AKUT Nitrit över 2,3,4,5??? HJÄLP!

Kollaps
X

• Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8083

Alltså - istället för det gamla synsättet - första steget är så snabbt att det hinner producerar mer nitrit änd vad del långsammare andra steget hinner bryta ner så kanske den rätta synen skall vara att på grund av det långsammare första steget så blir det ammoniumrester kvar i vattnet som i sin tur påverkar och stoppar andra stegets arbete (även om det finns bakterier i överflöd). Detta synsätt skulle faktiskt förklara en hel del konstigheter man upplevt under åren.
    Intressant Lasse. Detta skulle ju också kunna förklara varför bakteriepreparat är oerhört effektiva på att undvika nitrittopp om de används från början, men värdelösa på att få ner en redan befintlig nitrithalt om de sätts in för sent. Låter ju fullt logiskt.

Tack för den insikten!!
    MVH
    Magnus
    Senast redigerad av Tropfrog; 10 October 2007, 09:57.
    min zoon

Kommentar

• Lasse
      • October 2002
      • 1965

Ursprungligen postat av Tropfrog
      Intressant Lasse. Detta skulle ju också kunna förklara varför bakteriepreparat är oerhört effektiva på att undvika nitrittopp om de används från början, men värdelösa på att få ner en redan befintlig nitrithalt om de sätts in för sent. Låter ju fullt logiskt.

Tack för den insikten!!
      MVH
      Magnus
      Om det är sanning eller inte vet jag ej - men det är nog en bra arbetshypotes och kan som sagt var förklara en hel del - bla det du tog upp. Men det kan finnas andra förklaringar.

MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

Kommentar

• Kramfors
        • January 2003
        • 7265

100 ml nitrivec innehåller 16 miljarder nitrifikationsbakterier och det tar ca 12 tim innan de börjar fästa sig i akvariet och föröka sig.
        Varför den tiden tror jag beror på att det är nästa generation av bakterier som som börjar "jobba".

Det måste finnas ammonium för att de ska kunna öka tex vid start av biobäddar för odling där näringen kommer från fiskar tillsätts vid start 1 dl ammoniak till 8000 liter vatten.
        Nitrifikationsbakterier finns normal i kranvatten, i gruset i biobädden.
        I vatten från djupborrade brunnar saknas det ofta nitrifikationsbakterier.
        I Härnösand pågår ett EU-projekt att odla i biobädd med näring från fiskar.
        http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

• Zirconia
          • May 2007
          • 701

Det här blev jobbigt i den här tråden märkte jag, hur som helst om man ska göra små vattenbyten eller stora monsterbyten så har gick nitriten ner till 1 och sen 0,5 ca, nu är det ännu lägre, så det är på rätt väg iaf.

Men att vi hade över 1 och bytte 75% och det inte hände nånting med värdena, allt låg kvar på över 1, vad det betyder vet jag inte.
          Vi bytte 75% en dag och sen 50% i några dagar, sen därefter gjorde vi 25% byten och senare började det gå ner..

Jag har JBL's dropptest.. går från 0,0, 0,025, 0,05, 0,1, 0,2, 0,4, 0,6, 0,8 och 1.. och vi hade mörkare än 1 på skalan i typ 3-4dagar, så vi trodde vi hade långt över 2 eller nåt i nitrit.

Men alla fiskarna mådde bra konstigt nog.. Vilket vi tyckte var knepigt att ingen visade några symptom..

Men hur som helst är det nere nu utan toxivec och annat, men det löste sig tillslut..

Tack och lov..
          / Vickan. 180L, 95L, och 22L räkor på gång åter igen.

Kommentar

• Fridas
            • September 2007
            • 629

Jag vet inte hur detta funkar för andra, men då ett av våra små kar drabbades av Nitrit för någon vecka sedan så stal jag en filtermatta från en pump i ett annat kar och satte i pumpen till nitritkaret. Gjorde samtidigt ett 30% vattenbyte där jag tillsatte vattenberedning och nitrivec. Nitriten var väck dagen efter.

I det stora karet har vi en Fluval pump som innehåller två filtermattor/filterbitar. Tog den ena till nitritkaret alltså och satte in en ny bit i pumpen som jag stal från. Karet som blev av med en filterbit klarade sig bra och under tiden jag lät den nya filterbiten bli inkörd matade jag inget på 3-4 dagar i det karet. Storkaret klarade sig bra och nitriten försvann omedelbart i det lilla karet.

Före det provade jag att vrida ur filtret från storkaret i det lilla karet men det gjorde bara saken värre. Nitrivecen funkade inte heller bara tillsammans med små vattenbyten utan det lilla karet behövde en riktigt inkörd filterbit att arbeta med verkade det som. Förstår din frustration för går fiskarna i nitriten för länge dör de ju så man vill åtgärda det så snart som möjligt.
            ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

Kommentar

• Fridas
              • September 2007
              • 629

Ursprungligen postat av Zirconia
              Men att vi hade över 1 och bytte 75% och det inte hände nånting med värdena, allt låg kvar på över 1, vad det betyder vet jag inte.
              Tar man bort för mycket vatten försvinner också mycket av de nyttobakterier som omvandlar nitriten och det i sig kan stegra problemet.

Gud va skönt att det löst sig för er i alla fall! Skönt att höra för jag vet hur panikslagen man blir!
              ..:: Tänk på vad du säger så att du inte säger vad du tänker ::..

Kommentar

• Xul
                • January 2007
                • 709

En rimlig förklaring till att halten trots byte är högre dagen efter är ju att bakterierna fortsätter att bryta ner ammonium till nitrit i en mycket hög takt innan nästa stegs bakterier har kommit i gång..

Så om nitriten är 2,0 och du byter 50% och får samma halt nästa dag är detta faktiskt bra... vore det bättre att ha 4,0 ?

Och lite småbyten 30 % varannan dag i redan från början sänker mängden tillgänglig ammonium så att systemet blir lite mer utspätt map nitrit innan det har kolonniserats av andra stegets bakterier.

Ammonium - Nitrit - Nitrat - ev N2 .. Håller man ner Ammoniumet lite (sparsam matning / + typ 30 % varrannan dag byte) så blir nitrit ochså lågt redan innan bakterierna har kommit igång på riktigt....

Kan det vara så svårt...... Visst är det komplicerat men vissa samband finns det ju...

Kommentar

• Kramfors
                  • January 2003
                  • 7265

Bakterierna fäster sig med en "klibbig massa" om man antar att de förökar sig på 20-24 tim och det tar ca 12tim för bakterierna i nitrivec att börja "jobba" och föröka sig kan man räkna ut längden mellan vattenbyten om ammoniak/nitrit inte är akut.
                  http://www.kramforskoi.com/

Kommentar

Arbetssätt...