Grumligt vatten troligast infusorier.. :(

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Hobie
    • October 2007
    • 31

    Grumligt vatten troligast infusorier.. :(

    Hej!

    Ett nystartat akvrium på c:a 135 liter, har ett Eheim 2213 ytterfilter och har endast haft igång det c:a 3-4 dagar.
    I början var det lite grumligt men troligast för gruset skulle jag tro, men det vill liksom inte släppa grumligheten, och när ja kollar närmare i vattnet så ser det nästan ut som ett vitt fint mjöl aktigt som liksom far i vattnet. (väldigt små partiklar), har bytt filtret en gång nu men märker ingen som helst skillnad??
    Men antar min filtervadd är för grov.

    Läste om nå filter till Aquaclear powerhead, finns det nå liknande filtervadd till min Eheim? o vars kan man köpa det? hade tänkt prova det innan jag köpte ett UV filter (dom är så dyra) =( Om ingen kanske har ett hemma till billig penning som vill bli av med det? =P

    Mvh // Eric Holmbom
  • åheim
    • April 2006
    • 13129

    #2
    Hej! har du inte filtervadd i filtret redan så finna det att köpa till 2213 eller så köper man en stor påse med vadd som man kan klippa till själv och är betydligt billigare! men det finaste dammet som blir vid uppstart lägger sig efter ett tag så man får ha lite tålamod
    Viva Leo Buscaglia

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #3
      Det kan ta upp till en vecka för "dammet" som kommer från gruset att lägga sig. Det är partiklar som är så små att de går rakt igenom filtren - tills filtren börjar få klibbiga bakteriebeläggningar på filtermaterialet, då fastnar det.

      Ditt akvarium är helt nystartat, ta det bara lugnt, dammet lägger sig.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • Hobie
        • October 2007
        • 31

        #4
        Hej!

        Tack för svaren, ett himla fint forum detta!

        Jo misstänkte det där med gruset, men tyckte som det vart värre efter första dagen. men kan ju att ha o göra med att det kommit rätt så mycke luft ifrån botten som säkert vart kvar där efter att vattnet häldes i, så det tog nog upp mer damm.

        Låter akvariet vara ett tag till då

        better safe than sorry.

        Kommentar

        Arbetssätt...