Pmdd?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • jerker_s
    • January 2007
    • 356

    Pmdd?

    Jag har använt PMDD i 2 veckor nu. Efter att troligen haft kvävebrist kan jag idag se en liten förbättring. Men fortfarande tror jag att jag har näringsbrist, då detta visar sig genom; lite fläckiga och bleka blad på H.pollysperma, brungråa toppar på L.Sessiliflora (dessutom gängliga och sköra) pluss en del alger. Jag doserar 15 ml ur varje flaska och dag i ett 400 liters kar välfyllt med växter.

    Doserar jag för mycket eller för lite? Kan man dosera hur mycket som helst utan skadlig effekt (algblommning mm)?

    Ofta pratas om att man får syrebubblor på växterna på morgonen om de trivs riktigt bra, hur får man det? Kan man få det i ett kar utan CO2 gödning? Kan man få det i ett kar med mycket fiskar (som kanske tar upp syren mer/bättre/snabbare)?

    M.v.h. Jerker
    Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

    M.v.h. Jerker
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

    #2
    Normalt göder man med 10ml/100l vatten om du blandar enligt hänvisningarna. Så du kan mycket väl dubbla din dos idag. Själv göder jag med en full dos efter varje vattenbyte och så en halv dos mellan vattenbyten. Vattenbyte gör jag 1ggr/vecka och byter då 35%. Men jag har väldigt mycket växter, starkt ljus samt CO2 gödning.

    För att det ska börja bubbla behövs det främst MYCKET ljus, uppåt 0,5w/l bör det vara. Räkna ihop hur många watt lysrören är på och dela med akvarievolymen så vet du vad du har idag. CO2 är inget krav för att det ska bubbla men underlättar helt klart. Det är risk för algblommning om du göder för mycket och dessutom så är det ju onädigt att slösa på gödningen då växterna ändå inte kan ta till vara på allt.

    Kommentar

    • jerker_s
      • January 2007
      • 356

      #3
      Undra om du läste rätt nu..? Jag skrev att jag använde 15 ml av varja flaska varje dag. Alltså ca 2,5 fulldos per vecka.. Så dubbla den dosen låter väl lite mkt..?
      Jag byter också ca 20-30% vatten i veckan.

      Jag har 4 st 54watts rör, alltså 0.54w/l (pluss att jag har reflektorer).. Så det borde ju kunna funka bra
      Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

      M.v.h. Jerker

      Kommentar

      • MagArne
        • December 2006
        • 424

        #4
        Haha, sant jag är blind :-P
        Då låter det som om du har lagom med PMDD i ditt akvarium.

        Jag tycker det låter som om du gör allt rätt och riktigt för att dina plantor ska må bra.

        Kommentar

        • toccata
          • January 2004
          • 1238

          #5
          jerker_s: jag vill bara påpeka att det kan ta 1-3 månader innan man verkligen märker någon skillnad på växterna, så ha tålamod! jag tycker också din dos låter bra.
          / Ebba

          Kommentar

          • jerker_s
            • January 2007
            • 356

            #6
            Mmm kanske det, kanske växterna blir finare med tiden. Jag har ju i.o.f.s. ganska nyss börjat med Pmdd så jag kör väl på i samma stil. Tack för hjälpen!
            Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

            M.v.h. Jerker

            Kommentar

            • jerker_s
              • January 2007
              • 356

              #7
              Ursprungligen postat av toccata
              jerker_s: jag vill bara påpeka att det kan ta 1-3 månader innan man verkligen märker någon skillnad på växterna, så ha tålamod! jag tycker också din dos låter bra.
              Jag skrev samtidigt som du, bara att du hann före.. Sak försöka ha lite mer tålamod..
              Det finns ingen sanning, bara olika åsikter.

              M.v.h. Jerker

              Kommentar

              Arbetssätt...