharina
                        • December 2006
                        • 4045

                        #12
                        Ursprungligen postat av metzie
                        ok Det är ju inget märkbart på fiskarna vad jag ser, dom är som dom brukar vara, hur skiljer jag lukten på akvarium och gammal damm? det ska lukta riktigt jävla illa så man kan känna det så fort man går förbi?
                        Nej, glöm det där med lukten.. Du lär dig med tiden... Om man har haft akvarium ett tag så lär man sig hur det luktar när allt är bra och hur det luktar om något är fel..
                        Jag tycker att det luktar som en gammal damm om något är fel med nitrit eller nitrat... Det stinker inte utan luktar bara mer som en gammal syrefattig damm där allt gror igen... Men glöm det, köp ett dropptest...
                        Ha dé bäst... Tina

                        Kommentar

                        Arbetssätt...