Syrebrist?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • ~Maria~
    • October 2007
    • 21

    Syrebrist?

    Upptäckte sent imorse att en propp hade gått i vår lgh och pumpen till vårt akvarium hade stannat. Vet inte hur länge den stått stilla.

    Startade den så fort ja kunde igen iallafall men några av fiskarna har stått vid ytan större delen av dagen idag medans vissa inte verkar känna av något.

    Kan det nu ha blivit sån syrebrist i vattnet att jag måste göra ett vattenbyte?
    Bytte 30% i lördags och har även haft i aquafuran pga att en av neontetrorna har som en böld.

    Tacksam för svar!
  • MagArne
    • December 2006
    • 424

    #2
    Om pumpen stannar så bildas det gift i filtermaterialet efter ett par timmar. Det är särskilt farligt om du har ett ytterfilter. Hällst skulle du gjort ett vattenbyte direkt efter du startade pumpen igen.

    Vet inte riktigt vad jag ska ge för råd då du medicinerar fisk. Jag hade nog skickat neontetran i porslinsexpressen och gjort ett vattenbyte. En ny tetra kostar ju inte många kronor men det gör o andra sidan medecinen som kan behövas om fisken har smittat de andra.

    Kommentar

    • Kjell Fohrman
      Administrator

      • December 2001
      • 48148

      #3
      Det kan vara syrebrist - olika fiskar är olika känsliga för detta.

      Risken är väl ännu större att det är nitrit eftersom du tidigare har medicinerat med Aqua Furan. Denna ytterst kraftiga medicin innebär i sig hög risk för nitrit om man inte till 100% följer Zoopets instruktioner för medicinering http://www.zoopet.com/index.php?opti...243&Itemid=123. Även om du har följt dessa råd så är risken stor för både syrebrist samt nitrit om du förutom medicinering även har haft elavbrott.

      Se till att omedelbums göra ett vattenbyte samt tillsätt helst även någon bakteriekultur
      Akvaristiska hälsningar
      Kjell
      Signatur 1. Frustra laborat qui omnibus placere studet
      Signatur 2. Jag är inte tillräckligt ung för att kunna allt och inte heller tillräckligt gammal för att ha glömt allt.

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Har du växter och belysningen funkar igen producerar dessa syre igen...

        Funkar pumpen igen med eller utan växter så får vattnet sitt där med...

        Så vattnet är redan syresatt igen.

        Om pumpen står och det är ett ytterfilter bör du göra rent filtret innan start.. risk för svavelväte... Ett allternativ är att köra pumpen (ej rengjord) i en spann med färskt vatten vid akvarietemperatur... och byta vatten en eller två gånger i hinken.

        Och beakta vad kjell just skrev

        Kommentar

        • ~Maria~
          • October 2007
          • 21

          #5
          Ok, då ska jag sätta igång direkt och göra ett vattenbyte.
          Ska jag göra ett lite större vattenbyte eller som vanligt 30%?

          Kommentar

          • ~Maria~
            • October 2007
            • 21

            #6
            Jag har rätt mycket växter och belysningen och pumpen går nu igen.
            Det är ett innerfilter jag har.

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              30 % är väl en bra start... Tycker du inte det... Byter du mer kan du inte (eller kanske inte bör) ta kallt kranvatten...Och det bör man göra med avseende på ev koppar göra.. Och dessutom vad vet du om ditt kranvatten? klorhalt och ev kloramin.... med 30 % är du safe...

              Fundera om du vill byta igen 30 % till imorgon istället..

              Kommentar

              • Xul
                • January 2007
                • 709

                #8
                Dessutom skall du väl ändå göra ett eller två byten till. runt 30 % efter medicineringen... (Fast jag tror oftast det står 50 % på medicinen) men jag föredrar 2 x 30 % på olika dagar

                Kommentar

                Arbetssätt...