Hur stor pH-skillnad reagerar fiskarna negativt på?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • toccata
    • January 2004
    • 1238

    #16
    Tack för din kommentar Kjell, du har svarat mig samma sak förut så det är genom dig jag lärt mig om ammoniumsulfatet. Men det är väl ändå tveksamt om Aquasafe verkligen tar hand om detta? Men ja, jag fortsätter väl med Aquasafe då, men jag kommer inte överdosera som jag gjort tidigare.

    Upptäckte just att mitt akvarievatten har en temperatur av 23,5 grader... kan det vara ett av skälen till varför fiskarna är lite sega månntro? Hrm... Jag vill inte använda doppvärmare för ancistrusarna brände sig på den när jag provade att ha den förut. Det blir väl till att sätta på elementen här i lägenheten snart. Då kommer tempen nog höjas till 24,5 grader, det är väl okej?

    Fortsätter att byta 2 hinkar rumstempererat vatten med Aquasafe och PMDD en gång i veckan, det blir väl 20% så det borde inte vara för mycket..
    Senast redigerad av toccata; 11 October 2007, 15:18.
    / Ebba

    Kommentar

    • Azur
      • March 2003
      • 12946

      #17
      Ursprungligen postat av Kjell Fohrman
      Intressant info - det har jag inte hört talas om att det numera skulle vara så utbrett.
      Jag får ta tillbaka lite: jag vet inte egentligen hur utbrett det är, bara att det ganska lilla antal vattenverk jag känner till vattenvärden hos använder kloramin, och att jag därifrån extrapolerade till hela sverige.
      Jag kan alltså mycket väl ha fel, men jag tror inte det - kloramin är som sagts säkrare och har bättre effekt i ledningssystemen.

      Vet du någonstans var man kan hitta info om var det används - förutom då att maila alla vattenverk och fråga.
      Livsmedelsverket, kanske?

      @toccata: en grads skillnad gör varken till eller ifrån för fisken, så känsliga är de inte.
      Den som är lättsinnig nog att lyssna på vad en varmluftsballong som jag säger gör det på egen risk och mot bättre vetande!

      Kommentar

      • toccata
        • January 2004
        • 1238

        #18
        Nej men i långa loppet borde väl 24,5 grader konstant vara en bättre temp för dem än att ha 23 grader konstant? Om nu någon tycker att 23 är för lite. Men men, de verkar klara den tempen bra. Jag undrade mest om temperaturer mellan 23-25 kan få fiskarna att bli slöare, än vad de är när tempen är 25+
        / Ebba

        Kommentar

        • MattiasL
          • September 2006
          • 1479

          #19
          kloramin ej ännu i Uppsala

          Ursprungligen postat av Azur
          Jag får ta tillbaka lite: jag vet inte egentligen hur utbrett det är, bara att det ganska lilla antal vattenverk jag känner till vattenvärden hos använder kloramin, och att jag därifrån extrapolerade till hela sverige.
          Jag kan alltså mycket väl ha fel, men jag tror inte det - kloramin är som sagts säkrare och har bättre effekt i ledningssystemen.

          Livsmedelsverket, kanske?

          @toccata: en grads skillnad gör varken till eller ifrån för fisken, så känsliga är de inte.
          Detta är det svar Uppsala vattenverk har givit mig:

          Idag desinficerar de dricksvattnet med natriumhypoklorit men de kanske kommer att börja använda kloramin istället om några år.
          Qui audet adipiscitur!

          Kommentar

          Arbetssätt...