Grumligt vatten

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • tharian
    • September 2007
    • 8

    Grumligt vatten

    Har i mitt 180L akvarium fått väldigt grumligt vatten!

    Det har varit igång i ca 2 månader alla värden är på topp, regelbundna vatten bytten och sparsamt matade fiskar.
    I akvariet fanns när allt såg bra ut:
    8 st Oranga Barber "Puntius Rhombeus"
    8 st Phantom Tetror
    2 st Prakt Botier
    1 Drakmal

    Allt såg bra ut tills jag planterade i fem nya fiskar i akvariet
    4 Renbågsfiskar "Melanotaenia Splendida"
    1 Hemiancistrus Snethlageae

    Proavde dag två att mata min fiskar med mygglarver och en algtablet !!

    Under två-tre dagar vart vattnet grumligare och grumligare !!

    En komis sa att det inte hade någon med maten att göra utan att jag hade på tok för lite växter i akvariet.

    Då till min fråga...Kan lite växter göra vattnet grumligt, eller kan det vara något annat som gör detta otyg i min ögonsten ??

    Kan det vara en klok investering att inhandla fler växter till akvariet ??
  • ansjo
    • November 2005
    • 29967

    #2
    Grumligheten, är den lite mjölkaktig eller är det bara "skit" i vattnet?
    /Anders

    Medlem i NCS - givetvis!

    Kommentar

    • tharian
      • September 2007
      • 8

      #3
      Man kan väll säga att det är lite mjölkaktigt, men ingen skit i alla fall som flyter omkring i vattnet.

      Förutom att det är grumligt så är rent och snyggt i akvariet !!

      Kommentar

      • icejoy
        • August 2006
        • 593

        #4
        Det är med stor sannolikhet svävalger.
        ___________________________________________
        ___________________________________________
        Finns inga dumma frågor, bara dumma svar

        Kommentar

        • tharian
          • September 2007
          • 8

          #5
          finns det något man kan göra för att få vattnet klarare eller måste man leva med det, för det skulle kännas väldig tråkigt...provade med ett delvatten i dag, men det hjälpte inte mycket, men lite iaf !!

          Kommentar

          • ansjo
            • November 2005
            • 29967

            #6
            Jag tror mer att det är infusorier du drabbats av. Tipsen är många för att bli av med detta, men det effektivaste brukar vara en total mörkläggning av karet i 3 dygn utan en gnutta ljus som kommer in i karet.
            Täck karet med tjocka svarta sopsäckar, även ovanpå och släck rampen och låt det vara så i 3 dygn så bör det vara borta.

            Är det inte infusorier du drabbats av, så kan du skaffa ett Quickfilter som du sätter på ett pumphuvud och detta tar väldigt fina partiklar. Nackdelen är att det sätter igen ganska fort, men filtret går att tvätta ur och återanvända några gånger.

            En tredje idé är den dyraste, nämligen ett UV-filter som tar död på det mesta som lever och åker runt i karet. Den bästa lösningen där brukar vara en "tillsats" som du sätter på slangen som går från ett ytterfilter och denna har en UV-lampa som lyser och tar död på organismer som kommer förbi.

            Vilket du vill testa först är upp till dig själv.
            /Anders

            Medlem i NCS - givetvis!

            Kommentar

            • svea
              • February 2005
              • 2476

              #7
              Hej
              Jag har oxå fått disigt vatten. Jag läser vad ansjo skriver och funderar på hur man VET att att det är infusorier och inte ngt annat. Hur avgör jag det?

              Det har inte hänt ngt nytt här, allt är som vanligt men inte vattnets utseende. Disigheten dök upp för drygt en vecka sen. Det är inte ngt som far runt, bara att det ser disigt ut. Jag har 2 st innerfilter, karet är på 200 liter.

              Mina bilder
              Min zoon

              Kommentar

              • batski
                • October 2004
                • 8891

                #8
                Har du red moor-rötter? Jag har märkt att de kan göra vattnet grummligt i början.

                Sen reagerar jag på att du har 2 praktbotior. De är stimfiskar och borde vara minst 4-5. Dessutom blir de ganska stora och behöver mycket större utrymme än vad du har (minst 250 liter enligt rekommendationerna). Och drakmalar kan faktiskt bli hela 50 cm långa och behöver över 500 liter. Lite OT jag vet, men jag antar att du inte visste detta så jag kände att jag måste informera dig.
                "The animals of the world exist for their own reasons.
                They were not made for humans
                any more than black people were made for whites
                or women for men." - Alice Walker

                Kommentar

                • surinam
                  • September 2007
                  • 673

                  #9
                  Har du mycket kalkstenar i?
                  1 st malkar
                  1 st gulpannad amasonpapegoja (surinam)

                  Kommentar

                  • ansjo
                    • November 2005
                    • 29967

                    #10
                    Ursprungligen postat av svea
                    Hej
                    Jag har oxå fått disigt vatten. Jag läser vad ansjo skriver och funderar på hur man VET att att det är infusorier och inte ngt annat. Hur avgör jag det?

