Byte av vatten/filterdelar

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • vytautas
    • June 2003
    • 12

    Byte av vatten/filterdelar

    Hej alla.

    Jag vet att denna frågan varit uppe ett otal gånger tidigare, men när jag läser runt om detta så får jag många olika besked, så jag skulle vilja göra ett försök att reda ut vad som verkligen gäller.

    Jag har ett tämligen nystartat Juwel Rio 240. När jag startade upp det fick jag tipset att pytsa över en del vatten ifrån mitt gamla kar för att på så sätt få fart på bakterierna, så jag tog över en 30-40 liter när jag inredde och startade upp.
    Allt vatten jag häller i brukar jag behandla med Aquatan, jag litar inte på stadsvattnet.

    Jag vet att jag var lite otålig med att flytta över fiskarna från det gamla, men jag lät i varje fall ett gäng Platy gå och skita ner det nya lite innan jag tog över dom andra.
    Dom verkar i alla fall trivas, mycket livligare än i det gamla, två par Palettciklider har börjat leka, och Platyna far runt som galningar, äter som hästar och verkar trivas dom med.
    Vattenvärdena har varit helt perfekta hela tiden, jag brukar mäta Ph, KH, gH, NO2 och NO3.


    Men så till min egentliga fråga.

    HUR ofta skall jag göra delvattenbyte och HUR mycket varje gång?
    Jag har läst mycket på olika forum, i böcker, frågat i zooaffärer, mm. Och jag har fått som svar allt mellan 20% varannan vecka till 70% varje vecka. Finns det inget gångbart riktvärde, utan är det helt och hållet individuellt baserat?

    Filterbyte likaså.
    Juwel själva rekommenderar byte av filterdelar allt emellan 1 vecka och 6 månader, beroende på vilken komponent det gäller. Det inbyggda filtret har ju både filtervadd, kolfilter, nitritfilter och två sorters baketeriefilter.
    Även i detta samband får man olika besked från olika håll. Nån säger att filtret/delarna skall bytas/rengöras när dom börjar bli missfärgade, andra att det kan stå och becka igen bäst det vill så länge det inte påverkar genomströmingen.
    Vad ÄR egentligen korrekt hantering av filterdelarna?

    Båda dessa frågor givetvis under förutsättning att värdena är bra, och att fiskarna verkar trivas. Skulle nåt inträffa så är det ju extraordinära insatser som gäller, det säger sig självt.
    Jag vill inte kalla mig fullständig nybörjare, jag har ju som sagt haft ett litet kar gående utan problem i ca 5år. Det var bara i samband med flytt inom stan som mina Platy dog ut rätt snart rätt snabbt. Det blev väl för stort miljöombyte för dom.


    Simma lugnt
  • Tropfrog
    • October 2002
    • 8078

    #2
    Varning för långt och komplett svar, jag ligger hemma sjukskriven och kan inget annat göra, uttråkad!!

    Jag har ett tämligen nystartat Juwel Rio 240. När jag startade upp det fick jag tipset att pytsa över en del vatten ifrån mitt gamla kar för att på så sätt få fart på bakterierna, så jag tog över en 30-40 liter när jag inredde och startade upp.
    Det finns inga goda bakterier i vattnet, nitrificerande bakterier behöver någonstans att sitta annars så dör de. Begagnat vatten kan dock vara bra ur andra aspekter, men det går jag inte in på nu.

    Vattenvärdena har varit helt perfekta hela tiden, jag brukar mäta Ph, KH, gH, NO2 och NO3.
    Vad menar du med perfektavärden? Har du använt multistickor? I såna fall kan du inte lita på mätvärdena för 5 öre.

    HUR ofta skall jag göra delvattenbyte och HUR mycket varje gång?
    Jag har läst mycket på olika forum, i böcker, frågat i zooaffärer, mm. Och jag har fått som svar allt mellan 20% varannan vecka till 70% varje vecka. Finns det inget gångbart riktvärde, utan är det helt och hållet individuellt baserat?
    Visst finns det bra riktvärden, men de flesta brukar nöja sig med generaliserade rekomendationer.

    De riktvärden jag går efter är: nh4 och No2 skall vara noll, men det skall filtret fixa. No3 skall vara max 100 och po4 max 5, dessutom får po4 aldrig överskrida 1/10 del av no3. Dessutom så får vattnet inte bli för brunt av missfärgningar av roten för då lägger växterna av. Med dessa rekomendationer och mitt akvarium med växtfilter och po4 filter behövs ett vattenbyte på 50% var tredje månad, eller motsvarande mängd men mindre och oftare.

    Skiten som skall bytas bort kommer från fiskarna och kan tas upp av växterna, altså påverkar både fiskmängd och växtmängd behovet, men även indirekt ljusmängden, matmängden och ev spårämnestillsatser.

    I de flesta växtakvarium når man aldrig upp i gränsvärdena och behöver därmed inte byta alls, men det kan vara värt att nämna att mineralerna med tiden utlakas och att det oftast är enklare att byta vatten för att återställa än att mixa med kemikalier. Diana wahlstad som är drottningen av lowtecakvarium rekomenderar vb 25% 2-3 ggr om året.

