dags att släppa i fiskar?

Kollaps
X
 
  • Tid
  • Show
Rensa alla
nya inlägg
  • sheribaby
    • September 2007
    • 33

    #16
    Nu så har jag börjat och det blev otocinclus faktiskt. De verkar trivas utmärkt måste jag säga, de är 6 stycken små rackare som har riktigt runda magar. Väldigt roliga att titta på och de verkar trivas utmärkt!

    tack för alla svar! få se när neontetrorna flyttar in.
    95l Randig Otocinclus - Boliviansk Fjärisciklid - Siamesisk Algätare

    Kommentar

    • Jens A.
      • March 2007
      • 5026

      #17
      Ursprungligen postat av sheribaby
      Nu så har jag börjat och det blev otocinclus faktiskt. De verkar trivas utmärkt måste jag säga, de är 6 stycken små rackare som har riktigt runda magar. Väldigt roliga att titta på och de verkar trivas utmärkt!

      tack för alla svar! få se när neontetrorna flyttar in.
      Lycka till med otocinclusarna! Hemskt söta! Håll bra koll på vilka vattenvärden de vill ha och håll dej efter det. De är rätt känsliga, som sagt.
      Earth first! We´ll screw up the other planets later!

      Min Zoon (med flera bilder!): http://www.zoonen.com/minzoon.asp?oid=1252597

      Kommentar

      • sheribaby
        • September 2007
        • 33

        #18
        Ursprungligen postat av Jens A.
        Lycka till med otocinclusarna! Hemskt söta! Håll bra koll på vilka vattenvärden de vill ha och håll dej efter det. De är rätt känsliga, som sagt.
        Tack! Absolut, jag håller ständigt koll på att allt(värde, temp, vatten) är bra och att de ser ut och må bra.

        Ska skaffa några neontetror om en vecka eller två, men först låta ottisarna simma in akvariet ordentligt.
        95l Randig Otocinclus - Boliviansk Fjärisciklid - Siamesisk Algätare

        Kommentar

        • batski
          • October 2004
          • 8891

          #19
          Ursprungligen postat av sheribaby
          Ska skaffa några neontetror om en vecka eller två, men först låta ottisarna simma in akvariet ordentligt.
          Jag skulle verkligen råda dig att vänta längre än så. Efter en vecka har nitriten inte ens nått toppen (har du kollat länken som jag postade tidigare?), vilket innebär att du överbelastar systemet när det är som känsligast. Om jag vore du skulle jag vänta i minst 3 veckor, helst 1 månad. Inte minst med tanke på att du har börjat med de känsligaste fiskarna.

          Det vanligaste misstaget de flesta gör i början är just att ha för brottom, vilket leder till att otaliga fiskar plågas ihjäl i nystartade akvarier
          Senast redigerad av batski; 03 October 2007, 12:38.
          "The animals of the world exist for their own reasons.
          They were not made for humans
          any more than black people were made for whites
          or women for men." - Alice Walker

          Kommentar

          • sheribaby
            • September 2007
            • 33

            #20
            Ursprungligen postat av batski
            Jag skulle verkligen råda dig att vänta längre än så. Efter en vecka har nitriten inte ens nått toppen (har du kollat länken som jag postade tidigare?), vilket innebär att du överbelastar systemet när det är som känsligast. Om jag vore du skulle jag vänta i minst 3 veckor, helst 1 månad. Inte minst med tanke på att du har börjat med de känsligaste fiskarna.

            Det vanligaste misstaget de flesta gör i början är just att ha för brottom, vilket leder till att otaliga fiskar plågas ihjäl i nystartade akvarier
            Hej! Akvariet har varit igång i 2 veckor sammanlagt, en vecka utan fiskar och en vecka med fiskar. därför tänkta jag att jag skulle vänta två veckor så att de har göttat in sig ytterligare så att säga. Men du tycker jag ska vänta ytterligare 1-2 veckor utöver det rättare sagt?
            95l Randig Otocinclus - Boliviansk Fjärisciklid - Siamesisk Algätare

            Kommentar

            • toccata
              • January 2004
              • 1238

              #21
              Det är tiden MED fiskar man räknar, för det är först då bakteriebildningen kommer igång i akvariet.... så om du haft fiskarna i en vecka nu, så vänta MINST två veckor innan du släpper i några fiskar till, så går det nog bra!

              Det ska bli intressant att se hur det går med dina otocinclusar, menar inget illa men det är som sagt väldigt känsliga fiskar och de lämpar sig inte som nybörjarfiskar. De flesta är vad jag vet viltfångade och därför väldigt stressade när de kommer till butiken och hem till folk. Eftersom akvariet inte har tillräckligt med alger för dem att äta måste de genast få algtabletter som stödmatning.. Men ofta har de inte fått in beteendet att äta från tabletter, varför de sakta svälter ihjäl. Så var noga med att du ser att de äter på tabletten du lägger i!

