vattenbyte o vattenkvaliten?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Björne_77
    • August 2007
    • 133

    vattenbyte o vattenkvaliten?

    lägger en tråd här med

    jo är det bättre att göra ett byte på 40% varje lördag eller ska man byta 20-30 % 2gånger i veckan vilket ska man göra?

    anledningen är att min fjärilsciklid har fått poped eyes (glosöga) o det kunde vara att vattenkvalliten var dålig o co2 nivåer har haft mäsk co2 på dygnet runt då den inte e lika konsentrerad som tub co2 "har jag fått för mig"
    Jag är en stolt plantswapare
  • RealStuff
    • November 2005
    • 60

    #2
    Vattenbyte ska enligt min mening bara ske en gång i veckan. Sen beror det ju alldeles på vad man tycker som känns bäst. Men brukar tömma 30 % av vattnet.

    CO2 på natten påverkas PHt en hel del eftersom växterna inte tar upp något när lyset är släckt. Du borde se över din CO2 konsumtion.

    Vad har du för reaktor? Borde börja köra med timer. Sätt igång CO2 1 timma innan lyset tänds på dagen och stäng av CO2 när lyset går av för dagen.

    Sen kan du ju testa dig fram och se vad du får för PH på natten gentemot på dagen. Bör inte bli en större diff än 0,5 punkter.

    Kommentar

    • Björne_77
      • August 2007
      • 133

      #3
      ok men jag har bara sånna värdelösa stickor o de klarar int eav att mäta en diff på 0,5 ska köpa lite dropptest framöver!
      Jag är en stolt plantswapare

      Kommentar

      • Tropfrog
        • October 2002
        • 8078

        #4
        hurvidare du byter vatten en eller två gånger i veckan kommer inte att påverka din fjärilciklids hälsa. Vattenbytena är till för att säkerhetställa god vattenkvalité på sikt. De flesta akvarium kan stå i 2-3 månader utan vb innan vattenkvalitén äventyrar fiskarnas hälsa.

        Om co2 nivåerna ökar för mycket på nätterna så påverkas fiskarnas syreupptag negativt, DET kan påverka hälsan negativt. Att mickla med co2 utan att känna till vilka nivåer man har dödar många fler fiskar än uteblivna vattenbyten.
        MVH
        Magnus
        min zoon

        Kommentar

        • Björne_77
          • August 2007
          • 133

          #5
          men har kopplat en timer på co2n filtret nu så den bara är igång på dagen! då den var kopplad till ett filter som inte kunde stängas av innan! (jag har tagigt bort filtermatrialet i filtret!)

          men o andra sidan kan man ju inte justera mäsk co2 lika bra som tub co2
          Senast redigerad av Björne_77; 16 October 2007, 09:58.
          Jag är en stolt plantswapare

          Kommentar

          • Marcus79
            • August 2007
            • 146

            #6
            Det här med timern gäller ju bara filtret, mäsket står ju fortfarande o bubblar eller hur?

            Kommentar

            • Björne_77
              • August 2007
              • 133

              #7
              jo men chansen att en fetebubbla löses i vattnet är inte så stor som en mickrobubbla som blir sönderslagen av impellern i filtret!
              Jag är en stolt plantswapare

              Kommentar

              • heeke
                • April 2003
                • 5033

                #8
                Du har väl ett kar i den större regionen va?

                Naturligtvis kan det skilja hen hel del mellan olika mäsksystem, men mina 2x5l till 450l vatten har inte orsakat några CO2 förgiftningar ens på långa vägar, men jag kör timer/pupm varianten för säkerhetsskull. Jag är aldeles för lat för att mäta
                heeke's blogg :: Näringskalkylator v0.33 :: Volymkalkylator v0.21 :: Galleri

                Kommentar

                • Björne_77
                  • August 2007
                  • 133

                  #9
                  japp jag har 600 liter

                  men men ska sluta helt med mäsken ett tag nu o se om det rättar till sig + ett 50% vatten byte imorgon
                  Jag är en stolt plantswapare

                  Kommentar

                  Arbetssätt...