    I många fiskakvarium, speciellt med stark cirkulation blir det snedvriden kväve/fosforförhållande oerhört fort och efterssom man inte har växter så är vattenbyten det enklaste sättet att åtgärda det. Dessutom ger vattenbytena en syrekick som fiskarna gillar. Många entusiaster på afrikanska ciklider byter 25-50% varje vecka, men där är också måttet på hur bra akvarist man är hur mycket vatten man byter.

    Filterbyte likaså.
    Juwel själva rekommenderar byte av filterdelar allt emellan 1 vecka och 6 månader, beroende på vilken komponent det gäller. Det inbyggda filtret har ju både filtervadd, kolfilter, nitritfilter och två sorters baketeriefilter.
    Även i detta samband får man olika besked från olika håll. Nån säger att filtret/delarna skall bytas/rengöras när dom börjar bli missfärgade, andra att det kan stå och becka igen bäst det vill så länge det inte påverkar genomströmingen.
    Vad ÄR egentligen korrekt hantering av filterdelarna?
    Juwel säljer filterdelar (dyrt dessutom)och har därmed incitament att överdriva behovet av filterbyten.
    För det första så anser jag att man inte skall använda kolfilter i svenskt komunalt kranvatten, det finns helt enkelt inget i vattnet som kolet tar bort. Vidare så är nitratöverskott sällan ett problem utan mer kväve/fosforbalansen. Nitratfiltret ökar på detta problem och ökar därmed vattenbytesbehovet enligt ovan så därav tycker jag inte att man skall använda det.

    Resten är mer eller mindre täta vanliga skumfilter. De uppfyller två olika krav, dels mekaniskt och dels biologiskt. Det första vita filtret är rent mekaniskt, det kan du tvätta och byta ofta för att hålla resten av filterna fräscha.

    De biologiska filterna är grogrund för olika bakterier. De viktiga bakterierna att hålla reda på här är de autotrofa nitrificerande bakterierna och de heterotrofa partikel/kol nerbrytarna.

    I ditt filter slåss dessa två bakteriestammar om ytan hela tiden. Eftersom heterotroferna har en mycket snabbare tillväxt så kommer de alltid att vinna om de bara får mat (skit,mulm sedimend, ja, vad du nu vill kalla det)

    Utifrån detta, tänk dig två filter: Ett med liten plats för bakterierna och ett med stor plats.

    Litet filter: Så fort detta filter börjar att samla på sig skit så skadas nitrificeringen och vattnet kan bli dåligt. Heterotroferna konkurerar ut nitrifierarna. Ett sånt filter bör man tvätta ofta för att gynna nitrifierarna i kampen om det begränsade utrymmet. Viktigt är att man tvätta på rätt sätt, dvs försiktigt i kallvatten eller akvarievatten. Intervallen är beroende på belastning, men pga risken för förgiftning bör man tvätta ofta. Akvarium med såna filter som sköts på detta sätt har inte mycket nerbrytning av partiklar/skit. Därför krävs regelbunden slamsugning i botten.

    Stort filter: Här kan båda stammarna av bakterier växa till tillfredställande nivåer utan att behöva konkurera om plats. Behovet av filtertvätt är då inte lika stort. Skulle man tvätta det i onödan så skulle det skada de heterotrofa nerbrytarna som då kommer att leda till mindre nerbrytning av skit och därmed ett skitigare akvarium. Rätt skött slipper man slamsuga i akvarium med stora filter.

    Värt att tänka på är att bägge bakteriestammarna är aeroba, dvs de behöver mycket syre. Därav är det viktigt att cirkulationen genom filtermaterialet alltid är god annars syresätts det inte tillräckligt. Därav rekomendationen att titta på genomströmmningen för att avgöra om det är dags för filtertvätt.

    Angående byte så görs det bara när det gamla filtret är sönderslitet så att vattnet tar en genväg och inte filtreras. Ett inkört filter är alltid bättre än ett nytt.

    För att ge fiskarna så bra miljö som möjligt skall man undvika att byta vatten och tvätta filter sammtidigt.
    MVH
    Magnus
    min zoon

    Kommentar

    • Xul
      • January 2007
      • 709

      #3
      Ett tillägg.. Om du har innefilter och funderar på att köra med två är detta en god idee. Då behöver man inte tvätta båda samma månad och kan tvätta lite hårdare tom i varm vatten eftersom du alltid har ett inkört filter.

      Och en sak till, om du använder aktivt kol mot förmodan så plockar de bara upp ämnen de första veckorna. Med andra ord,, sedan blir det inaktivt.. och bör kastas. (risk finns att saker släpps tillbaka).

      Kommentar

      • åheim
        • April 2006
        • 13129

        #4
        juwels rekommendationer på rengöring är alltså rengöring 1g/veckan av översta filtervadden och de nedersta filtermattorna var 6.e månad! hur ofta de behöver rengöras beror mycket på hur mycket fisk man har i karet och hur ofta man byter vatten!

        Du undrade hur mycket vatten som är lagom att byta... hur mycket och hur ofta beror till stor del på hur mycket och vilka fiskar man har! byter man för sällan så får vattnet en gul färg och en hög koncentration av bakterier och nitrat vilket inte är bra för fisken! Byter man en stor mängd vatten (50-70%) så stör man balansen i karet så därför brukar ca.20% varje vecka eller var 14.e dag vara lagom i ett normalbefolkat kar!
        Viva Leo Buscaglia

        Kommentar

        Arbetssätt...