              Lycka till!
              / Ebba

              Kommentar

              • sheribaby
                • September 2007
                • 33

                #22
                Ursprungligen postat av toccata
                Det är tiden MED fiskar man räknar, för det är först då bakteriebildningen kommer igång i akvariet.... så om du haft fiskarna i en vecka nu, så vänta MINST två veckor innan du släpper i några fiskar till, så går det nog bra!

                Det ska bli intressant att se hur det går med dina otocinclusar, menar inget illa men det är som sagt väldigt känsliga fiskar och de lämpar sig inte som nybörjarfiskar. De flesta är vad jag vet viltfångade och därför väldigt stressade när de kommer till butiken och hem till folk. Eftersom akvariet inte har tillräckligt med alger för dem att äta måste de genast få algtabletter som stödmatning.. Men ofta har de inte fått in beteendet att äta från tabletter, varför de sakta svälter ihjäl. Så var noga med att du ser att de äter på tabletten du lägger i!

                Lycka till!

                Ah vad bra, då vet jag absolut hur jag ska göra. Känner mig faktiskt inte ett dugg stressad. Ottisarna är roliga nog!

                Jo jag har läst så mycket jag kunnat om dem och sett till att de matats med algtabletter, ärtor och broccoli. De var självklart lite skeptiska till det först men det tog inte lång tid innan de satt och åt på broccolin och ärtorna. Så deras aptit verkar utmärkt och jag ser till att de får det de behöver, deras magar ser tjocka ut precis som jag förstått att de ska se ut och de verkar livliga och trivas. Sedan tar jag upp resterna när det börjar bli lite väl gammalt, vill ju inte att det ska bildas nitrit.

                Jag lovar att hålla er uppdaterade hur det går med dem.

                Här är en bild på en av dem: http://a130.ac-images.myspacecdn.com...1409927101.jpg
                95l Randig Otocinclus - Boliviansk Fjärisciklid - Siamesisk Algätare

                Kommentar

                • batski
                  • October 2004
                  • 8891

                  #23
                  Ursprungligen postat av sheribaby
                  Hej! Akvariet har varit igång i 2 veckor sammanlagt, en vecka utan fiskar och en vecka med fiskar. därför tänkta jag att jag skulle vänta två veckor så att de har göttat in sig ytterligare så att säga. Men du tycker jag ska vänta ytterligare 1-2 veckor utöver det rättare sagt?
                  Fast det är bara tiden med fiskar som räknas. Du kan ha ett akvarium igång i flera år. Så länge du inte har nån källa till ammonium kommer du inte att få nån bakterieflora som kan bryta ner ammonium/ammoniak eller nitrit.
                  "The animals of the world exist for their own reasons.
                  They were not made for humans
                  any more than black people were made for whites
                  or women for men." - Alice Walker

                  Kommentar

                  • batski
                    • October 2004
                    • 8891

                    #24
                    Ursprungligen postat av sheribaby
                    Jo jag har läst så mycket jag kunnat om dem och sett till att de matats med algtabletter, ärtor och broccoli. De var självklart lite skeptiska till det först men det tog inte lång tid innan de satt och åt på broccolin och ärtorna.
                    Vad bra att de äter det du ger dem! Även squash brukar uppskattas.
                    "The animals of the world exist for their own reasons.
                    They were not made for humans
                    any more than black people were made for whites
                    or women for men." - Alice Walker

                    Kommentar

                    • batski
                      • October 2004
                      • 8891

                      #25
                      Ursprungligen postat av toccata
                      Det är tiden MED fiskar man räknar, för det är först då bakteriebildningen kommer igång i akvariet....
                      Oj, såg inte att du redan hade skrivit det
                      "The animals of the world exist for their own reasons.
                      They were not made for humans
                      any more than black people were made for whites
                      or women for men." - Alice Walker

                      Kommentar

                      • sheribaby
                        • September 2007
                        • 33

                        #26
                        Ursprungligen postat av batski
                        Vad bra att de äter det du ger dem! Även squash brukar uppskattas.
                        Ah kanske man ska prova. Men jag lät dem vara först 3 dagar utan mat och sen utfodrade jag dem. Sedan så la jag i lite ärtor och senare provade jag broccoli, lite småskeptiska först men sedan var alla på maten och nu verkar de väldigt vana och är inte rädd för att äta alls!
                        95l Randig Otocinclus - Boliviansk Fjärisciklid - Siamesisk Algätare

                        Kommentar

                        • batski
                          • October 2004
                          • 8891

                          #27
                          Inte alls konstigt. En del fiskar brukar vara skeptiska till ny okänd mat.

                          Kan tillägga att vad gäller squash brukar de inte börja äta på den förrän den har lega i vattnet i något dygn och blivit lite mjukare.
                          "The animals of the world exist for their own reasons.
                          They were not made for humans
                          any more than black people were made for whites
                          or women for men." - Alice Walker

                          Kommentar

                          Arbetssätt...