Kattpiss i akvariet

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • HenrikG
    • October 2007
    • 52

    Kattpiss i akvariet

    Ok, har startat upp mitt akvarium nu, så här gjorde jag:

    För att spara lite slantar tog jag grus som jag hade på gården och la i botten på akvariet och fyllde sedan på med engelsk-sjösten över den (sanden tvättades innan). Sedan i med stenar och vatten. Lät stå i ca 5 dagar medans jag droppade i lite vattenmedel, sedan köpte jag 2 malawiciklider och släppte i. Och nu, 3 dagar senare när jag ska mata dom så märker jag att det lukar illa från akvariet!!! Min första misstanke är att en satans katt hade pissat i mitt grus som jag tog hemmifrån (jag spolade ju rent det innan eftersom jag visste att nån katt kunde vart där). Men fiskarna verkar må bra och PH't ligger mellan 7,0-7,5 och nitriten på 0,5mg/l (vilket PH ska man ha till malawi?). Vågar inte byta en massa vatten nu för att få bort lukten eftersom karet precis är uppstartat.

    Nån som har någon annan idé om vad det kan va som lukter? Kan det lukta illa när man startar upp ett akvarium?
  • Fredrik Metcalf
    • January 2007
    • 512

    #2
    Nitriten ska vara noll! Det lär vara det som luktar... Vattenmedel? Är det bakteriekultur eller vattenberedningsmedel du menar? (Vad heter medlet?) Om du bara haft i vattenberedningsmedel, typ Aquasan eller Aquasafe, är det garanterat därför du har problem. Vattenberedningsmedel tar bort klor och tungmetaller ur kranvattnet, men hjälper inte mot nitriten. Använder man inte bakteriekultur tro jag det tar runt en månad innan man har de bakterier som behövs för att bryta ner fiskskiten. Gör nitrittesten ofta tills det stabiliserat sig (på noll). För att bli av med nitriten bör du genast göra vattenbyten, stora sådana, typ 50-70%. Tillsätt vattenberedningsmedel till det du häller i igen, och skaffa bakteriekultur så att du har nåt som bryter ner nitriten.

    Malawi ska ha högt pH såvitt jag vet, du kan läsa på artbeskrivningarna här på Zoopet.
    Fredrik Metcalf (MrLogic)
    128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

    Kommentar

    • macke_fisk
      • December 2005
      • 4442

      #3
      Ursprungligen postat av HenrikG
      Ok, har startat upp mitt akvarium nu, så här gjorde jag:

      För att spara lite slantar tog jag grus som jag hade på gården och la i botten på akvariet och fyllde sedan på med engelsk-sjösten över den (sanden tvättades innan). Sedan i med stenar och vatten. Lät stå i ca 5 dagar medans jag droppade i lite vattenmedel, sedan köpte jag 2 malawiciklider och släppte i. Och nu, 3 dagar senare när jag ska mata dom så märker jag att det lukar illa från akvariet!!! Min första misstanke är att en satans katt hade pissat i mitt grus som jag tog hemmifrån (jag spolade ju rent det innan eftersom jag visste att nån katt kunde vart där). Men fiskarna verkar må bra och PH't ligger mellan 7,0-7,5 och nitriten på 0,5mg/l (vilket PH ska man ha till malawi?). Vågar inte byta en massa vatten nu för att få bort lukten eftersom karet precis är uppstartat.

      Nån som har någon annan idé om vad det kan va som lukter? Kan det lukta illa när man startar upp ett akvarium?

      malawi ciklider vill ha ett ph mellan 7.5-8.0....du skulle ha kokat gruset istället, lättare att få bort skit då från det man tar ute...men du får köpa baktriekultur på burk och sen får du droppa i det efter dina vatten byte, gör 30-40 % vattenbyten dagligen tills ditt nitrit ligger på noll.
      MVH macke_fisk

      Kommentar

      • Xul
        • January 2007
        • 709

        #4
        Lugn i stormen

        Nitriten kan inte alltid vara noll och lite måste man acceptera i alla fall i uppstarten. O,5 är mycket men inte alarmerande.

        Byt 30 % varannan dag och dra sedan ut på det till en vecka.

