dåligt med syre i vattnet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikG
    • October 2007
    • 52

    dåligt med syre i vattnet

    Hej!

    Startade upp ett av mina kar för typ 1 vecka sedan, karet hade då stått ett tag innan med vatten i. Fick på engång för högt nitrit värde, har nu typ hällt i en hel antinitrit flaska (cycle nutrafin) men det har bara sjunkigt lite. Nu undrar jag om mängden luft i vttnet har någon betydelse. jag har alltid låtit pumpen spruta så mycket luft som möjligt?!

    ...Börjar bli desperat...
  • Katharina
    • December 2006
    • 4045

    #2
    Ursprungligen postat av HenrikG
    Hej!

    Startade upp ett av mina kar för typ 1 vecka sedan, karet hade då stått ett tag innan med vatten i. Fick på engång för högt nitrit värde, har nu typ hällt i en hel antinitrit flaska (cycle nutrafin) men det har bara sjunkigt lite. Nu undrar jag om mängden luft i vttnet har någon betydelse. jag har alltid låtit pumpen spruta så mycket luft som möjligt?!

    ...Börjar bli desperat...
    Låt pumpen stå på med mycket luft.. Det hade jag med ibörjan.. Nu har jag bara en pump med vågor på ytan och en massa växter som fixar syre.. Men ibörjan satte jag också till extra luftbubblor för att fiskarna stod och kippade.. Det slutade de med när jag satte in syrestenen.. Men efter ett par veckor kunde jag som sagt ta bort den..

    Det tar ett tag innan nitriten går ner.. Om du vill ha mer hjälp av proffsen här så måste du berätta mera.. Matning, temp, antal fisk, storlek på kar osv. 10-20% vattenbyte om dagen är min rekommendation.. Många rekommenderar mer vid nitrit men jag tror att det blir en berg o dalbana som är mer skadlig..
    Ha dé bäst... Tina

    Kommentar

    • HenrikG
      • October 2007
      • 52

      #3
      Karet är 100 liter jag jag har två malawiciklider i det. matar väldigt sparsamt (var tredje dag). byter vatten varje dag...

      Kommentar

      • Katharina
        • December 2006
        • 4045

        #4
        Ursprungligen postat av HenrikG
        Karet är 100 liter jag jag har två malawiciklider i det. matar väldigt sparsamt (var tredje dag). byter vatten varje dag...
        Har du haft i lite salt??

        Annars är det nog bara att köra på som du gör.. Glöm inte att fylla på med salt när du byter vatten... Det tar ett tag innan nitriten går ner som sagt.. Du kan dammsuga botten lite där du brukar mata för att få bort lite matrester och bajs som brukar bli mest där man matar.. Håll ut.. Alla får panik i det läget..
        Ha dé bäst... Tina

        Kommentar

        • åheim
          • April 2006
          • 13129

          #5
          och byt inte vatten varje dag då förlängs bara inkörningsperioden! endast vattenbyte om fiskarna mår synligt dåligt!
          Viva Leo Buscaglia

          Kommentar

          Arbetssätt...