Hinna på vattenytan. Hur får jag bort den?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Jenny054
    • May 2007
    • 920

    Hinna på vattenytan. Hur får jag bort den?

    Har ett nano på 25x25x25, alltså cirka 15L

    I det karet finns det för nuvarande några Mollyyngel, växter, grus och en rot och en Fluval1.

    Gör vattenbyte 1 ggn/vecka och tar då 5L, men ska kanske börja göra det oftare på karet?

    Matar mycket sparsamt, men när jag lägger i maten så ser man lixom att en hinna på vattenytan spricker..

    Vad är det? Proteinhinna?
    Skadligt?
    Hur får jag bort den?
    The fish is jumping.....
    Bloggen:
    http://aquastyle.blogspot.com/
    Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com
  • MagicFingers
    • November 2003
    • 3136

    #2
    byt fodersort.
    Nemo saltat sobrius, Nisi forte insanit

    Nunc Est Bibendum

    Kommentar

    • Jenny054
      • May 2007
      • 920

      #3
      Till vilken?

      Har inga problem i mina andra kar med samma foder.
      The fish is jumping.....
      Bloggen:
      http://aquastyle.blogspot.com/
      Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #4
        lägger du flingmaten på ytan eller låter du den sjunka ner lite i vattnet? tänkte att du kanske kunde bryta flingmaten så att den blev små bitar, lagom för ynglen att ta, och sen få fast maten på ditt blöta finger och göra så att det sjunker ner i akvariet och inte lägger sig på ytan? då är det såklart viktigt att man inte ger för mycket, så att allt äts upp innan det når botten.

        jag ger själv mina fiskar mat på detta sätt, jag tycker de får i sig mycket luft när de äter från ytan.

        kanske hjälper det även mot proteinhinna..
        / Ebba

        Kommentar

        • Zoelin
          • March 2007
          • 137

          #5
          Jag fick höra av en som jobbar på akvariebutiken här i Luleå att det är en proteinhinna som man kan få när hmm kommer inte riktigt ihåg vad han sa men något om att vattnet inte är riktigt stabilt och det är inge farligt direkt men om du vill få bort det (tillfälligt iaf) så kan du ta ett blad från en dagstidning typ Kuriren och lägga den försiktigt på vattenytan dock inte putta ner den under och låta den vara där ca 2-3 sec så suger tidningspappret upp proteinet. det kommer tillbaka dock efter en dag eller två
          Mvh Kerstin & Alexander

          Kommentar

          • åheim
            • April 2006
            • 13129

            #6
            Ursprungligen postat av Jenny054
            Har ett nano på 25x25x25, alltså cirka 15L

            I det karet finns det för nuvarande några Mollyyngel, växter, grus och en rot och en Fluval1.

            Gör vattenbyte 1 ggn/vecka och tar då 5L, men ska kanske börja göra det oftare på karet?

            Matar mycket sparsamt, men när jag lägger i maten så ser man lixom att en hinna på vattenytan spricker..

            Vad är det? Proteinhinna?
            Skadligt?
            Hur får jag bort den?
            sätt på luftmunstycket så försvinner den på en gång!
            Viva Leo Buscaglia

            Kommentar

            • Jenny054
              • May 2007
              • 920

              #7
              Ursprungligen postat av toccata
              lägger du flingmaten på ytan eller låter du den sjunka ner lite i vattnet? tänkte att du kanske kunde bryta flingmaten så att den blev små bitar, lagom för ynglen att ta, och sen få fast maten på ditt blöta finger och göra så att det sjunker ner i akvariet och inte lägger sig på ytan? då är det såklart viktigt att man inte ger för mycket, så att allt äts upp innan det når botten.

              jag ger själv mina fiskar mat på detta sätt, jag tycker de får i sig mycket luft när de äter från ytan.

              kanske hjälper det även mot proteinhinna..
              Smular maten så mycket det går och sedan läggs det på ytan.
              The fish is jumping.....
              Bloggen:
              http://aquastyle.blogspot.com/
              Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

              Kommentar

              • Jenny054
                • May 2007
                • 920

                #8
                Ursprungligen postat av åheim
                sätt på luftmunstycket så försvinner den på en gång!