        Jag skulle i dit fall inte mata i dag och sedan mata ytterst sparsamt i någon vecka..

        Och en tesked salt (vanligt bordssalt med eller utan jod) per 100 L är bra att tillsätta i starten. Blockerar lite av nitritens giftverkan...

        Men ha ett extra öga på nitriten i alla fall källan inte är marin, den får under inga omständigheter stiga över 1,0.

        Kommentar

        • Fredrik Metcalf
          • January 2007
          • 512

          #5
          Nitriten ska vara NOLL och inget annat. Gör ett stort vattenbyte, använd bakteriekultur varje dag tills problemet är borta, använd även gärna nitrivec eller liknanade preparat. Mät nitriten ofta, varje gång den stiger, vilket kan vara flera gånger om dagen, gör ett stort vattenbyte, fortsätt tills pumpen har kommit igång.
          Fredrik Metcalf (MrLogic)
          128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            Det är inte katten som varit framme...jag fick också den där doften från sanden när jag öste i den, men den försvinner rätt snabbt. Antar det är finpartiklar från sanden som ger den där lukten.
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • Xul
              • January 2007
              • 709

              #7
              Ursprungligen postat av MrLogic
              Nitriten ska vara NOLL och inget annat. Gör ett stort vattenbyte, använd bakteriekultur varje dag tills problemet är borta, använd även gärna nitrivec eller liknanade preparat. Mät nitriten ofta, varje gång den stiger, vilket kan vara flera gånger om dagen, gör ett stort vattenbyte, fortsätt tills pumpen har kommit igång.

              Jo det är önskvärt men NOLL.... 0,0000 hmm

              Om NOLL betyder under 0,1 OK. Det går inte att spä något till noll. I ett uppstartsskede blir det nog ännu lite svårare och anser själv inte att under 0,1 kan uppnås.

              Jag hoppas ändå att han har pumpen igång men du menar garanterat den biologiska reningen..

              Viktigast är att inte mata eller vara väldigt sparsam.

              Jag håller iofs med om att ett vattenbyte bör göras med en gång.

              Kommentar

              • Fredrik Metcalf
                • January 2007
                • 512

                #8
                Självklart går inte exakt noll att uppnå då det måste bildas nitrit innan nitriten bryts ner till nitrat, men 0,5 är direkt skadligt, och även 0,1 är skadligt i längden. Och, jo självklart menade jag den biologiska nedbrytningen i pumpen, kanske var lite otydligt.
                Fredrik Metcalf (MrLogic)
                128l Tigerbarb, Siamesisk algätare samt en Fengädda, 4 x 20l Räkor, 250l Akvaterrarium

                Kommentar

                • HenrikG
                  • October 2007
                  • 52

                  #9
                  Då ska jag köra igång med "kuren" så fort som möjligt! Åker och köper anti-nitritmedel idag och börjar med ett stort vattenbyte. Va lite bedrövad ett tag där när jag trodde katten pissat i sanden .

                  //

                  Kommentar

                  • HenrikG
                    • October 2007
                    • 52

                    #10
                    Sådär, har precis köpt Cycle NUTRAFIN som förmodligen ska ta kol på bakterierna! Ikväll gör jag ett rejält vattenbyte

                    Kommentar

                    • Xul
                      • January 2007
                      • 709

                      #11
                      Ursäkta

                      Ta kol på vadå.........

                      Kommentar

                      • Xul
                        • January 2007
                        • 709

                        #12
                        Om du vill ta kol på bakterierna så får du nog byta 80 % varje dag framöver... För att hålla ner Ammonium och nitrithalterna

                        Kommentar

                        • HenrikG
                          • October 2007
                          • 52

                          #13
                          Ok, inte ta kol på bakterierna men få bort den höga nitrit halten.

                          Igår innan jag började mitt byte så hade nitrit halten ökat till lite mer än 1 mg n/l (eller hur man nu skriver), men nu ska jag försöka få ber det, böt 40% av vattnet igår och tillsatte Cycle nutrifin, idag kommer jag byta lite vatten också.

                          Kommentar

                          Arbetssätt...