Amoniak och nitrit

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Aquario
    • October 2007
    • 670

    Amoniak och nitrit

    Jag har nästan precis fått mitt akvarium och undrar nu vad amoniak är. Nitrit har jag läst ganska mycket om egentligen men inte så mycket om amoniak. Skulle någon kunna ge en enkel förklaring?
    112L växt/sällskapsakvarium
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #2
    Wikipedia säger:
    Ammoniak, kemisk formel NH3, är en kemisk förening som vid standardtryck och -temperatur är en färglös gas med starkt stickande lukt som av gammal urin. Gasen är löslig i vatten och bildar då den basiska lösningen ammoniumhydroxid, NH4+ + OH-. I dagligt tal kallas ibland även ammoniumhydroxid för "ammoniak".


    Det är ett ämne som uppstår av fiskarnas bajs och matrester så vitt jag vet. Eller om det också kommer från fiskarna själva när de andas, där är jag osäker.

    Har man för mycket ammoniak i vattnet kan det bli giftigt för fiskarna, och vattnet börjar lukta illa. Om akvariet har en bra bakterieflora så hjälper bakterierna till att bryta ner bajs och matrester, då slipper man för höga ammoniakhalter.

    För att slippa ammoniakförgiftning är det alltså viktigt att:

    > Inte mata för mycket, bara jättelite varje dag (eller mer sällan), så att allt äts upp.
    > Göra regelbundna delvattenbyten, 25-30% en gång i veckan.
    > Inte göra rent så mycket i akvariet (då dödas många nyttiga bakterier).

    > Regelbundet testa vattnet i avkariet med ett dropptest för ammoniak, så att man hinner göra något i tid om det blir för mycket.

    Detsamma gäller för nitrit
    / Ebba

    Kommentar

    • Aquario
      • October 2007
      • 670

      #3
      Okej, får åka te djuraffären någon gång senare och hämta hem ett sådant xD
      112L växt/sällskapsakvarium

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        Det smartaste är att köpa ett set med tester... jag har ett från Tetra, där ingår det pH, KH, nitrit och ammoniak.

        Men när akvariet kommit i balans och man har tillräckligt många nyttobakterier så ska man inte få någon nitrit. Så jag mäter inte så ofta längre, både nitrit och ammoniak har varit på noll i 8 månader nu. Men det är ju viktigt att inte göra rent filtret för mycket eller köpa för många fiskar eller mata för mycket, för då får även ett akvarium i bra balans problem.
        / Ebba

        Kommentar

        • Aquario
          • October 2007
          • 670

          #5
          Jo, jag fick med ett häfte från tetra när jag köpte akvariumet men djuraffären jag åker till har inte tetra längre. Ganska synd för den andra närmsta djuraffären ligger i stan och den tredje i tumba. xP
          112L växt/sällskapsakvarium

          Kommentar

          Arbetssätt...