                Sätta på vaddå??
                Nu hänger jag inte med..
                The fish is jumping.....
                Bloggen:
                http://aquastyle.blogspot.com/
                Bästa Butiken:http://www.akvarieinterior.com

                Kommentar

                • erikthur
                  • March 2004
                  • 9953

                  #9
                  Ursprungligen postat av Zoelin
                  Jag fick höra av en som jobbar på akvariebutiken här i Luleå att det är en proteinhinna som man kan få när hmm kommer inte riktigt ihåg vad han sa men något om att vattnet inte är riktigt stabilt och det är inge farligt direkt men om du vill få bort det (tillfälligt iaf) så kan du ta ett blad från en dagstidning typ Kuriren och lägga den försiktigt på vattenytan dock inte putta ner den under och låta den vara där ca 2-3 sec så suger tidningspappret upp proteinet. det kommer tillbaka dock efter en dag eller två
                  Går lika bra med NSD...
                  Nämen så gjorde vi alla fall förr och då använde jag iaf NSD

                  Men det var väldigt länge sedan...
                  Killies is a lifetime passion

                  Kommentar

                  • toccata
                    • January 2004
                    • 1238

                    #10
                    Ursprungligen postat av Jenny054
                    Sätta på vaddå??
                    Nu hänger jag inte med..
                    Han menade att din pump kanske har en liten slang som man kan sätta på, så att den suger in luft så att det blir bubblor på ytan. Då brukar proteinhinnan försvinna.. Men jag vet inte om Fluval 1 har det? Sådana bubblor tycker jag bara är störande.

                    Men det kan också fungera att ha lite starkare sprutt på pumpen! Så prova att dra på den ordentligt så att vattenytan rör på sig mycket.

                    Ursprungligen postat av erikthur
                    Går lika bra med NSD...
                    Nämen så gjorde vi alla fall förr och då använde jag iaf NSD
                    Men det var väldigt länge sedan...
                    Tror det funkar med DN också :P :P
                    / Ebba

                    Kommentar

                    • Jens A.
                      • March 2007
                      • 5026

                      #11
                      Rikta vattenströmmen mot ytan, sätt på bubblet om du har något, använd trixet med dagstidningen som sista utväg -det blaskar så förb(l)askat.

                      Vill du gå high-tech, köp en ytavrinning.
                      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                      Kommentar

                      • matte159
                        • March 2007
                        • 1147

                        #12
                        Jag har plockat sand ute (havet) och använde lite av det i mitt yngelkar. En vecka senare så hade det billdats en tjock, geléaktig hinna som jag tog med mig till Tjärnö Marinbiologiska (jag praoade där då) där vi tittade på detta i ett mikroskop. Det vi såg var en bakterie som finns i saltvatten som jag hade lyckats få med mig hem och, som tur var, lyckats döda. I ett saltvattens-kar skulle den enkelt ha tagit över, men de hade ingen aning om hur det är med sötvatten.

                        Har du tagit sand från havet så är det mycket möjligt att det är denna bakterie.

                        Edit; nu undrar säkert några saltvattensakvarister vad det är jag pratar om och ska jag vara ärlig så har jag ingen aning, jag bara lyssnade på vad de sa fast jag kommer typ bara ihåg hälften.
                        Senast redigerad av matte159; 30 October 2007, 11:22.
                        Mvh
                        Mathias
                        Fotoalbum

                        Kommentar

                        • Jens A.
                          • March 2007
                          • 5026

                          #13
                          Ursprungligen postat av matte159
                          Jag har plockat sand ute (havet) och använde lite av det i mitt yngelkar. En vecka senare så hade det billdats en tjock, geléaktig hinna som jag tog med mig till Tjärnö Marinbiologiska (jag praoade där då) där vi tittade på detta i ett mikroskop. Det vi såg var en bakterie som finns i saltvatten som jag hade lyckats få med mig hem och, som tur var, lyckats döda. I ett saltvattens-kar skulle den enkelt ha tagit över, men de hade ingen aning om hur det är med sötvatten.

                          Har du tagit sand från havet så är det mycket möjligt att det är denna bakterie.

                          Edit; nu undrar säkert några saltvattensakvarister vad det är jag pratar om och ska jag vara ärlig så har jag ingen aning, jag bara lyssnade på vad de sa fast jag kommer typ bara ihåg hälften.
                          Undrar om det inte var någon typ av cyanobakterie...?
                          Earth first! We´ll screw up the other planets later!

                          Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

                          Kommentar

                          • matte159
                            • March 2007
                            • 1147

                            #14
                            Ursprungligen postat av Jens A.
                            Undrar om det inte var någon typ av cyanobakterie...?

                            Efter träffen hos Mats så började jag också fundera på det (Lasse berättade om cyano). Men problemet är det att denna bakterie var vit när den täckte bottnen i ett av akvarierna på Marinbiologiska. Vad jag fick lära mig, om jag inte tolkade Lasse fel, så finns det bara röd och grön cyano men de låter mycket lika. De kan ta över ett kar, allt som hamnar under det kvävs och de båda är bakterier. Finns det vit cyano så är det det.
                            Mvh
                            Mathias
                            Fotoalbum

                            Kommentar

                            • gäddmannen
                              • June 2007
                              • 61

                              #15
                              om du bor i luleå.. gå till rolles och hör. annars så flytta pumpen ca 5 cm under ytan så att vattnet får en ordentlig cirulation vid ytan och kolla värdea i vattnet så att de inte blir nån typ av reaktion där

                              Kommentar

                              Arbetssätt...