                    Det har inte hänt ngt nytt här, allt är som vanligt men inte vattnets utseende. Disigheten dök upp för drygt en vecka sen. Det är inte ngt som far runt, bara att det ser disigt ut. Jag har 2 st innerfilter, karet är på 200 liter.
                    Det är nog ofta detta som är problemet för de flesta. Men har man inte gjort någon förändring i karet såsom bytt ut sanden eller stenar i karet som också kan orsaka dis i karet får man mer eller mindre chansa.
                    Infusorier gör vattnet mjölkfärgat i så små partiklar att de inte direkt går att urskilja, ungefär som om man har lagt kalksten i karet utan att skölja den först. Gör man ett delvattenbyte blir det lindrigare vitt i karet för att sedan komma åter med ökad mjölkighet.
                    /Anders

                    Medlem i NCS - givetvis!

                    Kommentar

                    • svea
                      • February 2005
                      • 2476

                      #11
                      Nu när jag kollar med ett förstoringsglas ser jag pyttesmå partiklar som virvlar runt! Är det infusorier? Och vad är infusorier och hur kom de dit? Det ser inte mjölkigt ut, mer disigt. Man kan se ordentligt i karet.

                      Tar fiskarna skada av mörkläggningen, ska de matas under tiden (blir väl svårt), tar växterna skada? Kan värmen verkligen vara avstängd hela tiden (lyset värmer ju inte upp då heller)?
                      Det blir många frågor innan jag vågar börja "chansa".
                      Snälla, hjälp mej. Det ser för bedrövligt ut nu!

                      Mina bilder
                      Min zoon

                      Kommentar

                      • svea
                        • February 2005
                        • 2476

                        #12
                        Så här ser det ut.
                        Bifogade filer

                        Mina bilder
                        Min zoon

                        Kommentar

                        • ansjo
                          • November 2005
                          • 29967

                          #13
                          Infusorier är, om jag inte är helt ute och cyklar, små toffeldjur som är ett perfekt yngelfoder för väldigt små yngel. Sedan att man inte vill ha det i sitt sällskapskar är inte så konstigt då det inte ser speciellt trevligt ut.
                          Om det nu är infusorier du drabbats av så är det ingen fara att mörklägga karet i 3 dygn.
                          Att inte fiskarna får mat under den tiden är ingen fara, det klarar de, men de som tar mest stryk är växterna men 3 dygn funkar.
                          Du har värmen på som vanligt i karet, men täcker in med tjocka sopsäckar eller liknande och även ovansidan på karet. Se till att du har bra syresättning i karet under dessa dagar då växterna inte producerar något syre till karet.

                          Om det nu inte är infusorier du drabbats av så ser du det ganska snart eftersom det disiga i vattnet inte försvinner och då kanske man får ta tag i problemet från en annan vinkel. Men oroa dig inte för tiden, 3 dygn går faktiskt snabbare än vad man tror.
                          /Anders

                          Medlem i NCS - givetvis!

                          Kommentar

                          • batski
                            • October 2004
                            • 8891

                            #14
                            Infusorier är mikroorganismer.

                            Ursprungligen postat av svea
                            Tar fiskarna skada av mörkläggningen
                            Nej. Syrehalten lär dock sjunka något och koldioxid stiga, eftersom växterna inte producerar nåt syre utan ljus. Så det kan vara bra att rikta filtrets utblåst så det blir bra rörelse på vattenytan. Då får man bort lite koldioxid och får ner lite syre i vattnet.

                            Ursprungligen postat av svea
                            ska de matas under tiden
                            Nej.

                            Ursprungligen postat av svea
                            tar växterna skada?
                            Nja inte på 3 dygn.

                            Ursprungligen postat av svea
                            Kan värmen verkligen vara avstängd hela tiden (lyset värmer ju inte upp då heller)?
                            Nej, värmen ska INTE vara avstängd.
                            "The animals of the world exist for their own reasons.
                            They were not made for humans
                            any more than black people were made for whites
                            or women for men." - Alice Walker

                            Kommentar

                            • svea
                              • February 2005
                              • 2476

                              #15
                              Tack för alla svar, hyggligt av er.
                              Jag kan inte rikta strålen mer, men kan öka den ett par steg (på bägge filtren). Är det Ok? Bör jag sätta in ngt mer filtermaterial i filtret innan jag mörklägger?

                              Detta känns lite pirrigt, vill inte att mina fiskar ska bli dåliga eller dö!

                              Mina bilder
                              Min zoon

                              Kommentar

                              Arbetssätt...