Salt i vattnet???

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Bravo
    • July 2007
    • 62

    Salt i vattnet???

    Jag har hört att det ska vara bra att ha lite salt i akvariet, när man har Malawi.
    Nu undrar jag, varför? hur mycket? vilken sorts salt?

    /// Bravo
  • surinam
    • September 2007
    • 673

    #2
    Nu ska jag svara som jag egentlinge tycker är ganska tråkigt svar att få själv. Det finns en sökfunktion här på forumet, men ajg lovar du kommer hitta ganska mycket om hur och varför man ska ha salt i vattnet.
    1 st malkar
    1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

    Kommentar

    • Kramfors
      • January 2003
      • 7265

      #3
      Min åsikt http://www.kramforskoi.com/salt.htm
      http://www.kramforskoi.com/

      Kommentar

      • Joakim_91
        • September 2007
        • 21

        #4
        Har en liten fråga, jag har en burk med Ektozon & frågan är hur mkt Ektozon ska man ha per 100l vatten? Det enda som står på burken är att det förebygger "mycoses" & att det är bra för växterna. Jag vet att det är mestadels salt.

        Kommentar

        • Kjell Fohrman
          Administrator

          • December 2001
          • 48148

          #5
          Jag svarade på saltfrågan i en annan tråd - mitt svar där kan väl passa in här också.

          Vad gäller salt och sjukdomar
          1/ Den saltkoncentration som krävs för att ta livet av farliga bakterier, små parasiter som du nämner etc. är så hög att fiskarna kommer att dö innan bakterierna/parasiterna dör. Däremot så kan man för vissa sjukdomar doppa ner en fisk någon minut i ett saltbad (med mycket hög koncentration) - detta klarar fisken men inte parasiterna.
          2/ Inte desto mindre så är det utan tvekan som så att salt i akvariet ibland kan ha en kurerande effekt. Detta har att göra med att fiskarna jobbar med upprätthålla den osmotiska balansen. Fisken i sig har nämligen en högre salthalt än vattnet utanför (tvärt om i saltvatten). Detta gör att "saltet" inne i fisken vill ut i akvariet och "vattnet" i akvariet vill in i fisken - den osmotiska balansen. Att upprätthålla denna balans innebär en del arbete för fisken.
          Uppstår då en sjukdomsituation hos en fisk kan man hjälpa den på traven genom att lägga i salt i akvariet. Då behöver fisken lägga ner mindre arbete på att upprätthålla den osmotiska balansen och kan istället koncentrera sina krafter på att stärka sitt eget immunförsvar. Det blir alltså en självkurerande verkan. För att det skall få någon effekt krävs det dock uppåt 2 dl salt per 100 liter vatten.
          3/ Sedan finns det då två olika skolor vad gäller salt
          a) man alltid använder mycket salt i vattnet. Dvs man hjälper alltid fiskarna med att upprätthålla den osmotiska balansen.
          b) man använder enbart salt vid behov (vid en sjukdomssituation). De som förespråkar denna metod menar att om man alltid hjälper fisken med att upprätthålla den osmotiska balansen, innebär det att fiskarnas egna immunförsvar inte kommer att byggas upp. Ungefär samma som att alltid låta fiskarna gå i medcin.
          4/ Vad anser då jag. Jag har testat både a) och b) och det i flera hundra akvarier i flera års tid och överhuvudtaget inte kunnat konstatera någon skillnad i sjukdomsfrekvensen på fiskarna.
          Att fiskarna skulle få sämre immunförsvar om man kör med a) har jag inte kunnat konstatera. Dvs salt är inte på något sätt skadligt - så tror man på det så kör vidare.
          5/ jag har dock valt att följa b) eftersom det är det enklaste och fiskarna blir inte heller på något sätt sjukare om man avstår från salt.
          6/ dock vid vissa sjukdomar så använder jag salt en period - just för att då hjälpa fiskarna upprätthålla den osmotiska balansen.
          Akvaristiska hälsningar
          Kjell
          Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
          Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

          Kommentar

          • Joakim_91
            • September 2007
            • 21

            #6
            Tack för svaret Men hur mkt ska jag ha i per 100 liter vatten. Har läst nånstans att ungefär en matsked är lagom, stämmer detta?
            Senast redigerad av Joakim_91; 30 October 2007, 19:53. Anledning: glömde skriva en mening^^

            Kommentar

            • Kjell Fohrman
              Administrator

              • December 2001
              • 48148

              #7
              Ursprungligen postat av Joakim_91
              Tack för svaret Men hur mkt ska jag ha i per 100 liter vatten. Har läst nånstans att ungefär en matsked är lagom, stämmer detta?
              Du har inte läst vad jag skrev va

              För att det skall få någon effekt krävs det dock uppåt 2 dl salt per 100 liter vatten.

              Sedan som sagt - jag och de flesta andra använder inte salt alls.
              Akvaristiska hälsningar
              Kjell
              Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
              Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

              Kommentar

              • Joakim_91
                • September 2007
                • 21

                #8
                Jojo jag läste allting E bara lite trögtänkt idag
                Senast redigerad av Joakim_91; 30 October 2007, 20:08.

                Kommentar

                • Thomas&Anna
                  • January 2006
                  • 1030

                  #9
                  Personligen tycker jag att det är en onödig kostnad att slänga i salt.Vi gjorde det i början men slutade med detta så nu använder vi bara salt vi sjukdom.

                  Thomas
                  Thomas & Anna

                  www.annaothomas.com

                  Kommentar

                  • åheim
                    • April 2006
                    • 13129

                    #10
                    Någom med erfarenhet som vet Hur pass känsliga corydoras är för salt?
                    Viva Leo Buscaglia

                    Kommentar

                    Arbetssätt...