Rekommenderade vattentester

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Monily
    • October 2007
    • 29

    Rekommenderade vattentester

    Jag undrar lite om vilka typer av vattentester som rekommenderas.

    Hittills har jag mätt pH med stickor, men vet inte om de är tillförlitliga ? Är dropptester bättre ? Jag har kollat runt lite på www.pwss.se men det finns ju så många olika att man nästan blir förvirrad...någon som har ett bra tips ?

    Vad jag vet har jag aldrig haft problem med nitrit, men finns det ändå anledning att testa det med ?

    Jag har 4 små amerikanska ciklider och de verkar vilja ha ett pH runt 8. De ser ut att trivas bra och ett par har precis fått yngel som just blivit frisimmande. Kan man göra delvattenbyte "som vanligt" när man har yngel som virvlar omkring eller är det risk att man på nåt sätt stör "familjefriden" genom att dammsuga botten ? Kan miljön störas för mkt av vattenbytet för ynglen (de kanske är extra känsliga) ? Är det bättre att vänta ? Jag brukar byta ca 1/4 av vattnet var 3:e vecka; först låta vattnet stå upptappat i hinkar över natten sen ha i sera aquatan + bakteriekultur innan jag häller i det i karet. Akvariet är på 135 liter. Det här är ju mina första ciklid-barn så jag vill inte riskera något !

    Hälsningar Malin
  • Thomas&Anna
    • January 2006
    • 1030

    #2
    Stickor är värdelösa tycker jag dom visar olika hela tiden allt från ok till dödligt,det bästa är dropptestar för dom olika sakerna man vill mäta eller som dom riktiga fantomerna skaffar man ph-mätare men dom är dyra.

    Thomas
    Thomas & Anna

    www.annaothomas.com

    Kommentar

    • Shagrat
      • September 2004
      • 335

      #3
      Själv har jag kört med seras dropptester en del tidigare, och de har verkat bra när jag har jämfört mitt kranvatten mot vattenverkets siffror. Annars har jag hört att många har talat gott om JBLs dropptester.
      Ja, jag vet att jag inte kan stava....
      Min zoon

      Kommentar

      • hambli
        • December 2004
        • 508

        #4
        Ursprungligen postat av Shagrat
        Själv har jag kört med seras dropptester en del tidigare, och de har verkat bra när jag har jämfört mitt kranvatten mot vattenverkets siffror. Annars har jag hört att många har talat gott om JBLs dropptester.
        Ja, JBL´s funkar väldigt bra

        Kommentar

        • Jens A.
          • March 2007
          • 5026

          #5
          Tropic Marines nitrit-nitrattest är också bra. Förutsätter att resten av deras grejor också är bra.

          Är JBL's nitrit/nitrattest också ett sådant som blir rosa-lila, förresten?
          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

          Kommentar

          • Shagrat
            • September 2004
            • 335

            #6
            Japp, det går från gult>orange>rosalila
            Ja, jag vet att jag inte kan stava....
            Min zoon

            Kommentar

            • Jens A.
              • March 2007
              • 5026

              #7
              Ursprungligen postat av Shagrat
              Japp, det går från gult>orange>rosalila
              Uff...skillnaden mellan gult och orange är banne mej inte lätt att se...Seras tester är sådana. Tropic Marines går från färglöst till lila, och har man ingen nitrit, så är det färglöst. Tycker det är bättre.
              Earth first! We´ll screw up the other planets later!

              Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

              Kommentar

              • moby
                • March 2005
                • 24

                #8
                JBL:s dropptester trivs jag ypperligt med!

                Kommentar

                • Zanders
                  • December 2007
                  • 177

                  #9
                  Nån som sett detta och vet nått om dom?
                  Visst dom kostar en slant men ska man ha akvarie hela livet och ha en svensk stadig återförsäljare på reagents så kanske det kan vara värt det?

                  en 890 (värsta modellen) ligger i sverige på runt 14 tusen. Över vattnet på andra sidan mycket billigare, det tycker jag är billigt för ett så pass nogrant instrument)

                  (PDF) http://www.hach.com/fmmimghach?/CODE%3AL19835021%7C1
                  Min blog : http://zanders.apics.se

                  Kommentar

                  • Stew
                    • July 2004
                    • 1736

                    #10
                    Tjenare,

                    Jag har en stor mängd tester hemma, som jag trott varit bra.
                    Kör bara på nitrittest + ph-test. Vid behov. Resten är överflödiga för mig i alla fall.
                    Dropptester då givetsvis.

                    Mvh

                    Stefan
                    540l Malawi
                    180l Växt / sällskapskar
                    90l odlingskar
                    50l odlingskar / karantänskar

                    Kommentar

                    Arbetssätt...