Nytt akvarium och bakterier!?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • elisabeth62
    • May 2007
    • 40

    Nytt akvarium och bakterier!?

    Jag har ett nytt 180L akvarium som jag startade för en vecka sedan. Har precis släppt i några små tetraliknande fiskar (vet inte namnet eftersom det var en present). Min tanke är att när jag gör delvattenbyte i mitt lilla 54L fungerande kar, med bra vattenvärden, så häller jag inte bort det vattnet utan häller det i mitt nya för att påskynda bakterietillväxten. Tänker jag fel?
  • JohanRex
    • June 2007
    • 144

    #2
    Du skulle kunna krama ur filtret från 54L över filtret i 180L. Då får du en god dos bakterier till 180L. Fast om 54L är tätbefolkat kanske det blir för lite bakterier där då. Jag vet faktiskt inte hur känsligt det är att bara krama ur filtermaterialet lite på ett fungerande kar.

    Kommentar

    • Lasse
      • October 2002
      • 1965

      #3
      Det bästa är att krama lite varje dag och lägga i det nya. Normalt så är fördubblingshastigheten på nitrifikationsbakterierna ca 13 - 15 timmar så ett ingånget filter klarar detta om man inte ökar matningen (i det gamla) drastiskt.

      MVH Lasse
      Jag är inte tillräckligt ung för att veta allt

      Kommentar

      • Jens A.
        • March 2007
        • 5026

        #4
        Ursprungligen postat av elisabeth62
        Jag har ett nytt 180L akvarium som jag startade för en vecka sedan. Har precis släppt i några små tetraliknande fiskar (vet inte namnet eftersom det var en present). Min tanke är att när jag gör delvattenbyte i mitt lilla 54L fungerande kar, med bra vattenvärden, så häller jag inte bort det vattnet utan häller det i mitt nya för att påskynda bakterietillväxten. Tänker jag fel?
        Om du inte har åt skogen för mycket nitrat i det vattnet, så lär det fungera bra. Det skadar inte filtret nämnvärt om du samtidigt kramar ur det gamla filtret i det vattnet och öser i det nya akvariet...är det något bakterier är bra på, så är det att föröka sig. Grumset du får i det nya akvariet när du gör så, är kanske inte så värst snyggt, men det är kortvarigt.
        Earth first! We´ll screw up the other planets later!

        Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

        Kommentar

        • elisabeth62
          • May 2007
          • 40

          #5
          Nu är jag ju helt nybörjare så jag måste få fråga lite för att vara säker på vad jag skall göra. Det har blivit lite akut också som jag skrivit i "mitt första akvarium"!

          Skall jag alltså ta ut filtret från mitt lilla akvarium och krama ur det i ...? Det vatten jag tagit ur? Eller direkt i det nya akvariet? Nu har jag dessvärre något förhöjt nitratvärde i det gamla! Cirka 20 ligger det på. Kanske inte så bra då?

          Kommentar

          • Jens A.
            • March 2007
            • 5026

            #6
            20 i nitrat är inga problem.
            1. Ta ur vatten ur det lilla akvariet.
            2. Krama ur filtret i det vatten du tagit ut.
            3. Ös i det vattnet, med gojs och allt i det nya akvariet. (En genväg är att köra det nya filtret i någon timme i hinken med det gojsiga vattnet-då tar det nya filtret upp de gamla bakterierna!).
            Earth first! We´ll screw up the other planets later!

            Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #7
              Elisabeth, när du skrev "Nu har jag dessvärre något förhöjt nitratvärde i det gamla!", kanske du menade att du också haft förhöjda värden av ämnet NITRIT, om du haft problem med ditt tidigare akvarium på grund av detta? Det är ju ett vanligt problem när man som nybörjare har lite för många fiskar i ett för litet akvarium. Oavsett så är det ju toppen att du nu skaffar ett större

              Oavsett om du hade både nitrit eller nitrat i det gamla karet, så tror jag att tipsen som Jens skriver kommer att fungera bra.

              Lycka till!
              / Ebba

              Kommentar

              • JohanRex
                • June 2007
                • 144

                #8
                Ursprungligen postat av Jens A.
                (En genväg är att köra det nya filtret i någon timme i hinken med det gojsiga vattnet-då tar det nya filtret upp de gamla bakterierna!).
                Smart!
                *antecknar för framtida behov*

                Kommentar

                Arbetssätt...